Bästa flugtäcket?

mysboll

Trådstartare
Vilket är det bästa/mest prisvärda/mest hållbara flugtäcket?

Funderar på ett Rambo sweetitch hoddy eller Rambo fly buster. Någon som har något av dessa? Är dom bra? Eller finns det andra billigare täcken som kanske är lika bra? :)

Sv: Bästa flugtäcket?

Jag har ett Amigo Bug Rug till min tant. Köpte det för under en femhundring och det har inte gått sönder alls på två somrar trots häst som gärna rullar, busar och klias så det är helt klart prisvärt. Finns dock ingen magplatta till det så har man en jättekänslig häst så kanske det inte är det ultimata täcket.

*delvis kl*
Jag tycker personligen att Amigo Bug rug har på tok för kort hals för att skydda optimalt. Annars håller jag med om att det är väldigt prisvärt.
Tycker för övrigt att Rambo Sweetitch och Bucas verkar toppen, vore kul att få lite omdömen om dessa.

*delvis kl*
Jag tycker personligen att Amigo Bug rug har på tok för kort hals för att skydda optimalt. Annars håller jag med om att det är väldigt prisvärt.
Tycker för övrigt att Rambo Sweetitch och Bucas verkar toppen, vore kul att få lite omdömen om dessa.

Haft Bucas och tyckte det var väldigt bra:):)

Jag köpte ett Rambo Fly Buster förra sommaren eftersom jag hade hört så mkt gott om Rambo.

Men jag blev jätte besviken!!!!

Köpte stl 140 för att undvika att täcket skulle åka bakåt. Han ligger mitt emellan 140-145 och kan för det mesta ha båda storlekarna.

Efter ca 10 dagars användning så hade hela främre delen på täcket tänjt ut sig så det satt som en tvångströja över bogen och fodret i bogen hade gått sönder. Det hängde även ner över rumpan då.

Jag kontaktade då butiken som hade sålt täcket och dom bad att få bilder på täcket när det låg på hästen. Butiken vidarebefodrade bilderna till Horsewear och dom hävdade efter att ha sett bilderna att jag hade köpt för stor storlek
till min häst!?!? Jag vet inte riktigt hur dom tänkte då eftersom deras storlekar är ganska märkliga, 130, 140 och 145!?! Så i deras värld skulle jag då köpt ett 130 täcke till min häst som är ca 165 cm i manken....:cool: Jag har provat 135 täcken på honom och då är hela rumpan framme..:grin:

Som tur är så godkände butiken min reklamation ändå! Tycker synd om butiken för dom fick ju ingen som helst hjälp av Horsewear utan fick bära allt själva!

Det var en stor skillnad från Bucas där ett täcke gick sönder efter ca 1 månads användning och dom utan att ens ha sett täcket skickar ett nytt!!

Nej för mig blir det aldrig ngt mer Horseweartäcke efter den usla kundservicen!! Butikens handlande var däremot väldigt bra, men tänk om man inte träffar på en juste butik nästa gång..

Hästen har ett Sweetitch och det lilla han använt det så har det funkar bra. Inga djur biter igenom och täcker bra, lång hals!!

Nackdelen är storleken, han har sin vanliga (140) och det är lite stort i bogen (som Rambo brukar vara, men inte Rhino Wug) och det mest irriterande är att det åker lite på sned! Inget annat av täckena gör det (inne så väl som ute, alla HW). Inte ens det utetäcket som är jämförbart lite för stort i bogen.

Men han gillar det iaf, så det hjälper nog mot bromsen här (endast mot det täcket används mitt på dagen).

Jag har ett eksemtäcke från Horze till den ena hästen som är inne på sin andra säsong nu. Det sitter bra och tyget har hållit än så länge trots lekglad hagkompis. Han får inget skav av det och det skyddar rejält (vilket jag var ute efter eftersom han är väldigt känslig mot knotten som finns här uppe). Han har det ofta dygnet runt.

Den andra fick ett Bucas Buzz Off i veckan. Det sitter superb och verkar lovande hittills. Inte någon antydan till skav än i alla fall.

Jag har Sverigetäckets insektstäcke till våra. Sitter jättebra och tillräckligt lång hals för att inte glida ner. Ett extra plus är att man inte behöver ha grimma utan halsen sitter uppe ändå tack vare att det är resår där halsen slutar vid nacken.
Jag har haft dem i två säsonger och de är hela trots ihärdigt rullande, busande, bitande och kliande från kompisen.

Jag har ett från Jacson, med hals och fastsydd magplatta. Tycker det är superbra, sitter där det ska och skyddar mot bombplanen till bromsar vi har hos oss. :) Köpte det på MyOne förra sommaren för ~400 spänn. Klart prisvärt! Dock är halsen ganska kort, täcker kanske drygt 2/3 upp. Men halsen sitter där den ska iaf.

Jag funderar på att köpa Bucas Buzz Off till min shettis som verkar vara typ "allmänt överkänslig". Hon behöver skydd mot sol (klippt+ljus hud) och insekter, främst i mankammen. Jag gillar att det har ljus färg också, borde vara svalare!

Senast ändrad:

bucas har mycket bra passform.
Tyvärr så slarvar dom kvalitén.
Har sett minst 4 olika varianter på tyg.
Det första jag köpte var helt fantastiskt . Hade det 4 säsonger.
Köpte ett nytt och såg/ märkte direkt att det var mjukare fibrer som ruggade direkt vid kardborrebanden, något som aldrig hände med det gamla täcket.
Fick till svar att ruggning vid kardborre är helt normalt vid fel användning, tyget får aldrig nudda kardborren.
Det gick även lätt revor i det nya MAO helt värdelöst i förhållande till det dyra priset.
Reklamerade täcket med hänvisning till kvalitets sänkningen på tyget och fick till svar att dom alltid har haft samma tyg. Och man skall dessutom inte räkna med att det håller mer än en säsong ?
Vi är många i stallet som använder bucas.
Skickade dom min gamla magplatta för att dom skulle se skillnaden men fick till svar att den luktade häst. Den var nytvättad med 4 års användning sätter sina spår.
Detta är ett par år sedan då jag inte köpte något mer bucastäcke.
Men kolla tyget innan ni köper så att det inte är för dåligt.
Så nu har jag gnällt lite hoppas deras sätt att hantera kunden samt kvalitén på tyget har blivit bättre med åren.

Jag har köpt HÖÖKS eksemtäcken och de har varit bra, men spännena går sönder titt som tätt. Har slaktat några gamla täcken och tagit reservdelar av. Nån som vet om det finns "reservdelar" att köpa?

boett har väl reservdelar?

Hööks eksemtäcket som jag köpte i somras gick sönder fort..

Jag har haft Hööks exemtäcke en säsong och gillar det skarpt dock har hästen vuxit ur sitt till i år så jag funderar o jag ska köpa ett likadant i storlek större eller om det finns något annat täcke som funkar bra mot knott.

Är det någon som har provat HANSBO FLUGTÄCKE EVENT PLUS COMBO?

Funkar den mot knott?

Det enda flugtäcket jag har varit nöjd med är det från Sverigetäcket. Det sitter bra och hästen var nöjd med det. Halsen passade väldigt bra då det finns resår framme vid nacken som håller den på plats, och man kan även fästa halsen i grimman om man vill (täcket håller sig ändå på plats utan grimma). Magplatta med resår och 3 spännen som håller den på plats.

jag tänkte köpa weatherbeeta till min häst som har lite soleksem, det för att det är UV beständigt. Nån som provat dessa?

Jag har provat både Bucas och Horseware och Bucas är överlägset bäst på min häst.

Jag är jättesugen på ett Rambo Sweetitch, men är lite osäker på om halsen kommer funger till en cob-hingsthals?

Han har ett Rambo Duo i 130 och den halsen är tight, kan inte dra ihop den riktigt under halsen utan får lämna en liten glipa där. Det vill man ju inte på ett flugtäcke.....

Min häst har inte mycket hals alls. Lite bred kanske men verkligen inget överdrivet, snarare tvärtom. Han har L i Rambohalsen och den kunde suttit lösare. Tycker HWs halsar känns väldigt små av min lilla erfarenhet!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 428
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka