Bästa hundtuggen

Sv: Bästa hundtuggen

Och allt man läser på Internet är sant...eller?

Därmed inte sagt att inte köttben skulle vara bättre än hudben!

Och allt man läser på Internet är sant...eller?

Därmed inte sagt att inte köttben skulle vara bättre än hudben!

Det har jag inte sagt. Jag har sagt att ingen bevisat motsatsen så jag håller fortfarande den här "Därmed inte sagt att inte köttben skulle vara bättre än hudben!" för sant och skulle därmed aldrig ge råhudsben till min hund.

Ger du dessa delar färska eller torkade?

Vad är strular? Eller menar du strupar kanske:D?

Autokorrekt, ska såklart vara strupar.
Ger det färskt förutom struparna, vomsnittarna och ibland öronen. Färska älg och vildsvinsöron tycker Uno är smaskens :d

Egentligen är det inte så mycket regler, men man ska ha intyg från jordbruksverket på att man får köpa slaktrester. Det är lätt att fixa och är bara till för att man ska kunna spåra vart allt tar vägen om det hittas sjukdomar m.m. i slaktdjuren.

Vet du var jag hittar en sån blankett? Hittar inte på deras hemsida.

Autokorrekt, ska såklart vara strupar.
Ger det färskt förutom struparna, vomsnittarna och ibland öronen. Färska älg och vildsvinsöron tycker Uno är smaskens :d

Torkade strupar har jag sett på vårt Maxi i stan. Kan man ju såga itu till lagom bitar. Ger du hela torkade grisöron eller delade?

Eftersom jag inte har möjlighet att förvara råa köttiga ben pga liten frys i minimal lägenhet, så ger jag istället torkade öron (gris, kalv och oxe) ibland torkad kycklingfilé, ytterst sällan men ibland får han råhudsben.

Lite då och då köper jag också älg- eller vomburgare. Köper också hem torkad lever, ibland strupar. ja lite sånt allt möjligt, i den mån det går vill jag få det så naturligt som möjligt med så lite tillsatser och annat trams som möjligt. Dessutom vill jag gärna hitta sådant som är svenskt och där jag inte bidrar till hemskheter som djur utsättför inom livsmedelsindustrin. Det är dock inte helt enkelt alla gånger, men man får försöka dra sitt strå till stacken och göra så gott man kan.

Såg att du bor i Dalarna, om din hund inte har problem med rökta produkter kan jag tipsa om att de säljer grisöron på Mora rökeri. :)

Jag har återigen blivit med hund och något av det roligaste jag tycker att köpa till henne är lite olika tugg"ben".

Sökte på trådar och hittade bla en om ben av råhud. Vet ni något märke som tillverkar råhudstugg från svenska djur?

Jag trodde att de vita benen var kokta och det är därför de är vita. Men det är alltså pga av blekning?

Hittills har jag köpt vita raka pinnar. De minsta då det är en chihuahua valp. Och även torkad tvinnad luftstrupe, vita ben med knut i varje ände lindad med kycklingfile (fick av uppfödaren), vita smala ben med torkad vom lindad runt och nu senast strimlat grisöra som blev väldigt poppis:D

De hon tyckt bäst om hittills är benet med vom då främst pga av vommen, benet med knutar och kycklingfile`, pga av kycklingen också skulle jag gissa men verkar även tycka att knutarna är bra form att tugga på. Och så det strimlade grisörat som nu tuggas frenetiskt på:p

Vilka hundben/hundtugg väljer ni och varför?

Jag köper torkade små vomburgare åt min lilla vovve, vet inte märket nu, men är som små plättar, lagom att tugga på. sen köper jag vanliga små ben, stora hunden märgben,riktiga med köttslasket kvar:)

Nu har jag köpt lite mer torkade tugg, tjurmuskel, lammstrupe och knorr.

Kollade på de vita "pinnarna" som jag redan hade hemma. 2,5 % mineral på innehållsförteckningen. Är det det som är salt? För salt är väl en mineral?

Väcker upp tråden...

Jag har en jägare i släkten och kan säkertfå tag i ben. Men vad för slags ben som flera av er nämner i tråden kan man köpa på en vanlig mataffär? Jag fattar inte :o

CityGross verkar ha en del "ovanliga" charkdelar. Själv köper jag direkt från djurbönder/slaktare. Senast hämtade jag 5 * 30 kg ben och inälvsmat från nöt från ett KRAVslakteri 12 km hemifrån. Bättre än så blir det inte om man inte föder upp och slaktar själv!

Det jag köper är besiktat och därmed helt OK att köpa som privatperson, tror att de flesta småslakterier kan göra så om man bara efterfrågar det. Min slaktare tar 100:-/30 kg.

@_Maria_ Om du har någon djuraffär som är återförsäljare för MUSCH så har de 1,5 kg av renben för 59 kr som är superbra för en liten hund att tugga på och lär räcka länge. Jag har gett det till valpar och deras magar blir fina på det. Med märgben riskerar man dels att knäcka tänder, dels att de blir dåliga i magen då det är starkt och dels att de får för mycket fett i sig av det. Man misstänker att för mycket fett från märgben kan ge problem med bukspottkörteln senare.

@_Maria_ Om du har någon djuraffär som är återförsäljare för MUSCH så har de 1,5 kg av renben för 59 kr som är superbra för en liten hund att tugga på och lär räcka länge. Jag har gett det till valpar och deras magar blir fina på det. Med märgben riskerar man dels att knäcka tänder, dels att de blir dåliga i magen då det är starkt och dels att de får för mycket fett i sig av det. Man misstänker att för mycket fett från märgben kan ge problem med bukspottkörteln senare.

Jag har inte sett det hos de återförsäljare jag varit hos. De kan kanske ta in om jag frågar. Nu kommer det förmodligen bli aktuellt med en allergiutredning på min hund och då så kan jag ju inte ha sådana ben just då. Men sen förhoppningsvis:-) Tack för tipset:-)

Jag har inte sett det hos de återförsäljare jag varit hos. De kan kanske ta in om jag frågar. Nu kommer det förmodligen bli aktuellt med en allergiutredning på min hund och då så kan jag ju inte ha sådana ben just då. Men sen förhoppningsvis:-) Tack för tipset:-)

Eftersom ren inte är så vanligt för hunden att äta så kan det funka utmärkt för en allergiutredning!

lånar tråden lite.

Jag har tidigare gett hundarna råa ben, men sist blev det lite väl dyrt då det slutade med tre veterinärbesök och oändliga mängder oro för mig. Då fick dom ben från Mush (bog tror jag) vilket ju ska vara sådant som går bra att ge hundarna. Hanen hade inte gnagt så mycket på benet tyckte jag då, men en dag senare va det in till vet och det va tvärstopp hela vägen upp i magen och det var enligt vet märg och benkross som satt sig där. Nu vågar jag helt enkelt inte ge råa ben, kycklingvingar hade jag nog vågat men det ger absolut inget tuggmotstånd för dom (ca 10 kg)

Vill helst ge dom naturligt men det känns vanskligt när jag ändå köpt ben speciellt för hund och det går så illa

@Hazel Går det att ge dem ben men bara låta dem tugga en liten stund åt gången? (och givetvis hålla dem under uppsikt medan de tuggar)
Annars kan man torka egna råhudsben av t.ex svål eller torka senor, brukar bli populärt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka