Bästa fästingplockaren

Corax

Trådstartare
Hur tar ni bort fästingar? Och med vad?
Förra året använde jag som vanligt naglarna men de äckliga krypen är ju så lätta att mosa sönder.
Och efter dryga 30 stycken på en dag så blir man lätt oförsiktig. :crazy:

den som ser ut som en kofot i miniatyr är bäst, med den går det även att ta bort de minsta. har för mig att dem finns på apoteket.

Har provat "kofoten" men jag tycker fästinglasson är allra bäst. Den ser ut som en penna och när man trycker fram "udden" kommer en nylonlina ut.
Finns bla i de flesta matvaruaffärer som har en någorlunda välsorterad hund/kattavdelning.

Men kan "pennorna" ta de riktigt små fästingarna? För det är sånna som vi verkar ha mest av.
De flesta lossnar ju bara man drar med fingret över dem, medans andra sitter som sjutton... och är iniminismå!

Går alldeles utmärkt, jag har tagit många små nymfer på både hästar, kattor och hundar.

Man lägger bara "lasson" runt fästingen och håller pennan lätt tryckt mot huden invid odjuret, så följer nylonlinan huden och dras åt kring fästingens huvud även om den är miniliten. Lite teknik är det, men det lär man sig efter en fästing eller två.

Fästingspennan är BÄST!! Klart bästa köp någonsin... efter min häst så klart...

Colombia Girl :bump:

Jag använder den som ser ut som en kofot...
Den tycker jag är jättebra och man slipper röra vid de äckliga små krypen...

Fästingpenna har vi också, jättebra. Använder också Switch i förebyggande syfte, och som tur är har vi inte så farligt många fästingar här. Fast det varierar år från år.

Jag skulle också gärna använda Switch, men hästen är allergisk mot allt sånt. :(

Förra året var ett HEMSKT fästingår i Roslagen. Jag har aldrig nånsin sett så mycket fästingar i mitt liv. *ryser*
Inte konstigt att hästen åkte på Ehrlichios.

Hur som helst så borde väl "pennan" kittla lite på en känslig häst?! Då kanske kofoten är bättre?

Jag ska definitivt införskaffa mig någon av dessa fästingplockare! Det är såå äckligt när man tar en stor och den spricker! *urk*

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Valpen jag har nu har två gånger de senaste dagarna fått fästingar som satt sig inte på huden utan i huden - de har liksom grävt in sig...
Svar
12
· Visningar
2 261
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 457
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar