Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Sv: Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Hon ha rju redan skrivit att den har anväts till jakt flera gånger! För mig var det helt självklart att det är en jakthund, inte aktiv just nu, men förr. Och jag har aldrig rört en basset. Du som har så nära kontakt med rasen borde väl veta?

Allt jag vet är att det har funnits exemplar av rasen som har jagat, men innebär det verkligen att man kan klassa den som jakthund? Jag har hört talas om ett fåtal uppfödare som satsat på rasen som jakthund men flertalet har faktiskt fött upp den enbart till sällskap som man kan använda till viltspår och eftersök.

Eftersom jag är insatt i rasen så är det ju därför som jag undrar om basset hounden verkligen är en jakthund. För 10 år sen var det 2 uppfödare som ägde basset hound till drev, för 20 sen så var det ett fåtal uppfödare som satsade på jakt, för 30 år sen så var det 3 procent av alla basset hound som jagade och för 40 år sen gick dom som sällskap. Så NÄR användes den som jakthund????

Senast ändrad:

Det verkar dock finnas ett fåtal jakthounds än om man ska tro på jägarkåren.. I detta fallet, så vet de nog vilka hundar som det jagas med.

Som sagt: Synd på en duglig drivande jakthund att det gått som det gått med rasen :cool:

Det verkar dock finnas ett fåtal jakthounds än om man ska tro på jägarkåren.. I detta fallet, så vet de nog vilka hundar som det jagas med.

Som sagt: Synd på en duglig drivande jakthund att det gått som det gått med rasen :cool:

Men varför klassas den som jakthund när det tydligen bara är ett fåtal jagar och har använts till jakt? Se gärna mitt inlägg här ovan.

Jag vill veta mer :bump::bump:

För att DEN FÖDDES UPP TILL JAKT FRÅN BÖRJAN INNAN DEN BLEV EN SÄLLSKAPSHUND. Likväl som att en collie är en vallhund trots att det bara är ett fåtal som vallar med den. Har du öht läst något om din ras förflutna?

Japp, vad vill du veta? Att det är ett resultat mellan engelsk blodhund och basset artsiend normand? Att det var samma uppfödare som importerade ett "par" av rasen ifrån England och som födde upp första kullen i Sverige. Uppfödarna födde även upp Engelsk Blodhund. Och är den enda av 6 bassetrasen som härstämmar ifrån England, dom andra är ifrån Frankrike som f.ö faktiskt även basset hounden var ifrån början.

Men den avlades inte fram som jakt hund utan som en spårhund vilket man faktiskt fortfarande ser idag då det finns ett flertal bassar som går viltspår och kan användas till eftersök pga sitt luktsinne.

Återigen är vi tillbaka på ruta 1, där jag inte anser att jakt och spår är samma sak...

Hur mycket kan du om basset hound som du diskuterar?

Senast ändrad:

Glimfeather:För att DEN FÖDDES UPP TILL JAKT FRÅN BÖRJAN INNAN DEN BLEV EN SÄLLSKAPSHUND.

Den gick som sällskapshund 1958-1974 , därefter gick den in i gruppen för drivande, spår/sökhundar.

Det står t.o.m i Basset-bladet från 1976 att man vill ha tillbaka den till sällskapsraserna eftersom 98% har den till sällskap.

Jag klassar den INTE som jakthund eftersom det är en långsamt drivande ras som körs på skadade djur.

En jakthund klassar jag som en hund som jagar allt vilt , hare , rådjur,räv etc.

Kopierat från boken: Jakt med drivande hundar:

Så pass trodde jag nog att du visste rasivrare som du är :crazy:

Att driva djur under skallgivning = Jakt..
Boken skrev år 2000 och jag tvivlar starkt på att ni lyckats avla bort dessa hounds som ännu är rastypiska och som det ännu jagas med.

Jag hoppas i alla fall att ni inte lyckats med det..
Och med ni menar jag uppfödare av rasen (för det är du väl?)

Var detta menat åt mig eller någon annan?

Undrade bara eftersom du svarat på ditt egna namn :cool:

Till och med på rasklubbens sida, hittar man text som bekräftar det vissa inte vet..

Rasen används i liten skala som jakthund och de som har jagat in sin Basset Hound är ofta mycket nöjda med resultatet. Det skall dock tilläggas det endast är några blodslinjer som lämpar sig till jakt

Vi har dock idag några uppfödare som ägnar sig åt att försöka få fram jaktdugliga Basset Hounds och avlar med dessa egenskaper som viktiga. Kvalitet före kvantitet är A och O.

Nr 1) Det finns de som jagar med sin hound
Nr 2) Det finns uppfödare som jobbar för att bibehålla hounden som jakthund.

Det är för mig en gåta att du kan sitta och påstå att hounden inte har varit en jakthund. Den stammar ju från Basset artésien normand och var ursprungligen en ren jakthund. Varför förneka det faktumet :confused:

Jag tycker det är tragiskt att avla bort rasegenskaper/fungerande exteriör oavsett vilken ras det rör sig om och hound hör till de raserna där uppfödarna avlat bort det mesta som gjorde rasen till en fungerande jakthund.

Tur för rasen att vissa uppfödare ser till vad hunden är tänkt till och att de väljer att försöka bibehålla de linjerna och hundarna. Snacka om att de lär jobba i motvind :crazy: :cool:

Kan bara hålla med och tänker även på min ras. Där kan jag dock glädja mig åt att grytprov, viltspår och mh test står presenterat på hemsidan sen ett litet tag tillbaka..det kanske finns hopp?:bow:
Det känns även som att om basset blir ren sällskapshund kommer det exteriöra gå rent åt h-e...

Till och med på rasklubbens sida, hittar man text som bekräftar det vissa inte vet..

Nr 1) Det finns de som jagar med sin hound
Nr 2) Det finns uppfödare som jobbar för att bibehålla hounden som jakthund.

:

Är du medveten om att jag lade in hela texten som du nämner i ett inlägg och inlägget som du så vackert citerar är över 20 år gammal, alltså inte så aktuellt i dagens läge :angel:

Basset Hounden har varit en övervägande sällskapshund dom ca 50 åren som rasen funnits i Sverige, så att säga att vi har förstört rasen pga dessa skinniga hundar är rent påhitt. Som jag skriver i ett inlägg så har ett fåtal varit jakthounds, vilket finns dokumentetat i våra rastidningar ifrån människor som tagit reda på ren fakta. Men det ändrar ändå inte det faktum att rasen mest har varit en sällskapshund. Ni kan diskutera hit och dit om basset hounden som jakthund, men det ändrar inte på det fakta att basset hounden har varit en övervägande sällskapshund sedan den kom in 1958 och endast ett fåtal varje år har gått till jakt och drev.

Dessutom är texten tagen ifrån en hemsida som är privatägd och inte ifrån våran rasklubb. På rasklubbens egna hemsida så nämns ingenting om det som Gnist citerade. Känns verkligen utmärkt att diskutera mot någon som inte ens kan ge rätt information om vart hon hittar fakta nånstans :angel::angel:

Fakta som skrev 2005, alltså betydligt mer färskare information än den Gnist kom med...och information är tagen ifrån våran rasklubbs sida :bump:

*Under andra delen av 1800-talet importerades basset artesién normand (BAN) till England.
Målsättningen var att få fram en långsamt drivande hund med bästa möjliga spårförmåga.
Därför korsade man BAN med engelsk blodhund.

*Rasens främsta användningsområde i sitt hemland England har varit som drivande jakthund.
Den har använts som s.k. packhound, vilket betyder ”jaga i flock”. Basset hounden följdes
främst till fots, därav vikten av långsamma hundar till skillnad från många andra engelska
packhundar t ex foxhounds och harriers som istället följts av ryttare. För samtliga s.k
packhounds så är ett godmodigt och synnerligen socialt beteende mot andra hundar
utmärkande för raserna.

*Rasen hålls huvudsakligen till sällskapsändamål och är genom sitt godmodiga temperament
en utmärkt familjehund.

*Med den historiska bakgrund som rasen har är det inte märkligt att den visat sig vara en
alldeles ypperlig spårhund. Så idag har vi många ägare av basset hounds som aktiverar sin
hund med viltspår.

Kan bara hålla med och tänker även på min ras. Där kan jag dock glädja mig åt att grytprov, viltspår och mh test står presenterat på hemsidan sen ett litet tag tillbaka..det kanske finns hopp?:bow:

Strålande :)

Det är alltid roligt när rasentusiaster jobbar för att bibehålla (i vissa fall nästan gå tillbaka) rasegenskaper.

En jakthund klassar jag som en hund som jagar allt vilt , hare , rådjur,räv etc.

Jösses....

En jakthund har till uppgift att finna vilt som jägaren kan skjuta, och/eller hämta efter skott. Det finns många olika varianter: trädskällare, grythundar, drivande hundar, spårande, stående- , stötande-, apporterande hundar. Jag har säkert glömt någon, men jag hoppas att du förstår att ALLA hundar som har till uppgift att hjälpa jägaren att fixa mat på bordet hör till kategorin "jakthundar".

Att bassarna hör till grupp 6 är väl självklart. Ursprungligen avlades de fram som långsamdrivande med god spårsäkerhet. Grupp 6 är: Drivande hundar samt spår- och sökhundar. På vilket vis skulle inte basset passa in i den gruppen? De är både drivande- och spårhundar.

Enligt vissa i denna tråd så är basset hounden inte längre en jakthund för att den inte kan rusa fram i skogen med ett helt intakt skinn. Vad jag vill ha fram med tråden är VAD definerar en jakthund? Tack Duvan för ditt svar, för du är den enda som gett din åsikt om vad en jakthund är.

Enligt din åsikt så är alltså basset hounden en jakthund för att den är drivande och spårhund? Men vad definerar en drivande? Det har jag aldrig riktigt förstått.

Pippilotta påstår (liksom jag) inte att den bör byta kategori, men hör den verkligen hemma i grupp 6 eftersom folk inte längre klassar den som jakthund? Om nu det innebär att även en spårhund klassas som jakthund så är den ju en jakthund som hör hemma i grupp 6. Att den är en äkta sällskapshund som platsar i grupp 9 är det nog ett fåtal som tycker för den är även en utmärkt eftersökshund.

Tycker att det är trist att det foksueras så mycket på basset hounden som jakthund när allt jag vill är vad definerar en jakthund?

Om nu även alla hundar som hjälper till att fixa mat på bordet är jakthundar så borde ju även tex golden, labrador osv vara jakthundar för dom hämtar ju nedskjutna fåglar som man faktiskt kan äta på matbordet. Men dom klassas som apporterande raser och har en egen kategori. Grupp 6 är mer än bara jakthundars kategori, alltså platsar ju basset hounden där för både mig och pippilotta eftersom den är en långsamt drivande ras.

Enligt vissa i denna tråd så är basset hounden inte längre en jakthund för att den inte kan rusa fram i skogen med ett helt intakt skinn. Vad jag vill ha fram med tråden är VAD definerar en jakthund? Tack Duvan för ditt svar, för du är den enda som gett din åsikt om vad en jakthund är.

Enligt din åsikt så är alltså basset hounden en jakthund för att den är drivande och spårhund? Men vad definerar en drivande? Det har jag aldrig riktigt förstått.

Pippilotta påstår (liksom jag) inte att den bör byta kategori, men hör den verkligen hemma i grupp 6 eftersom folk inte längre klassar den som jakthund? Om nu det innebär att även en spårhund klassas som jakthund så är den ju en jakthund som hör hemma i grupp 6. Att den är en äkta sällskapshund som platsar i grupp 9 är det nog ett fåtal som tycker för den är även en utmärkt eftersökshund.

Tycker att det är trist att det foksueras så mycket på basset hounden som jakthund när allt jag vill är vad definerar en jakthund?

Om nu även alla hundar som hjälper till att fixa mat på bordet är jakthundar så borde ju även tex golden, labrador osv vara jakthundar för dom hämtar ju nedskjutna fåglar som man faktiskt kan äta på matbordet. Men dom klassas som apporterande raser och har en egen kategori. Grupp 6 är mer än bara jakthundars kategori, alltså platsar ju basset hounden där för både mig och pippilotta eftersom den är en långsamt drivande ras.

Apporterande hundar ÄR jakthundar.

*lån*

En drivande jakthund söker ut, hittar nattslag, följer löpan fram till daglegan, gör upptag och förföljer sedan viltet under skallgivning. Drevdjuret buktar oftast efter olika viltväxlar och det är jägarens uppgift att ställa sig i pass där djuret buktar fr att komma till skott.

Och som tidigare sagt, så var hounden en lämplig rådjursdrivare tidigare pga sin spårnogrannhet och sin långsamma drevfart innan den avlades till vad den är idag.

Som tur är för rasen så verkar det ju som att det finns vissa entusiaster som vill bibehålla denna lilla dugliga drevhund. Heder till dem :bow:

Nog vill jag dessutom minnas att jag tidigare i tråden framfört detta, om än med andra ord??

Jo, men ser man på..Tar ett litet axplock

Gnist skrev:
Av basset hound används ett litet antal till jakt. Deltagandet vid drevprov är lågt.

Det finns emellertid vissa linjer med goda jaktegenskaper. Rasens förespråkare framhåller några egenskaper basset hound till en lämplig rådjursdrivare.

Först och främst är det drevsättet och drevfarten. En hound är spårnoga, har låg drevfart och ett tätt och mycket kraftfullt skall.

Att driva djur under skallgivning = Jakt..

Dessa raser klassas som drivande småhundar:

*Drever
*Beagle
*Tax
*Basset artésien normand
*Petit basset griffon vendéen
*Basset fauve de bretagne
*Basset bleu de gascone
*Basset hound

Drivande = att förfölja småvilt (räv, hare, rådjur etc.) i löpan med skall = att jaga..

Den stammar ju från Basset artésien normand och var ursprungligen en ren jakthund.

Varför kallas dom då för apporterande när en basset hound som är avlad för långsamt drivande kallas för jakthund?

Vad är det som gör att taxen går i en helt egen kategori (grupp 4) för inte allt för länge sen så gick dom ihop med grupp 6 (dvs grupp4/6). Att det finns en hel del taxsorter är kanske en bidragande faktor.
Varför går apporterande fågelhundar i en egen grupp medan basset hounden går i grupp 6? Jo för att basset hounden går under namnet drivande. Men vad är då en drivande hund?? Enligt historiken så är basset hounden framavlad för sitt luktsinne för att kunna bli en packhund som man följer till fots, dvs inget vidare högt tempo eftersom man hinner följa dom till fots. Varför säger man jakthund om basset hound när man istället kan säga typ spårhund eller eftersökshund? Varför kallar man den för långsamt drivande? Vilket den faktiskt är eftersom den är rätt långsam men noggrann i sitt arbete i skogen. Grupp 6 heter Drivande, sök- och spårhundar där passar ju basset hounden men varför klassas den som jakthund när det är en spårhund? Jag förstår inte :crazy:

Spekulerar hejvilt i detta ämne för jag har aldrig fattat varför den klassas som jakthund. Och jag vill veta mer, så fyll på bara :bump:

http://www.hunting-directory.co.uk/basset_hunting.htm
I england finns det sju registrerade "packs" med basset hound. 1 pack i USA och 1 i spanien.
Pack är många hundar som används i jakt tillsammans. Enstaka hundar är nog inte registerade.

Jag tycker det är sorgligt att basset blivit som den blivit, precis som collien och en del terrierraser. Golden och labbar används fortfarande praktiskt och det annordnas jaktprov för dem (just det, JAKTprov heter det trots att de apporterar)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka