Bästa flugtäcket?

Sv: Bästa flugtäcket?

*KL* (Och ev lite trådkap om det är ok?)

Jag funderar på att köpa ett Bucas Buzz Off Rain, är det någon som provat det och har nått att säga om det? Kommer nämligen att behöva klippa min gammelman och vill ha skydd för både regn och flygfän utan att det blir för varmt.

Jag har ett Bucas Buzz of Rain och är jätte nöjd men det börjar bli gränsfall för varmt när tempraturen letar sig uppåt 23 grader på dagarna. Det täcket jag har nu sitter kanon bra men jag köpte ett förra sommaren som satt jätte illa och gled snett på en gång och började sedan gå sönder. Pratade då med grossisten för Bucas och fick ett nytt täcke. Det första måste varit felsytt samt fel magplatta för det nya sitter helt annorlunda jämfört med det gamla.

Många använder eksemtäcken istället för flugtäcken. Brukar rekomenderas pga att de ofta ligger bättre på hästen, täcker ordentligt och har ett tunt bra tyg. Hade jag behövt flugtäcke hade jag istället valt ett eksemtäcke :)

*kl*

Jag har använt flugtäcke på min förra häst men inte på nuvarande. Ni som använder flugtäcken, upplever inte ni att det blir väldigt varmt när det är lite varmare dagar?

Jag är också lite sugen på ett Bucas Buzz Off Rain. Håller det för regn bra? Jag har ett annat flugtäcke också men vill ha ett de dagar då man inte vet om det kommer regna eller inte.

Jag har ett Bucas Buzz of Rain och är jätte nöjd men det börjar bli gränsfall för varmt när tempraturen letar sig uppåt 23 grader på dagarna. Det täcket jag har nu sitter kanon bra men jag köpte ett förra sommaren som satt jätte illa och gled snett på en gång och började sedan gå sönder. Pratade då med grossisten för Bucas och fick ett nytt täcke. Det första måste varit felsytt samt fel magplatta för det nya sitter helt annorlunda jämfört med det gamla.

Det blir så pass varmt ändå? Min häst klarar iofs sånt rätt bra, blir knappt varm under sitt fleecefodrade regntäcke om temperaturen hinner stiga uppemot 15 grader. Jag får kolla om shopen i stan har ett hemma som man kan kolla lite på.
Blir det riktigt varmt så får man kanske ha utan täcke dagtid åtminstone.
Håller det tätt bra mot regnet annars?.

*kl*

Jag har använt flugtäcke på min förra häst men inte på nuvarande. Ni som använder flugtäcken, upplever inte ni att det blir väldigt varmt när det är lite varmare dagar?

Jag har inte uppplevt att det verkat varmt under min hästs Rambo flugtäcke (nät, 5år eller mer gammalt). Men, hon föredrar att vara utan täcke, men när det sitter 20m eller fler blinningar på henne konstant ansåg jag att täcket var bättre än utan. I övrigt har det hållit (nu tunnslitet uppepå rumoan - förstår inte hur hon ordnat det) och inte gett några skav. Hade kunnat önska något längre hals, men hade nog kunnat ha en storlek större i täcket (nu 135 på häst på ca 162 cm).

Har just fått veta att andra stoet, precis i ponnystorlek, passar bra i täcket, även om det så klart är större på henne. (bild)
IMAG0235.jpg

+ Kratus

Nu har inte jag känt under täcket precis efter regnet så jag vet inte om han blivit blöt och torkat men jag tror att det har hållt bra för han har inte haft några rinnränder som dom brukar få om dom blivit blöta, förutom nedanför halsen men där rinner det ju alltid in om man inte har halstäcke.

Ja idag har det varit ca 25 grader i skuggan och jag har långt till stallet så kunde inte åka ut och ta av det och när jag kom nu på kvällen så var han lite varm på bogen, inte svettig men lite varm. Nu skulle det bli regn inatt så han fick ha det på sig inatt med men i morgon tror jag att jag ska byta till ett vanligt Buzz of.

Det låter ju bra! :laugh:

Jag var förbi igår efter jobbet och klämde och kände på ett och det verkar vara bra ju, så får se om jag har några pengar över efter att alla räkningar är betalda för i så fall blir det ett inhandlat. :D

Igår hade vi nästan 29 grader här i gassande solen mitt på dagen, båda hästarna hade eksem/flugtäcken på sig och när jag tog in dem så var de aningens varma under (och den ena hade ett litet svettmärke precis där resårgjorden runt magen ligger an). Men å andra sidan så kunde de stå helt avslappnat och sova under ett träd utan att bli uppätna av diverse sattyg. Om de inte har täcken så ska de vandra och jaga bort flygfän hela tiden istället vilket inte känns som ett bättre alternativ (och den ena är så känslig mot att bli biten så på honom är det inte något alternativ att inte ha täcke under sommaren, hela hästen svullnar upp när han blivit hårt åtgången).

Jag har bara bra erfarenheter av Bucas flugtäcken. Svalare och hållbarare än ett antal andra som passerat revy.

*kl*
Ni som har Rambo sweetitch hoody...
Har ni behövt gå ner i storlek?
Min häst har 140cm på sitt HW (Amigo) men Rambo är ju rymligare.
Men då tvingas man gå ner ända till 130cm eftersom det inte finns något mellanting.

Jag har svårt att hitta bra täcken till min donna. Hon är tunn över bogen och normal över rumpen. Hon drar 130, men de täcken som jag har köpt hamnar oftas för långt ner på bogen= bogskav. Jag har sytt och fixat med täcken och gjort halsen mindre, men det håller inte så bra. Jag önskar hitta täcken med liten halsöppning. Något bra förslag på märke eller modell?

Nej men kanske hade behövt? Tror jag skrev ganska utförligt i ett inlägg inte långt tillbaka.

Kort har min häst strl
140 Amigo insulator medium - lite stort i bogen
140 Rhino wug lite, medium - perfekt
140 Rambo California - lite stort i bogen
140 Sweetitch - lite stort i bogen men lite litet i halsen.

Åh, jag har letat läääänge och intensivt efter ett flugtäcke som uppfyller alla mina kriterier och ÄNTLIGEN har jag hittat ett!
Mark Todd UltraCombo :love:
Lååång hals med fastsättning i grimman, maglapp som fästs med tre kardborreband och bred och stor svanslapp! Lagom tjocklek på tyget och ljus färg :D

Jag gick inte ner i storlek när jag köpte Sweetitch och det passade bra på min ändå... Och honom har jag ändå alltid en storlek "för stort" åt eftersom han har så stort bröstomfång (han är bara 135 över ryggen, men alla 135-täcken blir för korta ändå pga bröstomfånget).

Jag har ett Buzz off rain. Det fungerar bra sommartid, det håller ju inte tätt som ett riktigt regntäcke men det håller hästen torr över ryggen iaf. Jag tycker att det är användbart på för- och sensommaren vid osäker väderlek.

KL
Jag har även Rambo Sweetitch hoody, jättenöjd med det täcket :) Tycker dock inte att det är lika rymligt i storlek som mina andra Rambotäcken. Jag har 155 cm i Sweetitch-täcket och 145 cm i övriga Rambotäcken.
På min skavkänsliga häst så funkar inte Buzz off vanliga flugtäcket alls, det är för trångt i bogen och tygmaterialet gör att pälsen ser lite "bränd" ut. Konstigt nog är Rain-modellen dock rymlig och har jättebra passform..
Så jag rekommenderar nog Sweetitch framför vanliga Buzz off :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 428
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka