bästa mineralerna?

E

eloon__

Jag har förut gett min häst havre, krafft groov, betfor och lucern och därför ej behövt ge några mineraler. Men nu tänkte jag ändra till havre, betfor och lucern (mest om han börjar tappa vikt) och då behöver jag köpa mineraler att ge honom! Vilka mineraler använder ni? Vill ha något som innehåller det som behövs! Behöver dock inte innehålla selen och e-vit. eftersom att jag ger honom tokosel, så han får i sig det ändå.

En i stallet har krafft mineraler blå, och hon pratade om att vi kunde köpa tillsammans. Är den bra? Hon gav 1 dl varannan dag. På hennes burk stod det bara 180-200g/dag (har jag frö mig...). Hur mkt är det ungefär? Måste man ha en såndär matvåg när man ska ge eller?

/E

Sv: bästa mineralerna?

För att veta vad som behövs måste du utgå från vad ditt hö innehåller och räkna ut vad som eventuellt saknas och sedan välja ett mineralfoder som innehåller det.

Miner Blå är väldigt rikt på kalcium, så troligtvis (troligtvis, alltså, för jag kan ju inte veta utan din höanalys!!) blir det inte jättebra att kombinera det med lusern och betfor, som i sig är väldigt Ca-rika. Det beror iofs på hur mycket du ger av de foderslagen, och som sagt vad ditt hö innehåller...

Att följa tillverkarens rekommendationer kan bli hur fel som helst, för de har ju ingen aning om vad ditt hö innehåller eller vad du ger för foderslag i övrigt. ;)

Varför ger din kompis bara varannan dag, förresten? Man brukar ju vilja ha en jämn tillförsel per dygn.

okej, jag har fått en analys på vad vårat hösilage innehåller men där stod det bara TS, MJ och smältbart råprotein. Lite svårt då tycker jag, för jag vet ju inet vad hösilaget innehåller för mineraler.
Vad händer om det blir för mkt ca i foderstaten? Vad finns det annars för mineral-sorter?

Hon sa att hon ger så för att hon inte äter det om hon får det varje dag. Hon ger 1dl mån, ons, fre. Hur hon har kunnat räka ut att det är rätt mängd vet jag inte :confused:

Har du räknat ut att det funkar bra i ditt fall?

Frågar inte för att "sätta dit" dig, utan för att det faktiskt låter otroligt att ett så Ca-rikt mineralfoder verkligen behövs till de övriga så Ca-rika fodermedlen.

Men man kan ju såklart råka ut för Ca-fattigt hö, eller så kanske ni ger väldigt mycket av havren?:)

Har du räknat ut att det funkar bra i ditt fall?

Frågar inte för att "sätta dit" dig, utan för att det faktiskt låter otroligt att ett så Ca-rikt mineralfoder verkligen behövs till de övriga så Ca-rika fodermedlen.

Men man kan ju såklart råka ut för Ca-fattigt hö, eller så kanske ni ger väldigt mycket av havren?:)

Hej
Nej har inte räknat ut, jag har inte haft tillgång till höanalys sen jag köpte min häst. Fodrar "med ögat" s a s.

Gör det något om dom får för mycket calcium? Kissar/bajsar dom inte bara ut det?

Min häst är en promenadhäst, han äter inte så mycket kraft öht - 4 dl havre, typ ½ L lucern, 3 dl betfor. Å så mineraler + biotin. Han ser fin ut på alla sätt o vis.

Tillägg: jag är naturligtvis intresserad att höra om det finns en annan sort som kanske är bättre ...

Senast ändrad:

Gör det något om dom får för mycket calcium? Kissar/bajsar dom inte bara ut det?

Jo, ett överskott av kalcium går ur kroppen.

MEN, Ca samverkar med fosfor (P), och det måste vara balans mellan dessa två ämnen för att inte riskera allvarliga biverkningar i form av urkalkning av skelettet etc.

Dessa biverkningar märks inte av förrän hästen haft brist under en längre period, (brist på energi eller protein märks ju av ganska snart, och kan enkelt korrigeras...) därför är det otroligt viktigt att man räknar på det.

Därför är det viktigt att man har koll på att både behoven av Ca och P är fyllda, och att förhållandet mellan de båda är rätt. Kvoten Ca/P skall ligga mellan 1,2 och 1,8, men så länge ett ev. Ca-överskott kommer från grovfoder (t.ex. lusern) kan hästen hantera en högre kvot ganska bra. P-behovet måste dock alltid vara uppfyllt!

Överskott från kraft- och mineralfoder hanteras sämre, och bör undvikas. Det blir även mer ekonomiskt för din plånbok att bara ge det hästen verkligen behöver...:angel:

Iom att du inte ger några större mängder av något av fodermedlen så är det kanske ingen större fara, men räkna på det för säkerhets skull. Råkar du ha ett ovanligt P-fattigt grovfoder kanske hästen har brist av just P, t.ex...

Lånar knapp.

Om hästen behöver P (fosforn) för att uppfylla sina behov om foderstaten innehåller mer Ca (calcium) vad kan man ge hästen för något? Vetekli? Mineraler? Bara nyfiken. (Helst inget havre/korn).

Men vad finns det för andra mineral-sorter som är bättre? Måste ju köpa någon sort, och om inte krafft mineraler blå passar i foderstaten så är det klart att jag köper någon annan sort! Men vad finns det för några? Måste ju vara fler än jag som ger hösilage, havre, betfor, lucern och någon sorts mineraler? Men vilken?

/E

Det beror ju på hur mycket du behöver av de olika mineralerna.

Miner Grön (Krafft) innehåller mindre Ca men lika mycket P som Miner Blå (vad jag minns), så det kanske passar in. Men utan en analys vet man aldrig...

Behöver du bara tillsätta P och inget annat så kan du köpa Fosforbalans (Eclipse-Biofarmab). Det innehåller bara fosfor och lite natrium, och är alltså inte ett komplett mineralfoder med spårämnen etc.

Kli är ingen bra P-källa, det innehåller tydligen någon som gör att hästen bara kan ta upp ca 10% av det P som finns i fodret. Man kan alltså avliva "myten" att man måste ge kalk tillsammans med kli, och att kli kan användas som P-tillskott.

Kolla med HH och PL för mer infor om detta, eller använd sökfunktionen.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 282
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 618
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 348
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 596
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur