Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Sv: Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Motargument till mitt exempel som viltspår?

Det förekommer kortbenta hundar inom spårning, pratade faktiskt senast med min mor om detta och hon berättade att det fanns en basset hound (bortgången hund) som har använts för att spåra upp ett skadat rådjur. Hunden ifråga var viltspårschampion om jag inte minns helt fel. Enda exemplaret kanske...som har är kortbent och som har spårat. Fast eftersök och spårning är kanske olika..

Senast ändrad:

Men enda vettiga anledingen att avla vidare på en hund med kortbensdefekt är väl att få en hund som ärv skonsam mot viltet.
PL

Ok! :) Jag är ett agilityfreak så jag tyckte att det lät roligt med en basset som höll på med agility! Synd att den är bortgången för det hade varit kul att se den :D

Tack så mycket! :bow:
Vad söt hon var, framför allt när hon hoppade genom däcket! :p

ja, hon var en söt bassetflicka. Kan faktiskt även hänvisa dig till hennes ägares hemsida för att läsa mer om agilty med basset hound. Det bästa av allt är ju att detta är publicerat i hundsport!!

http://www.houndrox.se/

Så länge hundar som inte har förutsättningar för att röra sig döms till BIR od så är det knappast förutfattade meningar. Hos westie premieras ändå inte de med hudproblem!
PL

Och vem har dokumenterat att Basset Hounds lider av hudproblem?? För om man påstår något dylikt borde det finnas dokumenterat i någon form?? Eller?!?!?!:confused:
Det finns många många andra raser med verkliga problem som är rasbundna...det vore väl på sin plats att börja gräva i dessa?!?!?:eek:

Westies har hudproblem och de hundarna premieras inte på hundutställning.

Bassets däremot har lösskinnsproblem, som hindrar dem att utföra vad de en gång var avlad till: Jakt och dessa lösskinnsextremer premieras tyvärr på utställning..

Ingen har sagt att basset har hudproblem och det var heller inte vad Peter skrev i sitt inlägg..

Bassets däremot har lösskinnsproblem, som hindrar dem att utföra vad de en gång var avlad till: Jakt och dessa lösskinnsextremer premieras tyvärr på utställning..

Ingen har sagt att basset har hudproblem och det var heller inte vad Peter skrev i sitt inlägg..

Åh, ok så Westie har hudproblem??

Ja, och det framkommer ett flertal gånger bara i den här tråden....

Fast flertalet utställningar är ju via SKK, där dom anlitar domarna. Då har rasklubbarna inte så mycket att säga till om.

Nu sa jag inte att rasklubbarna anlitar alla domare, utan att alla domare är anlitade av klubbar, vilket även inbegriper SKK.

Hur stort inflytande rasklubbarna har i SKKs beslut som påverkar de olika raserna beror till stor del på hur aktiv rasklubben är. Trots allt är det mycket samarbete mellan rasklubbarna och SKK - om man bara vill.

Nej men i alltför många fall premierar domarna extremerna, annars skulle de inte avlas på!
PL

Domare är individer som är ganska förutsägbara. Man VET vad de föredrar för typ av hundar. Ändå anlitas domare som dömer fram exremer, men inte de som ratar de samma. Varför?

Med en dåres envishet hävdar jag att det åligger uppfödarna och klubbarna att stå för vilken riktning aveln och rasen tar. Man kan inte skylla på domarna att de dömer fram fel hundar, när man redan från början vet vad de gillar och inte gillar. De anlitas av klubbar som fullt medvetet gör valet baserat på hur de dömt tidigare och även vad de själv föder upp för hundar.

Det är som att köpa en ny uppsättning kläder för en månads vistelse i 40 gradig kyla, och handla i butiken som säljer badkläder och havaiiskjortor. Tror f-n det att det går åt h-vete, man lär ju handla i rätt butik om det ska värma. Det kanske inte blir en lika piffig outfit, men den tjänar sitt syfte istället.

men kan någon "bättre vetande" tala om för mig vad Bassets lider av??? För kan ingen ge ett väl genomarbetat underlag för lidande förstår jag inte varför det klagas???
Förutom OM den inte kan användas till jakt?!?!? Men vad är problemet om den idag till största delen är en aktiv och oerhört trevlig sällskapshund:mad::confused:
Min Basset jag hade tidigare var oerhört aktiv, med ute..i stallet, på tävlingar och jag aktiverade henne med hundkurser och dylikt...hon hade INGA problem med sjukdomar, löst skinn, sår eller någonting alls...såååå...????

Sååå, avlar man på dessa då??:confused:Eller kasseras dom till avel, ALLTID??

Det finns alldeles säkert idioter som inte förstår eller skiter i det där och avlar på såna djur ändå. Men en seriös kennel skulle aldrig göra det. Poängen är att dom dåliga hundarna premieras inte på utställning. På bassetutställningar verkar det som att desto skinnigare vinner.

Förutom OM den inte kan användas till jakt?!?!? Men vad är problemet om den idag till största delen är en aktiv och oerhört trevlig sällskapshund:mad::confused:
DET är inte ett problem. Någon ville bara poängtera skillnaden mellan hur basseten till största del såg ut förr och dagens ideal.

Min Basset jag hade tidigare var oerhört aktiv, med ute..i stallet, på tävlingar och jag aktiverade henne med hundkurser och dylikt...hon hade INGA problem med sjukdomar, löst skinn, sår eller någonting alls...såååå...????
Så, då ska du inte ta åt dig eftersom att det var just dom skinniga/tunga och väldigt kortbenta hundarna som diskuteras i begativt sammanhang här. Det är inte rasen i sig som illa, men det som den verkar vara på väg att bli. Vill säga skinnig och tung/kortbent..om domarna och domartjusarna får bestämma.

Mhmmm...har tillbringat de sista femton åren på Quartertävlingar...ska nog åka runt på lite hundutställningar också:angel:
Tänkte för kul ställa Basseten som jag ska köpa i vår/sommar...då får jag kanske bättre grepp om grejorna:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka