Bästa handla mat online tjänsten?

Monkie

Trådstartare
Ni som testat olika handla hemma affärer, vilken gillar ni bäst och varför? Vi har tillgång till Willys, Ica, City Gross och Coop i staden närmast oss.

Och väljer ni att få det hemkört eller att åka och hämta.

Tips och trix för att få det så smidigt som möjligt?
 
Ni som testat olika handla hemma affärer, vilken gillar ni bäst och varför? Vi har tillgång till Willys, Ica, City Gross och Coop i staden närmast oss.

Och väljer ni att få det hemkört eller att åka och hämta.

Tips och trix för att få det så smidigt som möjligt?

Jag är inbiten ICA-kund sedan många år och handlar numera en gång i veckan digitialt från och en gång i fysisk butik. När vi började för några år sen tyckte jag att tidsbesparingen var marginell jämfört med att besöka butiken men dels har websidan blivit bättre och dels är vi ganska enkelspåriga i vilken mat vi köper så en stor del av handlingen kan göras direkt i fliken "Mina vanligaste varor".

Det som ibland kan reta mig lite är att extraprisvarorna från veckans "blad" inte alltid har samma pris i webben. Det har också blivit bättre men ganska ofta ändå så saknas något extrapris. Jag utgår alltid ifrån varorna i bladet närjag planerar min handling och då blir det dumt om just den varan jag planerat min måltid kring har ett mycket högre pris än jag räknat med.

Men generellt är jag nöjd med kvaliteten. Väldigt sällan att jag fått felplock eller att det saknats något som jag betalat för. Har aldrig testat hemkörning utan planerar att hämta i samband med att jag åker hem från jobbet och ändå kör förbi butiken.
 
Jag började handla på Coops hemsida under pandemin. Parkerar på parkeringen och får varorna utkörda till bilen. Väljer en tid när jag är påväg hem från jobbet eller i samband med hämtning av barn. Värt varenda krona.

Jag handlar varannan vecka och plockar då för allt som behövs. Jag tycker det är mycket lättare att jämföra priser på nätet än i butik. Utgår ofta från vad som har extrapris. Jag handlar bara det som vi faktiskt behöver eftersom jag inte går och småplockar varor längs gångarna. För oss är tidsbesparing stor plus att jag tycker handla i butik är otroligt tråkigt. Jag tycker också att det är smidigt att man kan välja köpklara recept som sedan läggs i varukorgen.

Jag har aldrig varit med om att någon vara missats eller fått en vara av dålig kvalitet.
 
Ni som testat olika handla hemma affärer, vilken gillar ni bäst och varför? Vi har tillgång till Willys, Ica, City Gross och Coop i staden närmast oss.

Och väljer ni att få det hemkört eller att åka och hämta.

Tips och trix för att få det så smidigt som möjligt?
Vi har testat alla förutom CityGross. Undviker Mathem pga väldigt dyrt, men de har mycket bra leveranstider och man kan handla från typ Clas Ohlson samtidigt.

Vi föredrar ICA, men så har jag alltid varit inbiten ICA-kund, även om närmsta stormarknad är Coop. Leveranserna har alltid fungerat bra förutom en gång när halva leveransen levererades till en annan kund :cautious: De upptäckte det själva innan vi hann göra det, det var lite drygt att gå igenom alla varor för att se vilka som saknades men det löste sig snabbt och vi fick kompensation. En gång saknades en vara men då fick jag pengarna tillbaka. En annan gång hade en vara gått sönder men även då fick jag pengarna tillbaka samt lite kompensation. Har handlat från ICA i 5-6 år nu ca 1 gång per månad så det är alltså bara 3 gånger det gått snett.

När jag handlat på Willys så har det ofta varit slut på många varor jag vill ha, och det har hänt så många gånger att jag bara handlar därifrån i undantagsfall.

Jag tycker det är så skönt att kunna beställa mycket, passa på att beställa hem tunga varor som konserver, storpack toapapper, havremjölk som går att förvara i skafferiet etc. Slippa släpa hem allt liksom. När man handlat några gånger så går det också fort, då man antingen kan beställa samma leverans igen (det går då att ändra/ta bort manuellt) eller bara gå in på kategorin ”Mina vanligaste varor”. Sedan stödhandlar vi frukt och grönt i fysisk butik då och då och när vi är sugna på något extra. För oss fungerar en storhandling i månaden online väldigt bra, särskilt när vi redan innan bestämmer ett antal rätter vi vill laga den månaden samt handlar lite sådana varor som är bra att ha och går att kombinera till olika maträtter.
 
