Bästa fodret för hästar som ska gå upp lite i hull

Elisha

Trådstartare
Jag har ett 8-årigt sto, av fullblodsmodell, dvs. långbent, högrest, ädel och nätt. Hon rids 6 ggr/veckan, normal mot hårt arbete. Här är hennes foderstat per dag:

8 kg hösilage
2,5 kg krafft grund
1,5 kg lusern pellets
2 dl mineraler

Hösilaget är analyserat till 2,5 kg krafft grund.

Lusern är jätte bra men jag undrar om det finns något annat bra foder som hjälper till att bygga muskler/gå upp i hull?:D TIPS!?

Sv: Bästa fodret för hästar som ska gå upp lite i hull

Kraft rehab! Det har mitt fullblod gått upp på! Har även prövat i kombination med D & H s Build-up och det gav fina resultat.

Betfor kli linfrö o olja rekommenderade vet mej när min förra häst fallit ur.

Vad menar du med "hösilaget är analyserat till 2,5 kg Grund"??

Jag skulle lätt ösa på mer hösilage! Kraftfoder ger du redan rejält av. Behövs verkligen 2 dl mineraler när du samtidigt ger så mycket kraftfoder som innehåller mineraler i större mängd?

Vad betyder: "Hösilaget är analyserat till 2,5 kg krafft grund." ?

En höanalys ger trots allt bara ett medelvärde på de testade tussarna, det kan vara missvisande. Man måste alltid komplettera analysen med sitt öga (vilket du ju gör nu). Men för att kunna ge råd behöver jag analysvärdena som måttstock, för att veta proportionerna som tilläggsfodret / kraftfodret ska ha. Behövs mer protein eller energi eller både och?
Foderstaten kan också brista om hästens behov är underskattat. Många lättare hästtyper behöver lite högre smrp / MJ kvot än vissa foderstatsprogram räknar på för att hålla hullet. En kvot på 7 kanske är vad din häst behöver. Vad väger hon?

Är tänderna kollade? Hur är avmaskningsrutinerna?

Mitt generella tips är att i första hand öka grovfodergivan. 8 kg hösilage låter på tok för lite för en stor häst. Äter hon inte mer? Om ts halten är låg understigs rekommenderad minimigiva. Står hon på halm? Annars kan hästen få magproblem pga för lite grovfoder och för lite tuggtid (lucern pellets ger ju inte samma struktur och tuggtid som lucern hack / strå). Magproblem ger även hullproblem. Om inte höet har katastrofvärden borde 12 kg vara mer lagom åt din häst.

Krafft Grund innehåller 80% smrp och 11 MJ. Det är jämförbart med korn och havre, om än inte exakt. Du bör absolut kunna byta ut en del av kraftfodret mot mer hösilage, och komplettera med ett mer specifikt foder för de brister som hösilaget eventuellt har. (Ex olja eller betfor för mer energi. Kli och linfrökaka som proteintillskott förutom lucern då. Linfrökaka innehåller även nyttiga oljor och b-vitamin, båda fodermedlen håller magen i trim och pälsen glansig. Ska dock ges i samma låga mängd som soja och man får hålla koll på fosfornivån i mineralvägen. )

En annan sak som många missar är att hästar tenderar att falla ur en bit in i säsongen pga brist på vila. Musklerna behöver ju tid på sig att växa och stärka sig mellan passen (48 timmar) och om man tränar oftare än varannan dag i ett uppbyggnadsskede utan att ge regelbundna viloperioder (några dagar i månaden, en vecka varannan månad eller så) så blir det lätt så att man tär på hästens muskelmassa istället för att bygga upp den. Många konvalecenter sätter ju muskler som tusan när de plötsligt får stå still (ja, innan de faller ur då, vilket de ju gör i längden, men det kräver mer än en månads vila att tappa i muskelmassa för en häst). Så prova du att ge några dagars vila med mindre kraftfoder och (mycket) mer grovfoder och se om hon inte fyller ut.

(såg just att Madick redan skrivit ungefär detta, men orkar inte ändra!)

Elisha skrev:
Lusern är jätte bra men jag undrar om det finns något annat bra foder som hjälper till att bygga muskler/gå upp i hull?:D TIPS!?

Grovfoder?! Du ger väldigt lite grovfoder till din häst. Varför inte öka på DET istället?

Kornkross brukar vara bra, och hackad lucern

Måste bara säga att 8kg hösilage låter jättelite! För en fullstor häst.

Jag tycker iofs att det låter lite med 8kg vanligt hö också.. Så av hösilage (beroende på värden såklart) skulle jag gärna vräka på med ca 15kg per dag.

Nu vet inte jag dina hövärden, men jag tycker det låter som din häst får väldigt lite mat! Fullblod kräver ofta en hel del.

Jag skulle börja med att öka på hösilaget rejält!!8 kg är inte mycket alls, det kan vara så illa att det bara motsvarar 4 kg ts.

Mitt fullblod är svårfött och hon står på en foderstat bestående av hö, hösilage, lusern, kornkross, linfrökaka, krafft rehab,betfor och olja. Hon har fri tillgång på grovfoder (även lusern)under kvällen/natten när hon står i stallet (tyvärr kan jag ej ha fri tillgång i hagen). Dessutom står hon på halm som hon stoppar i sig x antal kg av under natten.
Hon behöver ca 125 mj och en kvot på 7 för att hon ska vara schysst i hullet och inte se ut som ett benrangel.

Senast ändrad:

Hösilaget är analyserat till 2,5 kg krafft grund.

Vad menar du?

Skriv ut exakta värden så får du säkert massor med hjälp, men till att börja med vore det en bra idé att öka på grovfodergivan.
Står hästen på halm?

Hej! Det är så synd att det alltid är folk som ska börja "skälla" på personen som skriver tråden när det handlar om sånt här. Att hon ger "alldeles för lite mat!" tex.
Hon har ju skrivit tråden för att hon behöevr hjälp och tips! :)

Har också en häst som har svårt att lägga på sig, så jag vet hur svårt det är!
Hon går just nu på nästan fri tillgång på hö (bra, analyserat).
På dagen får hon 10 kg hö, utdelat på fyra fodringar. Och på kvällen får hon ungefär 5-6 kg som hon får stå o tugga på under natten.

Krafft Groov har fungerat jättebra för att få upp henne i hull, men hon blir alldeles för het av det.
Nu har jag gått över till Kornkross, Krafft Protein, Lite Betfor + olja, B-vitamin och massor morötter! :)
Det fungerar bra än så länge.

Hur mycket du ska ge av fodret måste ju anpassas till just din häst, så det är onödigt att skriva hur mycket jag ger.
Men nu har du kanske lite tips i alla fall! Lycka till :D

jag skulle öka hösilaget först och främst till ca 13-15kg,
sen kan man ju öka lucernet.

även korn och kli är bra att ge för att öka hullet.

lycka till

lundborg skrev:
jag skulle öka hösilaget först och främst till ca 13-15kg,
sen kan man ju öka lucernet.

även korn och kli är bra att ge för att öka hullet.

lycka till
Så skulle jag prova! :)

Rent generellt tycker jag att du kan öka silaget till 12-15 kg, sedan är det lättare att få upp vikten med lucern, soyapellets eller skrå och vetekli.

när hösilaget analyserades stod det att en 500 kg häst skulle ha 2,5 kg krafft grund

Jag har också ett fullblod som iofs inte är så svår att hålla i hull men man måste hålla efter henne. Hon äter 8 kg ensilage, 2.5 kg groov. 5 dl kli och 1 liter betfor om dagen.

Många här säger att du borde öka på grovfodret och det kan du göra om det är så att hon äter det. Min xx-häst äter ofta inte ens upp sitt grovfoder därför är det väldigt onödigt att ge mer. Hon står dessutom på halm.

Ibland, när hon tunnat ut, ger jag lusernhack och ca 1 kg korn om dagen också.

Så öka inte bara grovfodret om det är så att den inte äter det. det blir bara dyrt i längden.

Elisha skrev:
när hösilaget analyserades stod det att en 500 kg häst skulle ha 2,5 kg krafft grund

Vem hade skrivit det, och vad baserades det på??? Normala analyser står det inga såna rekommendationer på!

Det säger tyvärr ingenting om silagets näringsvärden.

Olga xx skrev:
Ibland, när hon tunnat ut, ger jag lusernhack och ca 1 kg korn om dagen också.
.
jag måste bara fråga: varför väntar du med att ge lusernhack och korn tills hon har tunnat ur?
inget illa menat, men tyckte det verkade underligt att göra så när det är bättre att ge lika en längre tid.

Nu är jag inte så haj på allt detta men foder, men har ett fullblod som är svår att hålla i hull, gick förut i perioder nör jag kunde säga snart faller han ur osv.

jag har prövat, groov, lucern, korn och soja.. men inget hjälpe speciellt länge..

sen har jag nu testat fibergi elit till honom och oj vad rund och fin han blivit och håller i sig de också. han får havre till.

annars är det i denna period han faller som mest (gjorde de förra året) men nu har han hållt sig jätte fin.

jag ger även i perioder linfrön för att hålla magen i trim (dock ej varje dag då jag glömmer att koka, men ska byta snart till linfrökaka, när fröna är slut)...

bara d ejag ville få fram, vad jag ger mitt förut hopplösa häst när det gällde fett..

/M

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 355
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 627
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022