Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Sv: Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Nog kan du väl ändå hålla med om att det är rätt tragiskt att en (förr) mkt duglig jakthundsras avlats till en ofunktionell jakthund som i princip endast går som sällskapshund nu??

Vill man ha en jakthund väljer man ju helt klart en annan ras ur bassetfamiljen, en drever, en tax och även beagle före en basset hound!

Läser man om den jaktliga typen som fanns tidigare, så står där bla: Det kan förekomma rynkor av skinn från handloven och neråt.

Nu är där ju rynkor och häng av skinn över hela hunden..

Jag sitter som förvirrad efter att snabbt diskuterat med min mamma, hur kommer det sig egentligen att basset hounden klassas som jakthund? För så vitt jag vet så har basset hounden aldrig använts övervägande till jakt.

Basset hounden klassas som långsamt drivande hund, men i mina ögon så används en drivande hund för att djuret ska drivas mot jägaren som sitter gömd, men hur kan basset hounden vara en långsamt drivande när den inte används till jakt nånstans (upplys mig gärna om jag har fel).

Och vad gör basset hounden i grupp 6, ihop med bland annat dalmatiner, rodesian ridgeback och blodhund som inte heller dom är jakthundar så vitt jag vet. Grupp 6 består mer än av bara jakthundar, den består även av spårhundar. En snarliknade variant av basset hound är rasen basset artisend normand som alltid gått som jakthund. Kan det inte vara så att man gärna vill att basset hounden ska vara jakthund för att flertalet bassetraserna är det?

// Veronica som tycker att detta var väldigt intressant för jag har inte förstått när basset hounden var en jakthund även om en del har använts till detta. Men flertalet har faktiskt varit enbart sällskapshundar.

Både RR och blodhund är väl jakthundar? Har även hört om folk som jagar med dalmatiner.

Räknas inte drivande hundar och spårhundar som jakthundar eller vad menar du?

Både RR och blodhund är väl jakthundar? Har även hört om folk som jagar med dalmatiner.

Räknas inte drivande hundar och spårhundar som jakthundar eller vad menar du?

Jag anser att drivande och spårhundar är två helt skilda saker,
en drivande jagar du med och en spårhund har du sele och spårar med.

Sökte på google och hittade detta om Engelsk Blodhund:

Engelsk Blodhund användes som drivande jakthund vid jakt
på storvilt men används numera främst som spårhund och sällskapshund.
Tack vare sitt synnerligen väl utvecklade luktsinne
används rasen framförallt som spårhund, men anlitas också ofta
som eftersökshund för att spåra upp skadat villebråd. Den används
också av polisen för att spåra upp personer. Genom sin
funktionella byggnad är Engelsk Blodhund mycket uthållig
och dess exceptionella luktsinne gör att den utan svårigheter kan
följa mycket långa spår även i kuperad terräng.

Hur många jagar med sina Blodhundar och vad jagar man i så fall?

Och detta om RR:
Rasen används fortfarande till jakt i många delar av världen men
den är i synnerhet erkänd som vakt- och familjehund.

I Afrika jagar man lejon med RR, men vad jagar man här i Sverige med dom?
Och hur många jagar med sina RR, och hur många har dom till sällskap/vakt?

Så frågan är....är dom jakt eller sällskapshundar , det är nog det som KisseNova ville ha fram

I Sverige har aldrig Basset Hounden gått som jakthund.

Men sa jag att en drivande hund och en spårhund är samma sak :confused: Det enda jag sa är att båda är jakthundar.

Inte om man läser vissas inlägg i denna tråd tydligen...:angel:

Fast hur vanligt är det med att RR, blodhund och dalmatiner jagar? Det känns som det är lika ovanligt som med basset hound men ändå diskuteras basset houndens jaktegenskaper. Basset hounden är klassad som långsamt drivande men ändå anses den inte vara en jakthund pga enligt vissa. Vad avgör egentligen en jakthund? När börjar en ras bli jakthund och när är den enbart sällskapshund??

Vi kan ta tax som exempel, en jakthund men som även flertalet har som sällskapshund. Vad är då skillnaden? Kan det bero på att jägare hellre väljer en tax före basset hound?

Men jag protesterar inte emot att det är svårt för basset hounden att vara en aktiv jakthund men det jag vill ha fram med mitt senaste inlägg är varför klassas basset hound som jakthund? När rasen anlände till Sverige på 50-talet så hamnade den som sällskapshund, för sedan flyttas över till grupp 6. Har verkligen basset hounden varit en jakthund innan? Jag är insatt i rasen och jag har inte hört något om detta. Allt jag vet är att det finns både viltspår, drev och jaktchampions inom rasen men för det innebär det inte att rasen är en jakthund. Hur kan det vara en jakthund när aktiva jägarna inte ens vill köpa rasen???

Vad anses om dessa 2 hundar inom jakt? Senaste bilden är inscannad därav bildkvaliten. Och inget fuskande nu genom att leta efter namnet.

http://s26.photobucket.com/albums/c140/KisseNova/?action=view&current=basset.jpg

http://s26.photobucket.com/albums/c140/KisseNova/?action=view&current=langnewmoon1.jpg

Jo, det har den, men det var länge sedan nu och långt innan skinnhundarna avlades fram..

Näpp, där har du fel, den har aldrig gått som jakthund endast som drivande, spår/sökhund.

Kan du tala om för mig när den gick som jakthund???

Bara för att rasen inte jagar nu betyder det ju inte att det inte är en jakthund. Jag har vallhundar här hemma, men det är inte särskilt många inom rasen som får valla. Men det är ju ändå vallhundar.

Man korsade ju en basset normand med en blodhund och fick fram Basset Hound. Syftet var att få fram en långsamt drivande hund med absolut bästa spårförmåga. Så en basset hound är en fenomenal eftersökshund vilket är ett nog så viktigt användningsområde. Basset Hounden har än i dag kvar sitt förträffliga luktsinne som den har ärvt ifrån blodhunden. Dom älskar att spåra och nog önskar jag att det var betydligt fler hound ägare som aktiverade sina hundar med viltspår och även eftersök.

Vi tränar ju våra hounds (även westien) just med syfte att använda dom till eftersök eftersom vi har 4 med jägarexamen i familjen. Eftersöket är ju oxå bra med tanke på att vi har skog och det händer ju tyvärr att skadat vilt från vägen behöver spåras upp.

En basset hound är för övrigt en hund som ska röra sig ledigt trots den tunga kroppen (därför tycker inte jag att man ska bedöma merparten av dem via bilder).
Gå in och läs mer på Evas hemsida om du inte gjort det.

Ja, det har funnits basset hound inom jakt men har det varit en vanlig jakthund? Kan inte påstå att det var innan "skinnhundarna" kom för det fanns jaktbasset hound samtidigt med skinnhundarna. Men dessa klassades ut med 3or på utställning medan "skinnhundarna" vann. Tågaborgs Bubba är ett sådant exempel, han föddes 1997 alltså efter att det började plockas fram skinniga bassar på utställning. MEN 1983 skrev Inga-Lill Byström följande :

"Rasen används i liten skala som jakthund och de som har jagat in sin Basset Hound är ofta mycket nöjda med resultatet. Det skall dock tilläggas det endast är några blodslinjer som lämpar sig till jakt samt att rasen avlats i 25 år utan tanke på jaktegenskaper. En Basset Hound skall ha minst ett första pris i blodspår för att erhålla sitt Internationella Chapionat och jag måste erkänna att många är det Cacib mina Basset Hound tagit emot på utställningar utan att ha någon större glädje av dem. Vi har dock idag några uppfödare som ägnar sig åt att försöka få fram jaktdugliga Basset Hounds och avlar med dessa egenskaper som viktiga. Kvalitet före kvantitet är A och O."

Redan 1983 fanns det skinniga basset hounds ... :angel:

Kopierat från boken: Jakt med drivande hundar:

Av basset hound används ett litet antal till jakt. Deltagandet vid drevprov är lågt.

Det finns emellertid vissa linjer med goda jaktegenskaper. Rasens förespråkare framhåller några egenskaper basset hiund till en lämplig rådjursdrivare.

Först och främst är det drevsättet och drevfarten. En hound är spårnoga, har låg drevfart och ett tätt och mycket kraftfullt skall.

Så pass trodde jag nog att du visste rasivrare som du är :crazy:

Att driva djur under skallgivning = Jakt..
Boken skrev år 2000 och jag tvivlar starkt på att ni lyckats avla bort dessa hounds som ännu är rastypiska och som det ännu jagas med.

Jag hoppas i alla fall att ni inte lyckats med det..
Och med ni menar jag uppfödare av rasen (för det är du väl?)

Behöver jag inte för min mamma är medarbetare på sidan :D:D

Jag är mer insatt än vad du tror, men för det kan jag faktiskt diskutera emot en ras och ifrågasätta varför den klassas som jakthund. För jag anser inte att den är en jakthund, för en jakthund är enligt mig en hund som driver tex hare, rådjur och räv.

Att den är en utmärkt viltspår och eftersökshund tycker inte jag är samma att klassa den som jakthund.

Man korsade ju en basset normand med en blodhund och fick fram Basset Hound. Syftet var att få fram en långsamt drivande hund med absolut bästa spårförmåga. Så en basset hound är en fenomenal eftersökshund vilket är ett nog så viktigt användningsområde. Basset Hounden har än i dag kvar sitt förträffliga luktsinne som den har ärvt ifrån blodhunden. Dom älskar att spåra och nog önskar jag att det var betydligt fler hound ägare som aktiverade sina hundar med viltspår och även eftersök.

Vi tränar ju våra hounds (även westien) just med syfte att använda dom till eftersök eftersom vi har 4 med jägarexamen i familjen. Eftersöket är ju oxå bra med tanke på att vi har skog och det händer ju tyvärr att skadat vilt från vägen behöver spåras upp.

En basset hound är för övrigt en hund som ska röra sig ledigt trots den tunga kroppen (därför tycker inte jag att man ska bedöma merparten av dem via bilder).
Gå in och läs mer på Evas hemsida om du inte gjort det.

Ja, Hounden är en långsamt drivande ras, det vet jag , men den har aldrig klassats som jakthund.

Är fortfarande nyfiken på vem du är ;)

Du får gärna utveckla ditt svar mer...

Är en spårande hund också klassad som jakthund? Vad definerar en jakthund, för här går våra åsikter rätt brett isär tror jag. Men sen å andra sidan är jag inte jaktintresserad på något sätt.

Men låt mig utveckla min fråga lite mer, i vilken grupp passar basset hounden bäst i? Bör den byta över till grupp 9, därav sällskapsklassen eller hör den faktiskt hemma i grupp 6 just för att det är en drivande ras? Men vad innebär en drivande ras, återigen går åsikterna isär.

Min åsikter
Jakthund = en hund som man släpper lös på drev och som man kan skjuta olika typer av djur för.

Viltspår/eftersök = hunden går i en sele medan den nosar upp ett spår

Jag ser gärna fram emot andras åsikter så jag kan få mer vetskap i detta, för jag sitter såhär :confused::confused: just nu....

Tja, jag är ju så långt ifrån jaktexpert man kan komma. Men när jag hör ordet jakthund så tänker jag på en hund man använder när man jagar.

Dessa raser klassas som drivande småhundar:

*Drever
*Beagle
*Tax
*Basset artésien normand
*Petit basset griffon vendéen
*Basset fauve de bretagne
*Basset bleu de gascone
*Basset hound

Drivande = att förfölja småvilt (räv, hare, rådjur etc.) i löpan med skall = att jaga..

Tja, jag är ju så långt ifrån jaktexpert man kan komma. Men när jag hör ordet jakthund så tänker jag på en hund man använder när man jagar.

Men viltspår och eftersök är väl inte något man jagar med??
Missförstår vi varandra totalt :confused: ..

Är det ens någon som förstår min poäng med mitt inlägg om basset hound som jakthund? Har den någonsin varit en "äkta" jakthund eller har den faktiskt varit sällskapshund hela tiden?

Gnist; för en gångs skull vill jag höra dina åsikter då du är jägare och erfarenhet av jakthundar ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka