Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Sv: Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Har jag påstått att dina släpar buken i backen:confused:
Jag kan inte påminna mig att ngn har påstått det så vänligen tagga ner lite!
Däremot kan väl inte ens du förneka att Bassetar utan markfrigång o som är mer än "något" rynkiga har dömts i topp på stora utställningar.
PL

Senast ändrad:

Hej Peter
Nej, nej för tusan Peter. Det är inte dig jag svarar. Förlåt mig tusen gånger du förstår, jag är inte riktigt kompis med knapparna.
Har aldrig varit på forum och skrivit förut.
Och mitt första inlägg var inte heller menat som ett svar till någon utan jag ville bara berätta om mina basset hounds, eftersom rasen verkar vara ett populärt diskussionsämne.

Senast ändrad av en moderator:

För att förtydliga det hela så menar jag INTE att någon direkt har påstått att mina hundar släpar sin buk i backen. Men med tanke på att det finns så mycket förutfattade meningar om rasen över huvud taget från folk som inte vet hur merparten av dom fungerar, så är det nog bäst att förtydliga det.

Sedan är jag lite nyfiken på en annan sak. Eftersom det finns en westie inom familjen som används till viltspår. Hur många är det som spårar/jagar med en westie? Från början är det ju oxå en jakthund, grythund? Denna fråga kanske inte hör hemma här i denna tråd, men någon kanske kan veta nåt om det ändå.

Så länge hundar som inte har förutsättningar för att röra sig döms till BIR od så är det knappast förutfattade meningar. Hos westie premieras ändå inte de med hudproblem!
PL

Jag är så urbota trött på folk som inte kan läsa. Jag berättar om hur MINA EGNA bassets fungerar och inga andra OCH DOM SLÄPAR DÅ INGEN BUK I BACKEN.
Och angående Westien, ja vi har en sådan i familjen oxå. Och jag kan nog påstå att HAN, JUST HAN lider nog mest av sitt utseende. HAN HATAR nämligen allt vad pälsvård heter. Det är ett enda stort lidande varje gång. Och gör man inget åt pälsen, ja då lider han för det.
Det där med aveln diskuterar jag inte här och jag har oxå ett ideal hur jag vill att min ras ska se ut, men det tänker jag heller inte diskutera här.

Du skrev klart och tydligt att sådant ändå inte spelade någon roll och sådant är så lätt att skriva när man själv inte sitter med 3 kilo extra skinn på kroppen.

Ang westies så förstår jag inte din poäng. Det är ju knappast rasbundet att just din hund inte gillar pälsvård:confused:, det är ju så individuellt. Kan dock tillägga att min inte heller gillar pälsvård, men det är efter gammalt groll med trimmaren vi hade. Nu klipper vi vår istället.

Sedan är jag lite nyfiken på en annan sak. Eftersom det finns en westie inom familjen som används till viltspår. Hur många är det som spårar/jagar med en westie? Från början är det ju oxå en jakthund, grythund? Denna fråga kanske inte hör hemma här i denna tråd, men någon kanske kan veta nåt om det ändå.

Westien säljs ju först och främst som en aktiv sällskapshund.
Dom kennlarna som säljer sin westies som soff och kärringhundar har inte med rasen att göra tycker jag. På westiealliansens hemsida står det klart och tydligt att en westie behöver aktiveras. Att den sedan inte behöver jagas med är en sak, men man föreslår dom flesta grenarna. Det står även här att drastiska åtgärder ska vidtas i rasen , dels för att förminska dom 10 procenten som fortfarande har hudproblem men också mentalt. Ja man ska faktiskt inför mentaltest på west highland white terrier!:bow:
Sedan har även flera flikar dykt upp på hemsidan. Bland annat grytprov och så viltspår/personspår. Kan tillägga att jag tränar aktivt med min hund i personspår och ffa lydnad, utöver det är han mest och ränner i skogarna.

Varför rasen har dom problemen dom har med tex huden dom har idag kan man läsa på westiealliansen under RAS (finns nog på skk också). Där känns det som att ett sådant problem inte är alltför långt borta från att lösa sig...och som Peter sa (och utan att försvara problemen som finns), sjuka eller dåliga hundar får inte första pris på utställning.

Menar du att man måste låta hunden gå drev bara för att visa att en ras klarar skog och mark? Håller du på både med drev och viltspår med dina hundar?? Du verkar ju jaga med dina hundar om man ser på dina avelskrav.

.

Men jag förstår inte? Du kan väl inte sätta likhetstecken mellan vilspår och jakt?? vilspår är som sagt en kvart kanske medans jakt pågår i flera dagar.... :crazy:

Eller förstår jag dig fel??

Jag ska försöka hålla god ton nu, men det är just sånt här som gör mig förbannad. Det är INTE en människas rättighet att avla fram djur som det finns risk för att dom inte ska kunna röra sig ordentligt eller röra sig med bekvämlighet/ha sjukdomar och eller vad åkomman nu kan ligga. Det är framförallt inte våra hundars skyldighet att få se ut som vissa av dom gör , dom om några ska ha rätt till ett liv utan diverse hinder i tillvaron. Det är baske mig folks skyldighet att se till att våra djur har dom bästa möjliga förutstättningarna dom kan få, och trots att vissa skinniga/låga/tunga bassethounds kan ursäktas just för att de tar sig fram iallafall så är det inte ett sunt ideal att sträva efter.

Vet du, jag tror jag håller med dig, för en gång skull! :eek:

:D

Men jag förstår inte? Du kan väl inte sätta likhetstecken mellan vilspår och jakt?? vilspår är som sagt en kvart kanske medans jakt pågår i flera dagar.... :crazy:

Eller förstår jag dig fel??

Både och för jag inser att meningarna skulle stå mer isär för att underlätta. Jag drar ingen likhet mellan drev och viltspår eftersom dessa är helt olika enligt vad jag fått lära mig. Men vissa frågor har jag ställt till gnist personligen för att kunna förstå hennes synsätt bättre och eftersom inte riktigt hängde med på hur hon menade. Ena stunden skriver hon att jaktekegenskapen är en del av hennes avelskrav för att sedan skriva att hon håller på en del med viltspår. Sen tycker folk att det är svårt att förstå mina inlägg :angel:

Men jag förstår fortfarande inte, DU menar alltså inte att jakt och viltspår är samma då, som jag trodde du menade enligt dina nadra inlägg?

Du får gärna visa mig inlägg där jag skriver att det är samma sak, det ända som är samma sak är att hunden rör sig i skog och mark. Så vitt jag vet har jag endast diksuterat viltspår som exempel på att basset hounden kan gå i skog och mark utan problem. Jo just det jag nämnde i ett inlägg att det har funnit uppfödare inom basset hound som jagat med sina hundar, men dessa är nog med största sannolikhet nedlagda.

Jakt käver mycket mer av hundarna än vad viltspår gör.

Vid spårning finns det knappast ngt anlednindg att hålla sig till kortbenta hundar.
PL

Har jag påstått att du sagt det?
Se mitt inlägg som en komplettering til ditt.
PL

Får jag fråga vad som menas med agilitybasset? Är hunden i klass tre, AgCh eller vad är meriterna? *nyfiken* :)
´

Hunden ifråga är bortgången. Men vad hon har för meriter vet jag inte. Men vad jag menar med en agilitybasset är att hunden tränar agility, vilket bara det kan tänkas lurigt med en basset hound..

Ursäkta att jag inte svarat innan men jag har haft fullt upp med att debattera, såg ditt inlägg nu när jag läste igen tråden för att återigen läsa mina inlägg för att se vad YorkMann menade med sin mening :Men jag förstår fortfarande inte, DU menar alltså inte att jakt och viltspår är samma då, som jag trodde du menade enligt dina nadra inlägg?

För det finns inte någonstans där jag pratar om jakt mer än att basset hounden är ursprungligen en jakthund men som Super mario skrev så är den en långsamt drivande ras. Jag såg det som en självklarhet att folk som debatterar i tråden kunde skilja på jakt och viltspår. Att jag tog upp viltspår som exempel är för att det är många basset hound ägare som sysslar med detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka