Bästa hagskydden?

Jag har haft hagskydd på vissa. De som bevisligen slagit hål på sina egna ben annars. Jag skulle dock aldrig sätta på skydd i hagen "för säkerhets skull". Helt enkelt för risken för skav, grus emellan, tunga skydd mm är för normalhästen större än risken den råkar slå på sig.

Jag vill inte tipsa om skydd för passform är A och O och det är svårare hitta än ventilerade skydd i material som inte suger åt sig vatten.
Skydd vet jag redan att jag ska ha. Har du inga skydd att tipsa mig om så förstår jag inte varför du skriver i tråden?

Skydd vet jag redan att jag ska ha. Har du inga skydd att tipsa mig om så förstår jag inte varför du skriver i tråden?

Man kan tyvärr inte styra vilka som svarar. Men för att förtydliga då - du ska hitta ett par med så optimal passform som möjligt till din häst. Och se till att det är en ventilerad modell i material som inte suger åt sig vatten. Det finns massvis av olika modeller och märken men går inte tipsa om specifikt dito eftersom ingen vet vad som passar på just din häst.

Man kan tyvärr inte styra vilka som svarar. Men för att förtydliga då - du ska hitta ett par med så optimal passform som möjligt till din häst. Och se till att det är en ventilerad modell i material som inte suger åt sig vatten. Det finns massvis av olika modeller och märken men går inte tipsa om specifikt dito eftersom ingen vet vad som passar på just din häst.
Nej, men du kan styra vilka trådar du svarar på ;) det går mycket väl bra att tipsa om ett par bra ventilerade skydd. Som jag har sagt tidigare... "alla hästars ben är olika men då har man någonstans att börja iallafall".

Nej, men du kan styra vilka trådar du svarar på ;) det går mycket väl bra att tipsa om ett par bra ventilerade skydd. Som jag har sagt tidigare... "alla hästars ben är olika men då har man någonstans att börja iallafall".

NEW, Pessoa, Eskadron, Back on Track, Gera mfl mfl. I princip alla tillverkare har bra ventilerande skydd. Med olika passform och design. De flesta suger upp inget eller lite vatten. De uppräknade märkena har jag goda erfarenheter av i meningen hållbarhet, lätta att sköta osv.

NEW, Pessoa, Eskadron, Back on Track, Gera mfl mfl. I princip alla tillverkare har bra ventilerande skydd. Med olika passform och design. De flesta suger upp inget eller lite vatten. De uppräknade märkena har jag goda erfarenheter av i meningen hållbarhet, lätta att sköta osv.
Topp:bow:

Jag har provat igenom en hel del skydd att ha i hagen men de bästa har varit billiga damasker i neopren från hööks med ludd på insidan. Luddet sticker inte ut så det blir inte skitigt, torkar supersnabbt och väger ingenting! Dessutom är de inte elastiska kardborrar på dem, vill inte ha det som kan dra över senorna när skydden ska sitta på hela dagen :)
Kostar 99kr/par tror jag, så känns ok att köpa nya när de gamla dör

Jag har provat igenom en hel del skydd att ha i hagen men de bästa har varit billiga damasker i neopren från hööks med ludd på insidan. Luddet sticker inte ut så det blir inte skitigt, torkar supersnabbt och väger ingenting! Dessutom är de inte elastiska kardborrar på dem, vill inte ha det som kan dra över senorna när skydden ska sitta på hela dagen :)
Kostar 99kr/par tror jag, så känns ok att köpa nya när de gamla dör
Tack!:bow: det ska jag kolla!

De gånger jag behövt skydda min häst från strykningar i hagen har jag använt riktigt tjocka neoprenboots. Gärna 1 storlek för stora. Då kan hästen slå i motsatta benet men bootsen tar emot.

Mkt mindre risk för överhettning, skav osv med boots, också.

Har haft olika beroende på varför.
Boots är på fram om jag har broddar i tån bak på alla hästar.

C hade snabb lindor på vid minusgrader då hon behövde det efter fången.

S boots på bak vid broddar bak, han har en vana att ha ena hoven på den andra när han vilar och när han vilat klart trycker han ner brodern i kronranden:rage:.

Har även showmasters hagskydd, köpptes in för att S skulle kunna gå i hagen under mugg behandlingen, anväds även om någon häst har fått sår på något ben och jag vill hålla det rent och torrt, dessa ska dock inte användas i mer än 12 timmar åt gången.

Om min häst hade behövt ha benskydd i hagen så hade jag skaffat Davis Splint Boots. Lätta att hålla rena och suger inte upp vatten.

Jag kör dessa i hagen:
https://randrcountry.co.uk/products/shires-neoprene-brushing-boots?variant=22257485383
Dock med två spännen, ej tre. Har två par som jag växlar mellan för att alltid ha rena och torra till hands. Finns på flera svenska sidor om du söker på namnet.

Jag gillar dem eftersom de är lätta att tvätta, väger lite, inte har elastisk knäppning och snabbt och enkelt går att sätta på och ta av för stallpersonal och mig. Passformen är super på mitt sto eftersom de sitter på plats utan att behöva dras åt. Kostar ca 200kr också vilket är super.

Hade min utan skydd första året men har i samråd med veterinär kommit fram till att skydd och boots ute är att föredra om jag vill ha henne ridbar och oskadd.. Hon går dessutom själv i hagen nu. Jag fick dra en gräns och anpassa min hästhållning efter det jag vill göra och den hästen jag köpt.

Liknande trådar

Utrustning Har insett att jag behöver en ny håltång, den gamla gör knappt hål längre😏Men vilken är den bästa egentligen? Vore tacksamt med lite...
Svar
12
· Visningar
393
Senast: ptr
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
665
Senast: Smultron
·
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
312
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix