Bästa hundtuggen

Sv: Bästa hundtuggen

Jag tycker ett slemmigt halvätet torkat öra är mycket äckligare än ett ben ;)
Lär hunden att ben bara är ok i t.ex. köket.

Sen är det inte alla hundar som kan ha fri tillgång till ben. Men de lär ju visa sej.

Ger endast råhudsben eftersom två av hundarna får diarré av märgben, tredje hunden har lätt att gå upp i vikt och fjärde hunden bryter tänderna på ben alt krossar dem till flis. Om hunden tål köttben så hade jag gett det.

Råhud är bara skit. Kika på detta och länken i första stycket så får du se varför: http://www.cutiepiepolly.se/2013/07/farliga-tuggben.html?m=1

Ge aldrig det till din hund.

I övrigt så ger jag min hund allt möjligt att tugga på men mestadels märgben och kycklingvingar. Märgben kan jag ge eftersom att han inte tuggar nog hårt för att det ska skada tänderna, det är en ganska liten hund jag har. Kycklingvingar är awesome men försvinner fort.

Därför kan jag lugnt ge märgben, de slickar bara i sig märgen.
Färska grisknorrar går oxå bra.

Märgben är över lag verkligen tråkig aktivering och är mest fett. Väldigt lite gnagarbete och dessutom så hårt ben att det riskerar att skada tänderna på de intensiva gnagarna.

Jag ger hellre ledknotor, ryggkotor, revben, svans, nacke, skalle/käke, hönsfötter och skankar. Undviker bärande rörben.

Tupphuvuden, nackar och fötter från slakten är jättepoppis!
65650_10152049597658666_713095551_n.jpg

Hela fårskelett är också kul. Fast kanske inte lika lätt att få tag i;)
480243_10150768267143666_385192216_n.jpg

Senast ändrad:

Råhud är bara skit. Kika på detta och länken i första stycket så får du se varför: http://www.cutiepiepolly.se/2013/07/farliga-tuggben.html?m=1

Ge aldrig det till din hund.

I övrigt så ger jag min hund allt möjligt att tugga på men mestadels märgben och kycklingvingar. Märgben kan jag ge eftersom att han inte tuggar nog hårt för att det ska skada tänderna, det är en ganska liten hund jag har. Kycklingvingar är awesome men försvinner fort.

Jag har läst det innan och svaret från Dogman(?). Så enligt mig finns det inget problem förutom att råvaran inte är svensk.

Jag tycker ett slemmigt halvätet torkat öra är mycket äckligare än ett ben ;)
Lär hunden att ben bara är ok i t.ex. köket.

Sen är det inte alla hundar som kan ha fri tillgång till ben. Men de lär ju visa sej.

Jag håller med. Jag skulle kunna ge henne vad som helst nästan som är nyttigt och bra för henne! Karlar är enna veka varelser;)

Märgben är över lag verkligen tråkig aktivering och är mest fett. Väldigt lite gnagarbete och dessutom så hårt ben att det riskerar att skada tänderna på de intensiva gnagarna.

Jag ger hellre ledknotor, ryggkotor, revben, svans, nacke, skalle/käke, hönsfötter och skankar. Undviker bärande rörben.

Tupphuvuden, nackar och fötter från slakten är jättepoppis!
65650_10152049597658666_713095551_n.jpg

Hela fårskelett är också kul. Fast kanske inte lika lätt att få tag i;)
480243_10150768267143666_385192216_n.jpg

Haha oh my god, hade varit snyggt att komma bärandes på här i villaområdet, då hade väl grannarna skitit ner sig:-D

Så att hunden äter bland annat salt är inte ett problem?

Nej salt är ju inte bra, men frågan är ju vilken mängd det är också. Då är säkert råa ben eller annat torkat bättre. Vad är det du menar med bland annat? Tror du fortfarande på det som står i länken?

Nej salt är ju inte bra, men frågan är ju vilken mängd det är också. Då är säkert råa ben eller annat torkat bättre. Vad är det du menar med bland annat? Tror du fortfarande på det som står i länken?

Det är ju ingen som har bevisat mig fel så jo, jag tror fortfarande på vad som står där, just det här: Då är säkert råa ben eller annat torkat bättre.

Bland annat är ju råvaran, som man inte vet var den kommer ifrån eller garanterat vad den innehåller.

Mina är helt nöjda med märgbenen :)
Som sagt så gnagar de inte utan slickar bara.
Ture vägrar gnaga, han vill bara gräva ner allt utom torkade grisöron, torkad kycklingfilé och torkad grisknorr.
Ruben däremot gnagar gärn och han får revben, lammben och annat vi kommer över.

Jag skulle inte kunna ge stora grejer som en hel kyckling till Uno, han skulle äta upp lite kött och sen bli proppmätt innan han hunnit arbeta med det.

Till Uno är grisknorrar, kycklinghalsar (!! Rekommenderas till folk med små hundar, verkligen en favorit), kycklingvingar, öron, strular, torkade vombitar populärt och fungerar bra.

Uno är förpassad till sin bädd el bur när han äter något kladdigt.

Jag skulle inte kunna ge stora grejer som en hel kyckling till Uno, han skulle äta upp lite kött och sen bli proppmätt innan han hunnit arbeta med det.

Till Uno är grisknorrar, kycklinghalsar (!! Rekommenderas till folk med små hundar, verkligen en favorit), kycklingvingar, öron, strular, torkade vombitar populärt och fungerar bra.

Uno är förpassad till sin bädd el bur när han äter något kladdigt.

Ger du dessa delar färska eller torkade?

Vad är strular? Eller menar du strupar kanske:D?

Jag har letat lite efter såna godsaker du beskriver, men inte hittat. Köper du via slakteri eller har ni nån schysst hundtuggsaffär där du hittar sånt?

Jag köper/får via vänner som slaktar hemma, och via en bekant som har styckeri. Ibland hämtar jag nån låda på lokala slakteriet också. Och ibland slaktar jag själv här hemma (får).

Tyvärr krävs det lite kontakter för att få ut slaktrester, tror det är en del restriktioner runt hur de får lämna ut sånt.

Tyvärr krävs det lite kontakter för att få ut slaktrester, tror det är en del restriktioner runt hur de får lämna ut sånt.

Ja, jag ringde till det mest lokala slakteriet häromkring och det var blankt nej till att hämta/köpa slaktrester :(

Egentligen är det inte så mycket regler, men man ska ha intyg från jordbruksverket på att man får köpa slaktrester. Det är lätt att fixa och är bara till för att man ska kunna spåra vart allt tar vägen om det hittas sjukdomar m.m. i slaktdjuren.

Jag har letat lite efter såna godsaker du beskriver, men inte hittat. Köper du via slakteri eller har ni nån schysst hundtuggsaffär där du hittar sånt?

Det finns en facebookgrupp man kan gå med i som levererar olika ben och slaktbiprodukter till självkostnadspris i Skåne/Halland. Tyvärr har jag för liten frys för att fixa därifrån. Sök på Doggy Bones Skåne/Halland.

Känner du ingen viltslaktare?
Vi får hämta hos vår viltslaktare om vi vill, men på det "vanliga" slakteriet var det tvärstopp.

Hanen kan inte äta för mjuka ben, han äter alldeles för fort. Han fick en revbensbit (5-6 revben ihop kanske), som han kapade i 5 cm bitar innan han svalde dom. Tog ungefär 5 minuter innan dom låg uppkräkta på mattan…

Tiken är inga problem, hon äter lugnt och försiktigt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka