Bästa flug-/sommartäcke?

HorseGuards Zebratäcke har lååång hals åtminstone i den storlek min har. Den har även magplatta, även om jag inledningsvis var tveksam till designen (bildgoogla hittar du nog), Buzz Offs magplattelösning känns lite bättre. Men det verkar funka fint än - får väl se när bromsen kommer..

Jag vill inte ha Zebra, får rysningar av hur fult jag tycker det är, finns det i annan färg? :P , Buzz off funkar utmärkt (har det blåa) men ibland när de betar så glider halsdelen bak lite i nacken och han kommer åt att klia där lite också, därför jag vill ha hoodyn :)

Jag vill inte ha Zebra, får rysningar av hur fult jag tycker det är, finns det i annan färg? :P , Buzz off funkar utmärkt (har det blåa) men ibland när de betar så glider halsdelen bak lite i nacken och han kommer åt att klia där lite också, därför jag vill ha hoodyn :)

ingen aning. Jag tycker också zebra är fullt, men jag är nöjd med bra passform osv (jag har en ungponny så det är inte så lätt som det låter) så då får det vara fult.

Jag har rambo sweetitch hoody till min, valde det för att det är det enda jag har hittat som täcker hela halsen när hästen betar.
Andra täcken har så kort hals så när hästen betar täcker det bara halva halsen..
Sen älskar jag horsewaretäcken, man blir aldrig besviken på dem!

sverigetäcket har med lång hals, lika lång som sweet itch.

Mönstret har ju en funktion, det är väl struntsumma att det är fult då.

Det verkar dessutom funka - mönstret alltså. Sen, jag har dålig koll på utbudet nuförtiden men jag blev positivt överraskad av en hel del saker med täcket med tanke på prislappen. Det är elastik över manken, antiskavfoder (glansigt) i hela bogen, över mankammen samt svanslappen. Dessutom är det korrekt placerade bogveck med antiskav, extremt reglerbart i bogen och man kan välja bensnören (i kors), låg svansrem och hög svansrem. Det sistnämnda gör att täcket sitter där det sitter hur mycket han än rullar. (Enda funktionsmässigt jag är tveksam till är som sagt magplattan men den verkar funka, med reservation för broms).

För en liten ungponny med tanig bog är nämna saker enormt underlättande.

Personligen så går jag bara för Horseware Rambo numera, är typ inte värt att lägga pengarna på annat längre känns det som. Gillar Sweetitch Hoodyn mkt. Har en Protector nu, är bra för andra saker än Sweetich hoodyn, men jag gillar SH:n mer.

Har Rambo Sweetitch Hoody en magplatta?
Ingen magplatta, men den går nästan ihop undertill under magen då båda sidorna är så pass långa och utskurna. Eller det har iallafall gjort det på två av mina hästar som jag haft sweetitch hoody på.

Jag hade Bucas Buzz Off till en tidigare häst, men den fick panik utav den magplattan, fungerade verkligen inte och har inte vågat prova till någon annan häst efter det då hästen blev så pass rädd utav täcket att det knappt gick att få av.

Jag beställde ett RAMBO SWEET ITCH VAMOOSE till ponnyn igår! Hoppas det hjälper han mot knotten. För dem gillar han inte! Han har egentligen 115 i täcken. Men då 110 var nästan 500:- ! billigare så chansade jag på det! Köpte ett Amigo som visade sig vara 135. Det kan lätt kapas 30 cm på längden. Så nu hoppas jag bara att 110 passar i bog och hals då han är ganska grov:/

Magplatta finns inte men som någon skrev så går täcket ihop under magen.

Det verkar dessutom funka - mönstret alltså. Sen, jag har dålig koll på utbudet nuförtiden men jag blev positivt överraskad av en hel del saker med täcket med tanke på prislappen. Det är elastik över manken, antiskavfoder (glansigt) i hela bogen, över mankammen samt svanslappen. Dessutom är det korrekt placerade bogveck med antiskav, extremt reglerbart i bogen och man kan välja bensnören (i kors), låg svansrem och hög svansrem. Det sistnämnda gör att täcket sitter där det sitter hur mycket han än rullar. (Enda funktionsmässigt jag är tveksam till är som sagt magplattan men den verkar funka, med reservation för broms).

För en liten ungponny med tanig bog är nämna saker enormt underlättande.

Har bromsen hitta din ponny än?
Funkar täcket även mot dem?
Hur känns det under täcket nu i denna värmen? =)

Jag måste nog skaffa mig ett flugtäcke till min häst i år. Men vad ska man satsa på?

Över lag så har han mest Horseware-täcken. Så det lockar att köpa Rambo Fly Buster Vamoose. Men borde jag inte kunna hitta ett billigare som är bra?

Hästen kommer att gå tillsammans med några andra, och det kan förekomma bus och "tänder".

Hur bra är de UV-skyddande täckerna?

Helt enkelt, vilket flug- och sommartäcke tycker du är bäst?

Rambo sweet itch! Det är helt klart bäst, min häst har minst bromsar och flugor runt sig jämför med hans beteskompisar som har Rambo och Amigo flybuster.

Har Amigo Bug buster och är helnöjd.
Behöver inte ens spraya något flygspray och då har vi asmycket broms i våra hagar.
Fuxtant verkar inte det minsta besvärad.
Skulle jag däremot rida ut och ändå spraya ultra shield så har jag en häst som är grymt irriterad på all broms.

Tack för tipset! Jag ska absolut kolla närmre på det. Och det lutar faktiskt åt ett Mark Todd nu när jag googlat lite på det.

