Bästa padden för att höja sadeln fram

Smultron

Trådstartare
Hej

Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag skulle padda upp sadeln fram så de lägger sig högre upp men med frigång för manken. Vad är era bästa tips? Kollat på paddar som t ex winderen, antares etc.

Vad använder ni?

Jag säger byt sadelutprovare och sadel!
Är sadeln för smal så blir den ännu smalare med padd. Höjer du den fram för att den inte ska trycka över manken kommer den att hamna i bakvikt och trycka bak på ryggen i stället. Låter väldigt märkligt i mina öron.
Jag kan inte se hur man kan få en för smal sadel att inte trycka och ge obehag för hästen.

Tror det är jag som är dålig på att förklara och inser att första inlägget blir lite missvisande. Vi håller på att titta på nya sadlar och kommer också att byta sadel längre fram. Jag har två sadelprovare och en superduktig sadelmakare och söker en än mer passande sadel. Vi har haft sadeln ett år och den är utprovad av sadelmakare samt kontrollerad efter sex månader och nu var det dags igen. Vår tjej har byggt om sig lite så vi vill få upp sadeln lite fram. Hästen har inte besvär av sadeln än men vi vill padda upp den lite utan att riskera att den blir smalare i manken.

Jag söker en padd som är utskuren över manken dvs inte bygger där utan längre ned och undrar vilken som är bäst och om någon har erfarenhet. Det finns så många

Tror det är jag som är dålig på att förklara och inser att första inlägget blir lite missvisande. Vi håller på att titta på nya sadlar och kommer också att byta sadel längre fram. Jag har två sadelprovare och en superduktig sadelmakare och söker en än mer passande sadel. Vi har haft sadeln ett år och den är utprovad av sadelmakare samt kontrollerad efter sex månader och nu var det dags igen. Vår tjej har byggt om sig lite så vi vill få upp sadeln lite fram. Hästen har inte besvär av sadeln än men vi vill padda upp den lite utan att riskera att den blir smalare i manken.

Jag söker en padd som är utskuren över manken dvs inte bygger där utan längre ned och undrar vilken som är bäst och om någon har erfarenhet. Det finns så många
Hööks har en trapeziumpad som har tunt elastiskt tyg vid manken. Men jag förstår nog inte heller hur det skulle hjälpa om sadeln är för smal..

Har du pengarna så skulle jag säga Winderen correction pad. När man har specifika önskemål om ändrad passform är en pad med fickor det absolut smidigaste. Sen ta hjälp av dina sadelutprovare och sadelmakare så att paden justeras korrekt efter behoven. Ibland kan man behöva tillverka egna shims för att få den justeringen som behövs. Är sadeln redan smal kan man behöva använda shims som är tunna upptill och tjockare nedtill så att man lyfter sadel nedifrån sas utan att det bygger ut för mycket upptill.

Har du pengarna så skulle jag säga Winderen correction pad. När man har specifika önskemål om ändrad passform är en pad med fickor det absolut smidigaste. Sen ta hjälp av dina sadelutprovare och sadelmakare så att paden justeras korrekt efter behoven. Ibland kan man behöva tillverka egna shims för att få den justeringen som behövs. Är sadeln redan smal kan man behöva använda shims som är tunna upptill och tjockare nedtill så att man lyfter sadel nedifrån sas utan att det bygger ut för mycket upptill.
Tack för tips ja både sadelmakare och sadelutprovare hjälper till.

Jag tror du ska använda ett annat uttryck än att den är för smal vid manken.
Det är bättre att skriva/säga att den ligger för nära manken (då är oftast sadeln lite vid eller fel för hästen).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 340
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar