Bästa promenadskorna för vintern?

Red_Chili

Trådstartare
Jag behöver tips! Ni som är ute och går mycket(!) på vintern när det är kallt, vad har ni på fötterna? Jag kommer troligtvis (förhoppningsvis) ha ett jobb i vinter som innebär enormt mycket utomhustid och utan bra skor kommer fötterna dö.

Jag har ett par Icebug som är fantastiska, meeen de har såna där broddar på undersidan och det vill jag inte ha nu när det blir mer stadsmiljö än skogsmiljö.

Och justja, skriv bara namnet på skorna/märket, inga länkar, då kommer någon moderator hoppa in snabbare än jag hinner hitta era tips ;)

Köpte ett par north face goretexkängor som är toksköna, men krävde en del pyssel för att hålla ute blöta och tålde inte fjällregn. Muckboots för de blötaste dagarna.

@Monstermom, åh, det påminner mig om att jag provade ett par fantastiskt sköna merrell-sandaler i somras. Har inte tänkt på att de nog gör vinterskor också. Måste kolla närmare på vad de har för olika modeller! Tyvärr har jag för små fötter för herrskor, det verkar ju annars finnas gott om dem när det gäller jakten på praktiska skor... :meh:

@Migo, vad för "pyssel" krävdes för dem? Impregnering misstänker jag. Något mer?

Har bara vanliga löpardojjor för de är bäst på asfalt då de har bäst dämpning. Vintertid har jag mina ullfodrade, superlätta Kuomastövlar eller ett de nya från Engelsson med gummi nertill och mocka upptill. Är det pissväder har jag mina benskydd från hurrta över eller mina neoprenstövlar men de är så nedrans tunga.

Smidiga, varmfodrade kängor med goretex som går upp lite över ankeln och vristen.
Jag köpte ett par från Viking på XXL förra året, suveräna! Såg att de ligger på 1100 nu, jag köpte mina för 599.

Senast ändrad:
Jag har aldrig fått till det med gore tex, tycker de läcker redan efter ett par månader. Den skånska vintern är blööööt! Behöver ett par skor som jag kan ha till allt från promenader till lättare agilityträning. Funderar på Meindl Kansas? Har lite breda och mycket frusna fossingar. Kan det funka?

Jag behöver tips! Ni som är ute och går mycket(!) på vintern när det är kallt, vad har ni på fötterna? Jag kommer troligtvis (förhoppningsvis) ha ett jobb i vinter som innebär enormt mycket utomhustid och utan bra skor kommer fötterna dö.

Jag har ett par Icebug som är fantastiska, meeen de har såna där broddar på undersidan och det vill jag inte ha nu när det blir mer stadsmiljö än skogsmiljö.

Och justja, skriv bara namnet på skorna/märket, inga länkar, då kommer någon moderator hoppa in snabbare än jag hinner hitta era tips ;)

Jag har ett par från Nike som är vattentäta. Med ett par varma strumpor i så använder jag de hela vintern när jag motionerar. Haft de i 20 minus.

Då ska jag inte satsa på något med GoreTex :p @Milosari

Tittar på XXL på nätet nu och hittar bland annat det här:
Helly Hansen Iglutwo "Vattenavvisande skinn med syntetförstärkningar samt en nederdel i gummi skapar en varm och behaglig stövel."
8808595587102_1073986_0_18613_jpg.jpg

merrell Natalya Waterproof "Vamfodrade kängor i robust konstruktion för ökad flexibilitet och komfort. Tillverkade i vattentätt fullnarvigt läder och canvas som tål det mesta och håller år efter år. De är fodrade med Polartec 200 samt Merrell Opti-Varm som är ett lätt foder med låg volym som håller fötterna varma även under de kallaste vinterdagarna. Bra dämpning gör de extra sköna att använda varje dag."
8876593053726_1089580_cinnamon_copy_66148_jpg.jpg

Timberland Canard Resort "Klassisk vinterstövel i vattentät mocka som andas. Varmt och skönt foder i fuskpäls. Yttersula i slitstarkt gummi som ger utmärkt grepp på halt underlag."
8865043775518_1090833_darkbrownsuede_61781_jpg.jpg

Skulle ni titta närmare på något av det här? Kanske redan gjort det? Kan tillägga att jag inte bryr mig speciellt mycket om utseende så länge skorna är varma och bekväma ;)

@Monstermom, åh, det påminner mig om att jag provade ett par fantastiskt sköna merrell-sandaler i somras. Har inte tänkt på att de nog gör vinterskor också. Måste kolla närmare på vad de har för olika modeller! Tyvärr har jag för små fötter för herrskor, det verkar ju annars finnas gott om dem när det gäller jakten på praktiska skor... :meh:

@Migo, vad för "pyssel" krävdes för dem? Impregnering misstänker jag. Något mer?

Jag har inte precis nätta små fötter, så jag köper som regel herrskor. :p
Anledningen att jag specificerade det var dock för att jag därför inte har någon erfarenhet av dammodellen, men det finns sådana också har jag sett.

@Milosari Jag håller med dig om den skånska vintern, men mitt "botemedel" är att bara ge upp. Jag lägger mig platt och låter eländet vinna - varför kämpa emot? :laugh:

Då ska jag inte satsa på något med GoreTex :p @Milosari

Tittar på XXL på nätet nu och hittar bland annat det här:
Helly Hansen Iglutwo "Vattenavvisande skinn med syntetförstärkningar samt en nederdel i gummi skapar en varm och behaglig stövel."
8808595587102_1073986_0_18613_jpg.jpg

merrell Natalya Waterproof "Vamfodrade kängor i robust konstruktion för ökad flexibilitet och komfort. Tillverkade i vattentätt fullnarvigt läder och canvas som tål det mesta och håller år efter år. De är fodrade med Polartec 200 samt Merrell Opti-Varm som är ett lätt foder med låg volym som håller fötterna varma även under de kallaste vinterdagarna. Bra dämpning gör de extra sköna att använda varje dag."
8876593053726_1089580_cinnamon_copy_66148_jpg.jpg

Timberland Canard Resort "Klassisk vinterstövel i vattentät mocka som andas. Varmt och skönt foder i fuskpäls. Yttersula i slitstarkt gummi som ger utmärkt grepp på halt underlag."
8865043775518_1090833_darkbrownsuede_61781_jpg.jpg

Skulle ni titta närmare på något av det här? Kanske redan gjort det? Kan tillägga att jag inte bryr mig speciellt mycket om utseende så länge skorna är varma och bekväma ;)

De översta.
Jag undviker mocka på alla skor som ska vara ute när det är blött.

Jag avråder från Meindel. Sambon har fått ut meindelkängor som hundförare och de håller ett knappt år innan de spricker. Han har fått i två omgångar och samma sak har hänt båda gångerna.
Jag köpte Meindel när jag jobbade som väktare och de reklamerades två gånger innan jag gav upp. Det verkar vara ett ihållande problem med dem. Mer än fem år sedan jag själv hade Meindel och sambon jobbar nu. Vi är båda av sorten som sköter skor/kängor så det beror inte på bristande omvårdnad.

Jag har ett par Timberland halvkängor. Det är några av de skönaste jag någonsin haft och de har hållit bra. Bra stöd för foten, bra dämpning och bra grepp oavsett underlag. Sist jag kollade fanns de både i en sommarvariant och en vintervariant.

Varför inte de andra från Merrell?
Mocka kan nog bli blött och tungt ja... Det tänkte jag inte på först. Då går mocka bort.

De andra går bort (för mig) för att snörningen går så långt ner. Där kan det rinna in vatten ;)
Jag föredrar den här sortens modell om det ska vara högre kängor:

8801511538718_1085147_2_29415_jpg.jpg

8948237664286_1040488_Black_97333_jpg.jpg

Det här är de som jag köpte förra året.
Hade dem senast i går när vi plockade svamp och åkte fyrhjuling (ja, jag bor i skogen) och de är pålitliga. Förra året fick de följa med agilitytävling i ridhus, långa promenader i snön och blöta promenader i februariregn. Inga svikare! Sprayade in dem ordentligt med impregnering innan jag använde första gången, sen var det bara att tuta och köra. :)

8939502272542_1038615_black_1-7_92654_jpg.jpg

Ok, liten checklista då:
Inte mocka, inte goretex.
Inte snörning långt ner på foten.

Istället, snörning som börjar högt upp. Eh... annat material än goretex och mocka. Bekväma (såklart).

Ok, liten checklista då:
Inte mocka, inte goretex.
Inte snörning långt ner på foten.

Istället, snörning som börjar högt upp. Eh... annat material än goretex och mocka. Bekväma (såklart).

Fast jag gillar goretex jättemycket! :p

• Inte mocka
  • Inte snörning långt ner
  • Inte för tunga
  • Bra mönster i sulan
  • Snörning som inte krånglar eller tar tid
  • Plats för varma strumpor
  • Gärna sula/gummi som går upp lite över foten (sömmar = rätt så känsliga ställen)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka