Bästa medlet (el annat) för trasiga hovar??

JessicaM

Trådstartare
Skulle gärna vilja höra vad ni tycker har funkat bäst på era hästar som har trasiga o sköra hovar?

Nu menar jag inte hästar som har pytte lite trasigt utan de som trasiga o sköra hovar så det kan vara svårt att sko till och med..

Ser fram emot era historier o tips :)

Sv: Bästa medlet (el annat) för trasiga hovar??

Faktorer som påverkar hovkvaliten:

Genetiskt, bruk, underlag, närmiljö, avsaknad av daglig hovvård, för långa individuella sko/verkningsperioder, icke fysiologiskt utförd skoning/verkning, felaktig utrustning, ensidig träning, långvariga spykiska/fysiska problem, tandrelaterade problem.

Bara några exempel.

Dock viktigast av allt: En störd mag tarmflora!! Orsaken till detta kan vara många,, (flera ex, framgår ovan) och mitt råd till dig är att dagligen tillföra ngn av alla dessa produkter som för dagen finns på marknaden för att börja med att rätta till själva grundproblemet. Allt annat som du med egna ögon ser är secundärt. Kvarstår problemet efter 2 månader så kan du utesluta att individen har störd mag tarmflora och börja söka svaret i dom övriga ex: ovan.

Vill du ha ett tips om ett mkt bra naturligt mineral/vitamintillskott som täcker hela hästens behov inkl. lever och njurar så pma.

Lycka till.

Bättre hovvård.

Funkar inte alltid. Min förra häst ägde jag i 11 år. Från det att han var 6 månader gammal. Var till och med på klinik med honom för att kolla upp allt. Och han har helt enkelt jätte dåliga väggar. Så det är inte alltid det är dålig hovvård som är orsaken.

På honom hjälpte det bara att sko ofta. dvs var 4-6:e vecka.

Inga foder hjälpte hovarna och inget att smörja hjälpte.

Faktorer som påverkar hovkvaliten:

Genetiskt Enda svaret som vi fick från vet!, bruk Tränades i allt och mycket varierande., underlag, Reds på alla olika underlag men fråämst i skog och mark närmiljö,?? Förstår inte riktigt vad du menar avsaknad av daglig hovvård, Erkänner att hovarna inte krafsades 365 dagar om året! för långa individuella sko/verkningsperioder, max 6 veckor icke fysiologiskt utförd skoning/verkning, Rätt skodd enligt klinik felaktig utrustning, Rätt inpassad utrustningensidig träning, Allsidig träning här;) långvariga spykiska/fysiska problem, Inga fysiska problem. Och inga spykiska, förresten hur märker man det? Han har i alla år varit en glad och sprallig kille! tandrelaterade problem. Jättefina tänder och vet har inte behövt röra dem på 11 år.

Bara några exempel.

Dock viktigast av allt: En störd mag tarmflora!! Orsaken till detta kan vara många,, (flera ex, framgår ovan) och mitt råd till dig är att dagligen tillföra ngn av alla dessa produkter som för dagen finns på marknaden för att börja med att rätta till själva grundproblemet. Allt annat som du med egna ögon ser är secundärt. Kvarstår problemet efter 2 månader så kan du utesluta att individen har störd mag tarmflora och börja söka svaret i dom övriga ex: ovan.

Vill du ha ett tips om ett mkt bra naturligt mineral/vitamintillskott som täcker hela hästens behov inkl. lever och njurar så pma.

Lycka till.

Kan lägga till att han är ett kallblod. Vet att frågorna givetvis inte var riktade till mig. Men ville bara på visa att det inte behöver vara något fel på själva hästen. I detta fallet är det 100% ärftligt (Som du skrev att det kan vara) då hans mor hade extremt tråkiga hovar:/

På min fungerade inget. Men man kunde hålla dem någelunda med korta skoperioder!

Fast för sånna hovar, dvs där det kan vara svårt att sätta på en vanlig sko kan man använda sig av skor man limmar fast. På så vis slipper man spika. Sedan undrar jag, vad har hovslagaren gjort då ? Jag har själv haft häst med dålig hovkvalite, och då bör man vara noga med täta skointervaller. Så fort sånna hovar får växa lite, lite för mycket...så spricker dom. Jag hade 4 veckors prsiod, och detta funkade utmärkt...väntade jag mer än 4 veckor så kunde jag ge mig den på att det blev sprickor. Sedan måste man ju beakta vilka beslag man använder och vilken söm man använder. Det finns ju slim söm som ex...dessa skonar hoven mer än vanlig traditionell söm. I min hästs fall så var kvaliteen ärvd på mammas sida.

Kan lägga till att han är ett kallblod. Vet att frågorna givetvis inte var riktade till mig. Men ville bara på visa att det inte behöver vara något fel på själva hästen. I detta fallet är det 100% ärftligt (Som du skrev att det kan vara) då hans mor hade extremt tråkiga hovar:/

Du skriver att det tydligen är 100% ärftligt vilket det naturligtvis kan vara.

Sedan skriver du att "men ville bara på visa att det inte behöver vara något fel på själva hästen."

Går vi till botten med detta så är det i alla fall enligt mitt synsett i så fall ett fel på själva hästen. Ett genetiskt fel och den typen av ston borde man inte använda inom avel, hur goda deras övriga fysiska/psykiska anlag dom än må nedärver.

Just rasen kallblod har ofta en "stämpel" på sig att dom har dålig hovkvalite,,( samma klycha förekommer att vita hovar är sämmre än svarta). Skitsnack enligt min ringa erfarenhet. Däremot har dom ofta ett större behov av dels fullgod individuell hovvård och främst en stor kunskap från ägaren om vikten av deras behov av en fullgod fungerande tarmflora och välanalyserad individuell foderstat.

Jag vidhåller att grundproblemet ligger i en icke balanserad mag/tarm flora.

I JUST DITT FALL!!

Nä, kallblod brukar i regel har mycket bra hovkvalitee. Fullblod däremot brukar ha en stämpel, villket brukar stämma ganska så bra i de flesta fall.

Nä, kallblod brukar i regel har mycket bra hovkvalitee. Fullblod däremot brukar ha en stämpel, villket brukar stämma ganska så bra i de flesta fall.

OT Tyvärr inte min ringa erfarenhet, och jag tror mig ha ganska bra belägg för mitt påstående.

Men olika är erfarenheten och främst kunskapen så jag motsäger dig inte, bara under lång tid noterat.

Vår hästapolle hade sjukt dåliga hovar för 9år sedan, tappade sko(r) minst varanan vecka. Har använt http://www.alosin.se/ efter tips från hovslagaren och har även gett honom biotin i många år nu och han har nu förtiden mycket sällan tappskor. :laugh:

Det går inte att sko för ofta för då har det inte hunnit växt ut något färskt. Men nu senast väntade vi 10v istället för 8v så hans fötter skulle växa lite till för att få mer frisk vävnad och nu ser det bättre ut, men väggarna är fortfarande tunna.

Kan ju tillägga att han har hovbroskförbening om det har något med det att göra vet jag inte. Inget som märks på honom iaf..

Växer det så sakta känns det som det saknas något i hästens foder..

Jag hade ett fullblod med hovar som de skodde var 12:e vecka när vi köpte henne för att de knappt växte något. Kan tillägga att hästen såg ut såhär när vi köpte den :crazy:
Trolletkommer.jpg

Efter en tid hos oss med korrekt foderstat så växte hovarna som ogräs istället. Vi fick sko var 7e vecka, så det blev lite skillnad. Jag gav extra biotin för att hjälpa hovkvaliten men hon hade alltid tunna hovväggar, sulorna blev bättre.

Mina nuvarande hästar som alltid har fått bra mat med rätt balans i foderstaterna skos/verkas var 6-7e vecka för då behövs det. Växer hovarna extremt sakta har jag svårt att tro att hästen får allt den behöver via fodret.

Växer hovarna bättre efter sommaren? Isf har du svaret där.

Inge fel på fodret.
Analyserat höt och det var så bra att jag inte behövde ge någon kraft eller liknande alls.. Men lite fick han ändå + betfor och mineraler + linfrökaka

Hovarna växer ju inte lika snabbt över höst/vinter/våren som de gör på sommaren. samma med oss människor, våra naglar och hår växer fortare på sommaren när vi får solens näring i oss -samma med djur..
Så nu under sommaren kan vi inte vänta 10v inte..

Inge fel på fodret.
Analyserat höt och det var så bra att jag inte behövde ge någon kraft eller liknande alls.. Men lite fick han ändå + betfor och mineraler + linfrökaka

Hovarna växer ju inte lika snabbt över höst/vinter/våren som de gör på sommaren. samma med oss människor, våra naglar och hår växer fortare på sommaren när vi får solens näring i oss -samma med djur..
Så nu under sommaren kan vi inte vänta 10v inte..

Du borde nog se över foderstaten en gång tilll och kanske tillsätta något specialfoder(typ mineraler) för just hästar med dålig hovkvalitet.

Det är något fel om man bara kan sko var 10e vecka, för att hovarna växer för dåligt...Även om det är på vintern/våren! Jag märker direkt på alla hästarna hemma när det var 6-7 veckor sedan hovslagaren vart hemma.

Alla hästar är olika vet du. Har flara hästar i stallet som oxå fick gå 10v och de har bra hovar.. Och jag vet andra hästar som måste skos var 5:e vecka så det är ju indiiduellt...

*KL*

Enda jag provat som hjälper, och med damen med 'kexhovar' så provade jag allt, det är det som förr hette seaweed & rosehip, nu heter det Hoof & Health (Hilton som gör det). Det är havskelp, korallkalk och hmm, nypon har jag för mig. Hursomhelst, 'örtmineraltillskott' typ.

Jag var sjukligt skeptisk i början. Efter 2 månader frågade hovslagaren vad jag gjort. Sen har jag provat det på en rad hästar, och även på några som inte behövde (de fick ökad tillväxt av det dock, så blev turbofart), och hitills *ta i trä* så har det fungerat på samtliga.

TYvärr är det ganska dyrt, och kommer i gigantiskt stor hink. Men kanske du kan gå ihop med någon annan i stallet? Annars så hållbarheten är lååång, och iaf som sagt alla jag provat på har det varit väl värt pengarna.

Det har oftast räckt för mig att sas ge 'en kur'. Inte med hon med 'kexhovar', men sen när jag köpt fbl med tveksam kvalitet, då har det räckt att ge en kur, sen har hovarna fortsatt hålla sig fina. Nu sist köpte jag och gav till ponnyn som delvis orsakat av en massa tappskor, men delvis av ngn anledning (fånget?) fått sämre hovkvalitet. Gav synbar effekt på 2 skopperioder (dvs 8 v, jag skor var 4e vecka).

Så det är mitt råd, om det inte då som nämnt tidigare i tråden finns brister i foderstat, störd magtarmflora osv som kan förklara/vara en del av förklaringen.

Kan hända hovbroskförbeningen bidrar. Sånna hästar brukar oftast utveckla trånghov och hovmekanismen brukar försämras. Men om nu hoven är så himla trasig, varför lagar inte hovslagaren den då, alltså bygger upp de trasiga delarna med lämpligt material så den håller för en söm ? Eller skaffar du skor som inte behöver någon söm. Glue on shoe heter dom. Man limmar fast dom och är utmärkt att använda i en övergångsperiod då det inte går att spika i hoven. Vad har hästen för beslag nu ? Har den svaga väggar måste du ha en bred sko som ger gott understöd som ex.

Enl. min erfarenhet så blir hovarna alltid bättre av:
*Tillräckligt regelbunden hovvård (individuellt, men hovar som flikar sig måste ju raspas av oftare)
*En god foderstat. Inte enligt foderstatsprogram, utan efter vad hästen behöver
*Bra hagar
*God utevistelse
*Allmänt välmående.

Detta gäller ju då inte hästar som har genetiskt dåliga hovar, så vitt jag vet har jag inte träffat på någon sådan..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
952
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 619
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)