Jag handlar på Willys beställer på deras hemsida och åker sedan förbi och hämtar efter jobbet. Tycker att det fungerar jättebra. Det blir en storhandling varannan vecka ungefär och sedan kompletterar vi i fysisk butik.
Började under pandemin och får alltid levererat det jag beställt. Supernöjd.
 
Jag handlar på Willys beställer på deras hemsida och åker sedan förbi och hämtar efter jobbet. Tycker att det fungerar jättebra. Det blir en storhandling varannan vecka ungefär och sedan kompletterar vi i fysisk butik.
Började under pandemin och får alltid levererat det jag beställt. Supernöjd.
Har de samma funktion som @Malibu_Stacy beskriver att Ica har, att man får upp vanliga varor? Kan man välja hemkörning på Willys?
 
Vi har testat alla förutom CityGross. Undviker Mathem pga väldigt dyrt, men de har mycket bra leveranstider och man kan handla från typ Clas Ohlson samtidigt.

Vi föredrar ICA, men så har jag alltid varit inbiten ICA-kund, även om närmsta stormarknad är Coop. Leveranserna har alltid fungerat bra förutom en gång när halva leveransen levererades till en annan kund :cautious: De upptäckte det själva innan vi hann göra det, det var lite drygt att gå igenom alla varor för att se vilka som saknades men det löste sig snabbt och vi fick kompensation. En gång saknades en vara men då fick jag pengarna tillbaka. En annan gång hade en vara gått sönder men även då fick jag pengarna tillbaka samt lite kompensation. Har handlat från ICA i 5-6 år nu ca 1 gång per månad så det är alltså bara 3 gånger det gått snett.

När jag handlat på Willys så har det ofta varit slut på många varor jag vill ha, och det har hänt så många gånger att jag bara handlar därifrån i undantagsfall.

Jag tycker det är så skönt att kunna beställa mycket, passa på att beställa hem tunga varor som konserver, storpack toapapper, havremjölk som går att förvara i skafferiet etc. Slippa släpa hem allt liksom. När man handlat några gånger så går det också fort, då man antingen kan beställa samma leverans igen (det går då att ändra/ta bort manuellt) eller bara gå in på kategorin ”Mina vanligaste varor”. Sedan stödhandlar vi frukt och grönt i fysisk butik då och då och när vi är sugna på något extra. För oss fungerar en storhandling i månaden online väldigt bra, särskilt när vi redan innan bestämmer ett antal rätter vi vill laga den månaden samt handlar lite sådana varor som är bra att ha och går att kombinera till olika maträtter.
Med både erfarenhet från Willys och Ica, landar det ungefär på samma priser?

I nuläget handlar vi nästan uteslutet på City Gross, som jag tycker är ganska dyra, men de ligger geografiskt sett bäst till (då det är en utmaning med en längre resa än tio minuter med ett bilhatande barn.)
 
Med både erfarenhet från Willys och Ica, landar det ungefär på samma priser?

I nuläget handlar vi nästan uteslutet på City Gross, som jag tycker är ganska dyra, men de ligger geografiskt sett bäst till (då det är en utmaning med en längre resa än tio minuter med ett bilhatande barn.)
Min mamma har handlat på Coop, ICA och handlar på Willys. Enligt henne är Willys billigast, Coop dyrast. Citygross är rätt dyrt, men hon har aldrig testat handla online dock. ICA fungerar bra, medan Coop är dyra med utkörningsavgift och krav att handla för minst 500 kr, sa hon. Willys har inte hemkörning där hon handlar, Coop har, men att hämta det på plats kostade tydligen lika mycket som hemkörningen.

Jag har själv ingen erfarenhet av onlinehandling av matvaror, vad jag förstått av mamma missas lite av rabatterade priser, och tex i en Coop butik jag handlat i tidigare som säljer butikspackat svenskt kött rätt billigt, och även med korta bäst före datum och små förpackningar, det går inte att köpa online förstås.

Därför har jag fortsatt handla i butik. Här har vi bara citygross där man får hämta på plats, vilket jag inte kan, samt ICA som har dåligt utbud, som har hemkörning. Så av den anledningen också handlar jag i andra butiker fysiskt.

Bra tråd, hoppas på fler tips så att jag kanske kan börja! :)
 
VI började under Covid. Handlar på Willys och får en slott på 1,5h då vi kan hämta ut maten i lådorna utanför butiken :)
Vi brukar åka dit på lunchen och hämta. Majoriteten av varor finns ju på listan över vanligaste varor. Sen brukar vi kolla igenom erbjudanden(och köper det som ser gott ut, vi är inte strukturerade!), sen planerar vi typ två rätter som inte finns med bland de vanligaste.
 
Med både erfarenhet från Willys och Ica, landar det ungefär på samma priser?

I nuläget handlar vi nästan uteslutet på City Gross, som jag tycker är ganska dyra, men de ligger geografiskt sett bäst till (då det är en utmaning med en längre resa än tio minuter med ett bilhatande barn.)
För oss blir det ungefär samma, eller har nog inte riktigt reflekterat över prisskillnaden hos Willys vs Ica.
Vi handlar för runt 1800-2000kr per onlinebeställning egentligen oavsett om det är ICA, Willys eller Coop.

Handlar mycket på erbjudande, mycket ICAs egna varor eller Garant på Willys så det blir ungefär detsamma i kostnad.
Väljer hemleverans hos båda.
 
Ni som testat olika handla hemma affärer, vilken gillar ni bäst och varför? Vi har tillgång till Willys, Ica, City Gross och Coop i staden närmast oss.

Och väljer ni att få det hemkört eller att åka och hämta.

Tips och trix för att få det så smidigt som möjligt?

Handlar ibland och brukar göra den via sajten matspar https://www.matspar.se Där får man upp alla butiker som man kan handla från när man slår in sitt postnummer. Så ser man hela tiden totalpris på de varorna man valt på de olika butikerna. Enda nackdelen är att man ibland kan ha valt en produkt som bara finns i en butik då får man välja någon annan produkt från den butiken man väljer att köpa från. Men ändå en mindre Nackdel, fördelarna tycker jag överväger eftersom man ser priserna och ser verkligen vilka stora prisskillnader det blir.
 
Jag handlar färdigpackat endast av Ica pga alla andra tar en avgift för att just packa. Jag är jättenöjd och fortsätter med det vad gäller basvaror, större handlingar mm. Tex får jag en 5% inemellan och den kör jag på packade påse. Mitt största problem är helt ärligt att jag inte hittar vissa saker i affären som jag kan beställa online….

Jag är dock sådan så jag fortfarande undviker att handla under rusningstid, kör hemleverans osv. Funderar faktiskt på att handla vin online tom pga de hutlösa priserna från systembolaget….
 
Jag handlar med hemkörning från Coop och är jättenöjd. Bra app, bra recept och enkelt att välja en leveranstid som passar. Brukar få väldigt fina grönsaker, ofta bättre än vad jag hade kunnat plocka själv i butiken. Den gången det blev fel med min beställning fick jag jättebra hjälp av kundtjänst. Jag brukar försöka handla för runt tusenlappen så plock- och leveransavgiften blir en mindre andel av totalen. Att få hemlevererad mat är delvis ett sätt att inte behöva ha egen bil så det blir ju klart billigare totalt. De två negativa sakerna är att utbudet ibland är lite sämre/ersättningsvaror förekommer samt att man får så fruktansvärt många papperskassar men det är ju inget man kommer ifrån tyvärr.
 
Nu har jag aldrig online-handlat i Sverige men här i Australien gör jag det ibland.

Undrar hur ni ser det på färskvaror som frukt och grönt, kött och fisk tex?

Tycker att det är väldigt dålig kvalité på det man får när man inte plockar och väljer själv? Nåt kantstött äpple eller mjuk lök, Har några gånger fått tex jordgubbar och vindruvor som t o m varit mögliga?
Köttbitar som ser lite för gamla ut eller fisk som känts slajmig?

Numera handlar vi bara basvaror och torrvaror online och färskt i vår lokala supermarket (bor på en ö och även om vårt supermarket har bra kvalité är det ett begränsat utbud till något högre priser).

Har ju fått pengar tillbaka för sådana varor men det hjälper ju liksom inte för stunden när man vill ha varan.

(Vill inte kapa tråden, bara en undran och även kanske bra att veta för en ny online-konsument :) )
 
Handlar ibland och brukar göra den via sajten matspar https://www.matspar.se Där får man upp alla butiker som man kan handla från när man slår in sitt postnummer. Så ser man hela tiden totalpris på de varorna man valt på de olika butikerna. Enda nackdelen är att man ibland kan ha valt en produkt som bara finns i en butik då får man välja någon annan produkt från den butiken man väljer att köpa från. Men ändå en mindre Nackdel, fördelarna tycker jag överväger eftersom man ser priserna och ser verkligen vilka stora prisskillnader det blir.

Vilken butik brukar bli billigast?
 
Nu har jag aldrig online-handlat i Sverige men här i Australien gör jag det ibland.

Undrar hur ni ser det på färskvaror som frukt och grönt, kött och fisk tex?

Tycker att det är väldigt dålig kvalité på det man får när man inte plockar och väljer själv? Nåt kantstött äpple eller mjuk lök, Har några gånger fått tex jordgubbar och vindruvor som t o m varit mögliga?
Köttbitar som ser lite för gamla ut eller fisk som känts slajmig?

Numera handlar vi bara basvaror och torrvaror online och färskt i vår lokala supermarket (bor på en ö och även om vårt supermarket har bra kvalité är det ett begränsat utbud till något högre priser).

Har ju fått pengar tillbaka för sådana varor men det hjälper ju liksom inte för stunden när man vill ha varan.

(Vill inte kapa tråden, bara en undran och även kanske bra att veta för en ny online-konsument :) )
Har aldrig fått dåliga varor. Det hade jag reklamerat direkt och minst krävt pengarna tillbaka.
Däremot kan det ibland vara exempelvis stenhårda avokados, eller gröna bananer. Dvs mer att det är lite omoget än att det skulle vara dålig varor. En gång beställde jag passionsfrukt men fick fikon istället, var väl någon som plockade som inte hade riktigt koll på hur de ser ut :p
Har aldrig beställt kött eller fisk så kan inte uttala mig om det.
 
Har aldrig fått dåliga varor. Det hade jag reklamerat direkt och minst krävt pengarna tillbaka.
Däremot kan det ibland vara exempelvis stenhårda avokados, eller gröna bananer. Dvs mer att det är lite omoget än att det skulle vara dålig varor. En gång beställde jag passionsfrukt men fick fikon istället, var väl någon som plockade som inte hade riktigt koll på hur de ser ut :p
Har aldrig beställt kött eller fisk så kan inte uttala mig om det.
Vi har aldrig fått dåliga varor heller och vi har beställt till och från i många år även innan corona. En gång har jag saknat ett skrymmande paket men jag ringde och fick tillbaka pengar direkt.
 
Vilken butik brukar bli billigast?

Coop brukar oftast vara den som är billigast men inte alltid då det beror lite på vilka varor man köper. Ica brukar också ligga bra till. Mat.se brukar vara rejält mycket dyrare och även mathem. Sen ser man totalpris med frakt på alla butiker så det beror ju också på vilken leveranskostnad man får på butikerna det beror ju på vart man bor.
 
Ni som testat olika handla hemma affärer, vilken gillar ni bäst och varför? Vi har tillgång till Willys, Ica, City Gross och Coop i staden närmast oss.

Och väljer ni att få det hemkört eller att åka och hämta.

Tips och trix för att få det så smidigt som möjligt?
Jag är väl lite partisk men tycker Willys är i särklass bäst. Gillar framförallt att priserna är samma i butik som online, och betalar hellre en synlig avgift på 49 kr än ett antal procent på varje vara, som är mycket svårare att kontrollera. Willys har också visat sig vara billigast vid olika prisundersökningar.

Beställer alltid och hämtar i butik, tycker varorna håller hög kvalité och generellt är det väldigt problemfritt. Ibland är det någon vara som saknas, men så kan det ju vara när jag handlar själv i butiken också. Bästa tycker jag är när vi ska till landet eller iväg på semester, då brukar jag beställa till närmsta Willys-butik och bara plocka upp på vägen - sparar så mycket tid och energi!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 059
Senast: Enya
·
Samhälle Det verkar bara gå att köpa färdiga matkassar online? Försöker googla.men jag hittar ingen butik i aktuellt område (Hjo) som erbjuder...
Svar
10
· Visningar
1 224
Senast: alazzi
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 912
Senast: Otherside
·
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 011
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp