Sv: Bästa hämnden mot mobbare?
Jag vet inte om det är skuldbeläggande, men många hänger upp sina tillkortakommanden här i livet på verkliga och fiktiva händelser under sin uppväxt. Det finns naturligtvis de som verkligen erhöll permanenta irreparabla skador, det förnekar jag inte. Men det finns även de som "gömmer" sig bakom sin historia, istället för att ta tag i det liv de lever nu. Jag tror, till exempel, inte att de som verkligen lidit skada, är intresserade av hämnd, de har nog med sig själva. Däremot de som använder historien som ngt att gömma sig bakom, de ältar både historien och tankar o drömmar om hämnd.
Fast "en och två proppar" är ju inte direkt mobbning..?
Jag var väldigt ensam i skolan, från säkert åk 3 till 7-8, hade väldigt få vänner och de sporadiska vänner jag hade var lite nödlösningar, det fanns ingen annan. Men inte anser jag att jag var mobbad för det, trots att en av tjejerna var fruktansvärt taskig mot mig, utsatte mig för diverse pranks, snackade konstant skit om mig både bakom ryggen och inför mig och att man hela tiden fick veta att man inte var vatten värd. Det var en tuff miljö men inte blev jag misshandlad, jagad eller trakasserad till den grad att jag inte vågade gå till skolan. Men om det påverkat mig? Hur mycket som helst, både positivt och negativt!
Fö tycker jag det är rätt ruttet att skuldbelägga mobbade med en sådan där kommentar, som att det bara vore att rycka upp sig så vore allt bra och att de helt enkelt bara har sig själva att skylla att de fortfarande mår dåligt över det inträffade...
Jag vet inte om det är skuldbeläggande, men många hänger upp sina tillkortakommanden här i livet på verkliga och fiktiva händelser under sin uppväxt. Det finns naturligtvis de som verkligen erhöll permanenta irreparabla skador, det förnekar jag inte. Men det finns även de som "gömmer" sig bakom sin historia, istället för att ta tag i det liv de lever nu. Jag tror, till exempel, inte att de som verkligen lidit skada, är intresserade av hämnd, de har nog med sig själva. Däremot de som använder historien som ngt att gömma sig bakom, de ältar både historien och tankar o drömmar om hämnd.