Bästa dragbilen

Tigertofflan

Trådstartare
TV programmet Motorist gjorde idag ett test på olika dragbilar, som tydligen med släp skulle vara tillåtna att köra med B-körkort. Bengt Dieden testade bilarna utifrån sina kunskaper om bilar, och hästägaren Helena Adler testade dem utifrån hur de var att köra med hästsläp.

Listan blev som följer:

1. Subaru Outback 3.0R (245 HK - 9,9 l/100 km - Bensin)
2. Volvo XC 70 D5 (185 HK - 8,5 l/100 km - Diesel)
3. SAAB 9-5 2.0T Biopower (180 HK - 10,6 l/100 km - Etanol E85 och/eller bensin 95 oktan)

Mer finns att läsa HÄR

Sv: Bästa dragbilen

Såg inte hela, det var ju Greys Anatomy på 5.an :angel:
men läste länken lite snabbt och VARFÖR står det inte vad jag får dra med B-kort med de bilarna :confused: :confused:

Testet verkade ju gå ut på att hitta en bra dragbil för folk med b-kort och hästtransport och då har ju transporten en totalvikt?? Väldigt avgörande för mig när jag ska välja bil i varje fall...

Gissar att jag inte är ensam i häst-Sverige med att välja bil efter vad jag har för släp och inte efter om jag fälla sätet och lägga mig ner och titta på stjärnorna :smirk:

Tyckte också det var dåligt att dom inte sa hur mycket man fick dra med B-kort:mad: Men jag tyckte han sa 1800kg med Saaben, vilket verkar orimligt... med tankte på maxvikten 3.5ton..... men jag kan ha hört fel:smirk:

Fö. så får Subarun dra hela 1600 kg på B kort och 2060 kg på BE-kort :eek:

På hemsidan står det att Saaben från dra upp till 1800 kg "med rätt körkort" så jag antar att dom syftar på BE.

Det är få bilar som får dra över 1500kg med B-kort

Vi har en Subaru Forester som klarar det.
Volvo XC 70 är klart tyngre och får inte dra 1500 med B-kort.

Många hästägare har väl förvisso enaxlade slöp med totalvikt på 1300kg och då blir det fler bilar som klarar det givetvis.

Vi hade en ny Saab 9-5 som hyrbil i somras, den fick endast dra 1390kg på B-kort. Kan kanske skilja några kilo på olika motoralternativ.

lill_flesky skrev:
Fö. så får Subarun dra hela 1600 kg på B kort och 2060 kg på BE-kort :eek:
Det verkar inte stämma.

Se tex http://www.subaru.se/specifikationer_outback.aspx

Ingen Outback får dra mer än 1520 på B-kort

För Forester är det tydligen bara en modell som klarar precis 1500 kg numera.

Det som händer med de flesta bilar är att de blir allt tyngre och då hamnar hela ekipagets totalvikt över 3500kg. Det är därför lättare att hitta en begagnad bil som får dra mycket på B-kort.

Nu orkar jag inte läsa under länken men SAAB:en är väl framhjulsdriven? Visserligen är moderna framhjulsdrivna bilar bättre men jag är ändå tveksam till att ha den som dragbil?

Håller med dig, har försökt dra släp med framhjulsdriven och det gör jag aldrig om!! :crazy:

Nej det ska vara bakhjulsdrift (vilket väl bara mercedes och bmw har nu för tiden..) eller 4WD!

Volvo slutade med bakhjulsdrift iom att de slutade tillverka 940. Nu har de framhjulsdrift i alla bilar utom de som är AWD.

/Camilla

Nej, vi har rätt så branta backar där vi bor och på vintern är det omöjligt att komma uppför dem med en framhjulsdriven bil, speciellt då hästfinkor är tunga framtill och därför höjer framdelen på bilen - där driften sitter...

Min information också, jag köpte en 945 för att slippa sitta fast med framhjulsdrivet (Saab). Nu lutar det åt en XC70 (OceanRace Edition, man är väl estet? ;)), som komplement till Rangen...

Kan tipsa om att VW Passat Tdi -06 är en usel dragbil. Vi körde hästen till betet i måndags och i mindre uppförsbackar så orkade den inte ens dra på ettan :eek:

Så ett tips är att inte köpa sådan om ni vill ha en bil med bra bottendrag och som är bra att dra med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka