Bästa boxströ till häst som kissar mycket?i

sommerday

Trådstartare
vilket material lämpar sig bäst till häst som kissar väldigt mkt inne i boxen? Skulle tex torvbädd funka eller blir det för blött om hästen kissar mkt?

Sv: Bästa boxströ till häst som kissar mycket?i

Jag tror att torv är det strö som absorberar mest vätska. Men jag kan ha fel. Vi har bara torvmix i boxarna och det fungerar utmärkt till alla hästarna.

Torv hade jag en gång till min häst - som kissar mycket. Och aldrig mer alltså, det blev typ...gegga av allt. Det som funkat bäst för mig är halm/spån mix.

Ganska tjockt med torv så att bädden packar sig och ligger stilla bör fungera utmärkt.

Inte om hästen kissar lika mycket som min, hade 20-25 cm HÅRD bädd med ca 5-10 cm spån ovanpå det blev bara gegga ändå :P

Min "storkissare" som dessutom är mer eller mindre boxvandrare fick testa bädd. Jag var övertygad om att det var meningslöst, men det gick över all förväntan! Faktiskt riktigt bra!! Det var en tjock torvbädd och så hade jag spån ovanpå för att hålla fräscht. Blir absolut det nästa vinter med.

Hur fixar du bädden så att den sätter sig? Vattnar du? Plattar du eller låter du hästen platta till? Har också en häst som håller sig ute och så fort hon kommer in kissar hon floder! ...plus att hon vandrar runt... :mad:

Jag tycker torven packar sig själv rätt bra när hästarna kliver omkring på den. När den börjar packa sig, lägg in mer ovanpå.
Men, visst är det skillnad på torv och torv. T ex skillnader torrhalt och sandinnehåll gör att den ligger olika bra stilla.
Vill den inte packa sig, prova att vattna försiktigt så packas den lättare.

Men man kan ju faktiskt mocka ordentligt även fast man har torv, man måste inbte ha nån permanentbäddsliknanade lösning. Jag har torv och mockar precis som vanligt. Det håller sig fluffigt och torrt men ändå med en bra bädd som suger upp allt. Superbra tycker jag:) Och ett av mina ston kissar precis överallt i boxen. :angel: Mna msåte bara ha tillräckligt mkt, annars kan hon gräva lite i mitten. Samma sak med kisset, det måste vara ett ordentligt lager. Då sugs det in och blir som en liten fläck bara, istället för att rinna ut.

Senast ändrad:

Torv är helt klart det strömaterial som absorberar mest vätska. permanentbädd är helt bra bara den har mycket strö från början och sköts rätt. Om hästen kissar väldigt mycket skulle jag dock ha en "vanlig" bädd så att man kan mocka ut allt vått dagligen. Ett annat bra alternativ är att ha torv eller spån under och sedan ett halmlager ovanpå så rinner kisset igenom och hästen har en torr halmbädd över natten. Sedan mockar man ut det våta på morgonen.

Den satte sig bra själv. Han gräver en del framme vid dörren så där gick det inte så bra att hålla den slät men det var bara att platta till varje gång man mockat. Han kissar ändå inte där framme så gräver ju inte fram nåt blött.

jag skulle lägga i en gummimatta, ha lite sågspån och halm överst.

Tack för alla svar och tips!!!

Vi får väl pröva oss fram när installningsperioden sätter igång igen...
Man vill ju gärna ha en så torr bädd som möjligt och som suger upp vätskan och tar mkt av lukten. Jag får väl pröva torv låter det som. Tack alla!

Jag har testat torv till en storkissare och aldrig att jag gör om det!!!!
Allt blev en gegga oberoende av hur mycket torv det låg i boxen. Det kostade en förmögenhet att strö till henne :crazy::crazy:

Plus att jag fick höra på djursjukhuset att torv är det sämsta som finns för hovarna eftersom det binder svampsporer och gör hovarna porösare.

Nä mycket bättre med halm eller spån som man tar ut dagligen.

Jag har testat torv till en storkissare och aldrig att jag gör om det!!!!
Allt blev en gegga oberoende av hur mycket torv det låg i boxen. Det kostade en förmögenhet att strö till henne :crazy::crazy:

Plus att jag fick höra på djursjukhuset att torv är det sämsta som finns för hovarna eftersom det binder svampsporer och gör hovarna porösare.

Nä mycket bättre med halm eller spån som man tar ut dagligen.

Fast har man en storkissare så kanske hästen måste stå på en blöt urinbädd hela natten, och det är ju inte ngt bra för hovarna det heller?
Hade själv problemet, ingen storkissare egentligen skulle jag säga, men lyckades gegga ihop spånbädden varje dag... Blir dessutom dyrt, + att hästen måste stå på det dära kisset hela natten.
Fick bli en permanentbädd med spån, funkar säkert inte på alla hästar men funkade bra på min :)

Jag skulle testa torv eller råspån, dessa tycker jag har bäst absorberande effekt.

vad är skillnaden på råspån och "vanligt" spån?

Om jag var i din situation skulle jag låtit hästen stå på torvbädd.

spån, men säkerligen torv också (är dock inte förtjust i torv i övrigt)
för att slippa doften lägg stallosan i botten

Varför kissar hästen mycket? Har den saltsten i boxen som gör att hästen måste dricka mycket? Vi har några hästar som är så, de har vi tagit bort saltstenen hos och ger salt vid fodring, för att begränsa. Bara en fundering.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10