Lite omdöme:
Hel ok täcke.
Lång hals, men min häst hade nog behövt något bredare.
Vanliga bogspännen, inte ens snabbknäppe.
Sitter väldigt hårt i bogen på min häst, som iof är ganska grov. Har fått skav efter en veckas användande (efter typ 5 dagar hade han fått sår på bogen).
Pälsen är ruggad längs hela ryggen/rumpan och manen skavd vid manken.
Kardborrknäpperna sitter väldigt bra.
Det verkar hålla borta flygfäna bra, hästen verkar nöjd.
Verkar rejält i tyget, borde nog klara hyfsat hårda tag.

Summan av kardemumma, så hoppas jag att han klarar sig med detta Martk Todd-täcke denna sommaren. Nästa sommar ska jag köpa ett Rambo Sweet Itch Vamoose. Har bett min kille påminna mig när jag börjar vela nästa sommar :p. Det kanske inte är bättre, men kanske bra att ha två att skifta mellan så de "skaver" lite olika. Jag avskyr att ha täcke på under sommaren, just pga av hetta och skav, men det underlättar nog lite för hästen ändå och slippa krypen.

@Martina_m
Angående att det är varmt på sommaren:
Min går med ett Amigo bug buster Vamoose. Går i hage med sol större delen av dagen.
Känner jag under hennes flugtäcke, så känns hon bra mycket svalare än de som går utan.
Materialet och färgen reflexterar nog en hel del av solens värme

@Martina_m
Angående att det är varmt på sommaren:
Min går med ett Amigo bug buster Vamoose. Går i hage med sol större delen av dagen.
Känner jag under hennes flugtäcke, så känns hon bra mycket svalare än de som går utan.
Materialet och färgen reflexterar nog en hel del av solens värme

Min har varit helt blöt av svett vid bogen, men förmodligen för att det sitter så tajt. :(
Annars ska ju detta oxå vara med UV-skydd.

HorseGuards Zebratäcke har lååång hals åtminstone i den storlek min har. Den har även magplatta, även om jag inledningsvis var tveksam till designen (bildgoogla hittar du nog), Buzz Offs magplattelösning känns lite bättre. Men det verkar funka fint än - får väl se när bromsen kommer..
Hur går det - skyddar det mot broms? Funderar på att köpa ett sånt då min får skav av det jag har.....

Jag måste nog skaffa mig ett flugtäcke till min häst i år. Men vad ska man satsa på?

Över lag så har han mest Horseware-täcken. Så det lockar att köpa Rambo Fly Buster Vamoose. Men borde jag inte kunna hitta ett billigare som är bra?

Hästen kommer att gå tillsammans med några andra, och det kan förekomma bus och "tänder".

Hur bra är de UV-skyddande täckerna?

Helt enkelt, vilket flug- och sommartäcke tycker du är bäst?
Min foderhäst (som var lång i ryggen och rätt rejäl, strl 165 i täcken) fick ett flugtäcke från Nisch häst, och jag blev faktiskt förvånad över vilken bra passform det var på det. Inga skav och halsen räckte till fint trots rätt lång hals hos älgen:) Hann bara använda det en sommar, men det höll iaf fint då, inget slitage mer än på kardborren i halsen.

@Martina_m men om täcket sitter så himla illa i bogen så är det ju inte ett alternativ att låta hästen gå med det resten av sommaren? :( din går väl dessutom ute dygnet runt? Fatta att gå runt med ngt som spänner/skaver i bogen ens 8 timmar varje dag, och är det trångt hämmar det hästens rörelsefrihet och även när den ska beta osv :(

KL
jag har amigo bug buster och är supernöjd. Hästen blir aldrig svettig och täcket sitter bra. När man inte har halsen på upplever jag att det kan dras bakåt lite mer än jag gillar, men med halsen på sitter det super. Ett minus är den ganska jobbiga magplattan som ska fästas på ett sätt omlott som gör att man får typ krypa under magen på hästen för att fästa den riktigt som det är tänkt.
I övrigt är täcket super - bromsarna gillar det inte, och att täcken går så långt ner på benen som det gör på hästen, samt den tilltagna magplattan, gör att bromsar och skit öht inte flyger in under hästen öht.

Köpte två Amigo bug buster till mina monsterhästar på Falsterbotävlingarna i onsdags. De har gått med dem sedan dess, och det äldsta monstret har redan lyckats gnaga ett par hål på det yngre monstrets täcke... annars tycker jag också att täckena sitter bra, men det är ju själve f-n att man ska ha sådana massförstörelsevapen till hästar.

@Martina_m men om täcket sitter så himla illa i bogen så är det ju inte ett alternativ att låta hästen gå med det resten av sommaren? :( din går väl dessutom ute dygnet runt? Fatta att gå runt med ngt som spänner/skaver i bogen ens 8 timmar varje dag, och är det trångt hämmar det hästens rörelsefrihet och även när den ska beta osv :(

Min tanke var att han inte skulle behöva använda det speciellt mycket mer.O_o Men riktigt SÅÅÅ illa sitter det inte, isf skulle han inte få använda det. Men jag jämför med mina horseware som sitter så mkt bättre.

Liknande trådar

Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
2 093
Senast: mooi
·
Utrustning Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :) Min donna är en sån häst med benen och...
Svar
5
· Visningar
1 126
Senast: LuckyMe
·
Utrustning Vilket är det bästa/mest prisvärda/mest hållbara flugtäcket? Funderar på ett Rambo sweetitch hoddy eller Rambo fly buster. Någon som... 2
Svar
37
· Visningar
11 197
Senast: Highcat
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 509
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka