Bästa hundtuggen

_Maria_

Trådstartare
Jag har återigen blivit med hund och något av det roligaste jag tycker att köpa till henne är lite olika tugg"ben".

Sökte på trådar och hittade bla en om ben av råhud. Vet ni något märke som tillverkar råhudstugg från svenska djur?

Jag trodde att de vita benen var kokta och det är därför de är vita. Men det är alltså pga av blekning?

Hittills har jag köpt vita raka pinnar. De minsta då det är en chihuahua valp. Och även torkad tvinnad luftstrupe, vita ben med knut i varje ände lindad med kycklingfile (fick av uppfödaren), vita smala ben med torkad vom lindad runt och nu senast strimlat grisöra som blev väldigt poppis:D

De hon tyckt bäst om hittills är benet med vom då främst pga av vommen, benet med knutar och kycklingfile`, pga av kycklingen också skulle jag gissa men verkar även tycka att knutarna är bra form att tugga på. Och så det strimlade grisörat som nu tuggas frenetiskt på:p

Vilka hundben/hundtugg väljer ni och varför?

Sv: Bästa hundtuggen

Bara riktiga köttben, tex grisfötter, kycklingvingar (perfekt till små hundar), klövben, nacke från lamm, nöt, häst, revben osv.

Jag ger torrfoder nu eftersom vovven kommer äta det när hon åker till uppfödaren för att få valpar (om hon utvecklas som hon ska och få bra resultat på hälsokollerna förståss). Jag vill gärna ge barf och har tänkt ge bara det när uppfödaren är färdig med sin del. Tänkte byta ut en del av torrfoderkosten iaf och gav henne första mushbullen idag och hon älskade det :)

Jag kan tänka mig att ge "rediga" ben men hur gör ni som ger det, begränsar ni utrymmet till ett golv som är lätt att torka av? Min fis ligger gärna med benen på mattan nämligen;) Finns det några andra råa ben som passar til små hundar?

Allra bäst och självklara valet är som de ovan har skrivit, riktiga köttiga ben! :)
Hundarna älskar det och så mycket nyttigare i längden. Märgben kan man köpa i vanlig affär titt och tätt om man inte har möjlighet att köpa/få av någon jägare. Annars brukar det gå bra att kontakta mindre slakteriet, gärna folk som slaktar hjort, det brukar vara riktigt mumma! :d

Mvh Domino_s

Jag ger märgben (köper i frysdisken) och köper också en del torkat som oxöron och tjurmuskel. Nu fyndade jag lite råhudsben på Hööks rea för en spottstyver, annars tycker jag de är rätt trista - men med fördelen att de inte luktar.

Eftersom mina hundar är så jäkla glupska kan jag inte ge mindre ben, funkar inte med kycklingdelar heller. Men till en vavva borde ju sånt vara mumma och dessutom billigt.

Jag ger mina torkad kycklingfilé. Det är små hundar och de får tugga och kämpa rätt bra + att det inte innehåller massa konstigheter.

Eftersom mina hundar är så jäkla glupska kan jag inte ge mindre ben, funkar inte med kycklingdelar heller. Men till en vavva borde ju sånt vara mumma och dessutom billigt.

Nu blir jag nyfiken, eftersom jag aldrig jämfört priser, men är rå kyckling verkligen billigare än torkat hundtugg från djuraffären?

Själv kör jag också en del med råa köttben, mest revben och märgben, men visst blir det lite kladdigt i början. Grisfötter har jag inte tänkt på men det låter ju smart. Fast från tidigare har jag hört att man ska akta sig för rått griskött, p.g.a trikiner, gäller inte det längre?

På sistone har jag lagt märke till att ICA Maxi i min stad säljer olika typer av hundtugg, som sägs vara tillverkat i Sverige av svenska råvaror. Naturligt Hundtugg, tror jag märket heter. En del av det, särskilt torkad vom, luktar verkligen apa, men våra hundar älskar det,

Grisfötter har jag inte tänkt på men det låter ju smart. Fast från tidigare har jag hört att man ska akta sig för rått griskött, p.g.a trikiner, gäller inte det längre?

Trikiner har inte hittats i svensk slaktgris sen 1994. Vildsvin har trikiner ibland, därför ska allt vildsvinskött trikintestas om det ska användas till mat.

Precis som flera andra så ger jag bara råa grejer.

Nackkotor, revben, grisknorrar osv är utmärkt tugg. På vissa ställen kan man även köpa torkade lammöron med päls och allt kvar, det har varit otroligt uppskattat här hemma.

Det enda färska jag vägrar ge är märgben. Det är på tok för hög skaderisk på dem för att jag ska våga ge det. I övrigt finns det ju inga nackdelar med att ge stor mat till liten hund, tvärt om minskar man ju då risken att hunden kastar i sig maten för stort. Hade jag haft en chihuahua hade jag absolut gett den tex hel kyckling, stora nackkotor m.m. Bara kul för hunden om den får jobba lite ordentligt med maten ;) Till mina salukis har jag gett kalvskalle som störst. Det var en riktigt rejält stor skalle då och oj vad hundarna fick kämpa med den. Riktigt intressant att studera hur de valde att äta då.

Mina hundar tycker inte det är kul alls om de måste jobba med maten, lata småkryp. Ture gräver ner allt han får och kommer sen och frågar var den riktiga maten är.
Ruben är ingen gnagare direkt heller. Därför kan jag lugnt ge märgben, de slickar bara i sig märgen.
Färska grisknorrar går oxå bra.

Kl

Passar på att fråga lite, hur är det med ryggkotor? Kan/bör man ge det? Om man nu kan ge nackar?

Mina får bara riktiga ben som jag hämtar på slakteriet. Ger både hela och sågade märgben. Revben, nackar, skulderblad, bäcken. Ibland har jag plockat hem några öron och mular också.

Sen får de ben från de vilt vi skjuter/styckar hemma. Kan va ett helt framben från rådjur med päls och allt.
Får anpassa vad för ben till vilken hund, har lite olika storlek på hundarna och olika aptit.
Klövarna sparar jag från älg och vildsvin för att gå spår, men de kan få ett öra eller en svans.

Strupe får de oxå, helst med mycket mat på, delar alltid strupen på längden för minska risken att fastna i halsen.

Det var från det märket jag käre de delade grisöronen igår. Det var det som fanns som jag tänkte kan passa storleksmässigt nu och eventuellt grisknorr då. Men den torkade bommen var inte den i jättestora bitar?

Precis som flera andra så ger jag bara råa grejer.

Nackkotor, revben, grisknorrar osv är utmärkt tugg. På vissa ställen kan man även köpa torkade lammöron med päls och allt kvar, det har varit otroligt uppskattat här hemma.

Det enda färska jag vägrar ge är märgben. Det är på tok för hög skaderisk på dem för att jag ska våga ge det. I övrigt finns det ju inga nackdelar med att ge stor mat till liten hund, tvärt om minskar man ju då risken att hunden kastar i sig maten för stort. Hade jag haft en chihuahua hade jag absolut gett den tex hel kyckling, stora nackkotor m.m. Bara kul för hunden om den får jobba lite ordentligt med maten ;) Till mina salukis har jag gett kalvskalle som störst. Det var en riktigt rejält stor skalle då och oj vad hundarna fick kämpa med den. Riktigt intressant att studera hur de valde att äta då.

Men hel kyckling till en vavva, blir det inte för mkt mat på en sån för dom?

Jag blir riktigt sugen på att prova lite olika råa ben nu:-) Min sambo är rätt äckelmagad och jag vill ju att hunden ska ha tillgång till ben hela tiden. Sambon kommer vägra ge sådana ben när jag inte är hemma och ska hon ha passning av någon vill jag ju gärna hon ska ha ben med sig. Så om man inte kan ge det så antar jag att andra platsen på tugg som är bäst är torkade naturliga djurdelar som grisöron, knorr osv?

Men hel kyckling till en vavva, blir det inte för mkt mat på en sån för dom?

Dels lär hunden inte orka äta hela, dels blir hunden inte tjock av att få ett skrovmål någon gång ibland :) Skulle hunden ändå äta hela och man är rädd att den blir tjock, ja då kan man bara ge lite mindre mat några dagar sedan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka