Bästa bältet för linlöpning

Philosophia

Trådstartare
Jag är lite sugen på att prova på linlöpning. Jag springer visserligen med min ena hund men "valpen" är snart stor nog att få börja springa. Och med två hundar som kan accelerera rätt fort så vill jag ha ett bälte som verkligen skonar ryggslutet samt en bra expanderlina. Tips? :)

Vad ska jag ha för sele på hundarna? Nomesele?

Senast ändrad:
Sv: Bästa bältet för linlöpning

Jag har ett baggenbälte som jag är nöjd med, springer inte mkt men går med det ofta. Mina har antingen y-sele (basseten) eller nomesele.

Jag har baggenbälte med bensnören och björkis tolklina. Hunden har en sele i typ y-modell. Försökte sy en nomesele i yttepyttestorlek men det blev inte så bra så hon springer i en sele som sitter bra på henne istället.

Svarar båda. Baggenbältet verkar vara populärt. Vad rekommenderar ni att man väljer för expander?

X1 - Enkel expander = Mjuk dämpning
En mjukare dämpning för små eller medelstora hundar. Rekommenderas även för större hundar om du själv är liten och inte har så mycket vikt/styrka att sätta emot.

X2 - Dubbel expander = Hård dämpning
Hårdare dämpning för dig med flera eller starka hundar. Ger bättre kontroll och mera närkontakt med hundar som drar mycket, men då är det dock en fördel om man själv är stark.

Jag är i och för sig hyfsat stark, bra bålstabilitet men väger å andra sidan kring 44-46 kg (när jag är i form dvs, just nu då jag står lite stadigare på jorden :angel:). Det torde ju tala för att jag ska köpa X1. Men samtidigt vill jag använda den till två hundar och för det föreslås X2. Hundarna är medelstora, väger i och för sig blott 10 respektive 12 kg men accelererar som sagt fort (50 km/h på tre språng).

Kakis: Bensnörena, är de till för att inte bältet ska glida upp i midjan?

Nomesele kanske kan vara svårt att hitta som passar whippet? Vad tror ni annars om att man tillfälligt använder en sele som den lila på bilden nedan (ignorera hundarnas uppenbara olydnad, men vi är på raceträning på bilden)?

Vilddjuren.jpg

Bensnörena är för att hålla nere bältet så att inte fästpunkten kommer för högt upp. Själv föredrar jag ett par "dragtrosor". De är inte vackra men det skiter jag i! Tycker kroken är mycket bättre också, den sitter fast rakt ut från kroppen till skillnad från baggens, där den hänger löst rakt ner. Tror inte att kroken ingår heller utan man får köpa till den separat.

Edit: Non-stop dragbälte heter det visst!

Senast ändrad:

:D Verkligen skitfula. Men de verkar väldigt praktiska, jag vet ju hur irriterande det är med vätskebältet som åker upp i midjan hela tiden. Men hur reglerbar är storleken? Jag är rätt liten.

Jag tycker med Non-Stop är jättefula men de är säkert bra, var många som hade dem när jag vara på barmarkstävling. Jag måste ha bensnören för att hålla mitt bälte på plats är jättejobbigt om det kasar upp.

Jag är liten och har liten hund så jag har X1 i baggen.

Baggenbältena verkar riktigt bra. Har själv en från Limex som jag har haft i många år nu och den har funkat bra. Resår och mycket justerbar, enda nackdelen med den är att du måste ha ett ganska tunnt koppel för att fästa :crazy:

Finns nåt som heter Jägarens kjörebelte (norskt) som verkar väldigt bra. Där är det en krok på som du kan fästa alla koppel och du kan även ha med vattenflaska osv i fickorna runtom på bältet :)

Vill också tipsa om att köpa ett med bensnören. Jag har haft problem med mitt utan snören. När hunden drar på bra så åker bältet upp och drar då gärna också med sig tröja och jacka.
Min hund lägger sig gärna och drar lite åt vänster, vilket gör att bältet även åker åt sidan :grin: Så bensnören är alltså att föredra ;)

Vilket bälte har du?

(Vänder mig även till Kakis med denna fråga)
Hur är det förresten att springa med bensnörena, blir det inte obekvämt? Jag ser framför mig hur jag kommer att bli alldeles sårig mellan benen.

Dragtrosorna verkar mycket bekvämare men jag är lite orolig för att de ska vara för stora för mig. Även där finns ju en risk att man får en massa extra tyg som orsakar skav.

Jag var med orolig för skav för jag är ganka känslig för sådant men jag har inte fått det, har inte sprungit några långlopp utan jag håller mig till ca 5km. Har ett par tights som sitter bra på mig när jag springer så det inte blir några veck av dem.

Vad ska jag ha för sele på hundarna? Nomesele?

Varför inte köra på DT-sele på dem? Eller har du tänkt att de ska dra dig så att du därför ska ha en mer ordentlig dragsele? När jag joggar eller cyklar med hundarna har de alltid DT-sele. Tycker det fungerar tokbra.

Jag har väl inte tänkt att de ska dra mig, men jag gissar att de kommer att göra det. Dafne gillar i varje fall att ligga "på" med lite tyngd i kopplet när vi springer. Så funderingen handlar nog mest om vad som ger bäst ergonomi för hundarna.

Det jag saknar på DT-selen (och det finns ju vid närmare eftertanke inte heller på nomesele) är en fästring som kan löpa i sidled. En sådan anordning gör att belastningen inte blir sned om hunden inte springer precis framför mig.

Jag har nomesele på mina killar när jag joggar med dem. Sydde själv för att få sele som passar BC, och gjorde en löpande fästpunkt för linan. Beskrivning finns här: http://yabastasiberianhusky.blogspot.se/2011/11/sy-din-egen-sele.html

Jag lade dessutom till en magrem på den minste, för att selen ska ligga riktigt stilla även om han drar lite snett.
20120917-IMG_3662.jpg

Sydde även ett eget bälte av ett liggunderlag, lite bävernylon, en bukrem från ett slaktat hästtäcke och lite reflexer. Spänner fast kopplen med en nylonrem med snabbkoppling, så jag kan nödlossa om det behövs. Funkar både till cykel och jogging. Rekommenderar också benremmar!

Ser ju kanonbra ut! :) Duktigt att sy själv!
Det jag gillar med nomeselen är att inte koppelhaken kan slå mot ryggen eftersom fästpunkten är så pass långt bak. Å andra sidan går säkert DT-selen att modifiera något för en liknande funktion.

Har du någon resår uppe vid ryggen på selen också? På selen alltså.

Nej, jag har inte använt några resår. Har en expanderlina med resår närmast mig istället.

Ah, så det är det som resåren i selen är till för. Jag trodde att resåren upptill på nomeselar var till för att att hunden skulle kunna flexa ryggen. :o

Nu har jag (äntligen) köpt ett Non-Stop dragbälte. :D Jag velade fram och tillbaka jättelänge mellan dem och Baggenbältet. Jag trodde faktiskt att Non-stoptrosorna skulle vara för stora för mig, men det var ju en väldigt snillrik åtspänningsfunktion på dem. De verkar sitta riktigt bra! Fördelen är att jag kan ha mitt vanliga vätskebälte utanpå. Det hade inte gått med ett lite tjockare dragbälte.

Däremot har jag ännu inte köpt någon lina/koppel med expander. Jag tänker springa med två hundar i en lina/koppel+tvillingkoppel. Vilken längd på linan/kopplet -inklusive tvillingdelen - kan vara lagom? Hundarna är rätt små, mellan 45-50 cm höga, och vi kommer att springa där det kan tänkas finnas en del folk.

Jag har ca 2 meter tot med lina och "delare" när jag springer i stadsmiljö. Man vill inte ha för kort, så man måste hålla igen steget för att inte trampa på hundarna...

Det låter rätt lagom. Jag letar där någonstans mellan 2-2,5 m. Vad har du för lina?Jag tittade lite på Baggens koppel, men de verkar ha väldigt lite expander. Ett koppel på 2 meter blev 2,25 med expander. Det känns mer som ett stretchigt promenadkoppel.

Just nu är mitt förstahandsalternativ en tolklina från Camas. Den har en tvillingdel som kan plockas bort om man bara kör den ena hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 406
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 086
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 001
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 050
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka