Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Sv: Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Kvalitet tycker jag är när hunden kan röra sig obehindrat utan att kroppen sätter hinder för vad den kan tänkas vilja göra. En hund ska kunna skritta trava och galoppera utan att det blir jobbigt och tröttsamt. Hud hår och annat tillbehör ska inte sitta ivägen och framförallt ska kroppen matcha hundens psykiska behov.
Jag tycker inte att en skinnig basset uppfyller kraven.

Vi har ju nästan samma syn på vad kvalitet är. Sen är du ju faktiskt den enda utomstående som visat vad din smak på basset hound, så jag behöver ju inte fråga vad du anser vara en skinnig basset :D

Jag kan inte hålla med om att en skinnig basset inte uppfyller detta, men sen beror det ju på vilken typ av basset hound man träffar på. Roxi (sveriges enda agilitybasset) är ett gott exempel på vad en basset klarar trots skinn. Jaaa, det finns bilder på Roxi på en agilitybana även om jag inte sett henne in action.

Jo men fortfarande, det handlar inte om vad hunden klarar. För jag vet ingen hund som inte klarar sig..men hur ska jag säga..."det är skillnad på att leva och att överleva "är väl det bästa ordspårket jag kan komma på.

Fast det är ju knappast domarna som avlar på extremerna....

Just den där "förklaringen" till extremavel är jag allergisk emot :cool:

Ansvaret ligger på rasklubben och de enskilda uppfödarna!

Ovanstående gäller alla raser och inte just basset.
Nej men i alltför många fall premierar domarna extremerna, annars skulle de inte avlas på!
PL

Får jag fråga vad som menas med agilitybasset? Är hunden i klass tre, AgCh eller vad är meriterna? *nyfiken* :)

Nu börjar jag faktiskt bli lite trött på dig ;);)

Det handlade inte om jakt eller att nosa enligt ett spår UTAN att visa att hunden klarar av skog och mark vilket många inte tror att basset hounden kan pga allt skinn. Att en hund klarar att gå i skogen är betydligt mer viktigare för mig än utställningsresultat.

Ehum? Vad säger det om Basset som jakthund? Att den kan spåra i skog = att den håller i skogen? Så vitt jag vet utförs in drivande i skritt eller trav, gångarter som spår handlar om. Inte heller brukar det finnas så mkt självbevarelsedrift hos jakthundarna när dom flyger fram i skogen.. Hur skulle det se ut med en flygande basset utan självbevarelsedrift och med en massa skinn?

Håller du på både med drev och viltspår med dina hundar?? Du verkar ju jaga med dina hundar om man ser på dina avelskrav.

Eftersom vi har både älghundar, fågelhundar och en basset fauve de bretagne, så pysslar jag med det mesta inom jakt och eftersom vi tränar alla hundar i viltspår, så blir det x antal timmar i skogen både för spårläggning och spårträning. Även ett antal spårprov gås med dessa hundar och hittills har det varit i väldigt lättsam terräng de är lagda.

Träningsspåren jag lägger själv är x antal gånger svårare och i betydligt trassligare terräng. På riktiga eftersök tar viltet ingen hänsyn till sådant och man ska ju som lägsta krav ha att hunden kan spåra i all sorts terräng tycker jag.

Men domarna bestämmer till stor del avelns riktning o har definitivt sin del av ansvaret för resultatet.
Det är tungt för den uppfödare som går sin egen väg o inte får bra meriter inom en utställningsras.
PL

Senast ändrad:

Men domarna bestämmer till stor del avelns riktning o har definitivt sin del av ansvaret för resultatet.
Det är tungt för den uppfödare som går sin egen väg o inte får bra meriter inom en utställningsras.
PL

Tack! äntligen någon som håller med.:bow::bow::bow:

Som tidigare nämnts i tråden så är det inte lätt för dom uppfödare som har lite stramare basset att vinna, eftersom domarna alltid plockar fram dom mest extrema, så hur gör man då???
Bojkottar alla utställningar och lägger ner verksamheten, då blir det ju ändå bara dom extrema som vinner eftersom det inte finns något annat, så vem bestämmer :confused:

Jag är en lycklig ägare till ett gäng basset hounds. Tillsammans med dom utforskar vi skogen i stort sett dagligen. Vi spårar viltspår, både spår som vi har lagt ut och naturliga spår. Eller oxå tar vi bara rejäla långpromenader i skogen som ofta varar i flera timmar, i blandad terräng, allt från djurstigar, hyggen, över omkullblåsta träd, klättrar i berg, genom ris, ja överallt där andra oxå går och tar sig fram med vilken annan ras som helst.
Att vi alla älskar skogen är det ingen tvekan om.

Det är härligt när dom får upp riktiga viltspår. Då går det undan minsann. Det enda som då möjligtvis hindrar dom att ta sig fram är då möjligtvis jag som håller i snöret. Jag tar mig liksom inte fram i undervegetationen lika smidigt som dom utan blir hindrad av alla grenar där "uppe" i den täta snårskogen. Aldrig någonsin har jag kommit hem med en basse med skador i skinnet. Inte så mycket som en skråma. Jag har haft rasen i 20 år.

Vi har startat på riktiga spårprov och dom har visat sig mycket duktiga. De går spåren på ca 20 minuter. En av dom är nu nära sitt viltspårschampionat.
Men roligast är nog när vi lägger våra egna träningsspår. Vi lägger oxå våra spår i betydligt trassligare terräng, allt för att efterlikna ett riktigt vilt så mycket som möjligt, precis som Ginst. Och jag håller verkligen med att hunden ska kunna spåra i all sorts terräng. Det är ju därför vi håller på och målsättningen är att få vara med i verkligheten och spåra.

Och vad har jag då för typ av basset hound? Är dom höga, låga, strama eller skinniga eller mitt emellan? Strunt samma. För ingen ska sitta och titta på bilder och utifrån dem bedömma mina hundars kroppsliga förmåga att leva ett lyckligt friskt liv, fullt av glädje och aktivitet, utan hämningar på grund av en kropp. För det enda sättet att bedömma livskvaliteten är att följa dom in live i det verkliga livet.
Mina basset hounds lever ett minst lika bra liv fullt av kvalitet som vilka andra hundar av andra raser som helst. Dom gör vad som faller dom in, dom är lyckliga och glada, njuter av livet fullt ut och LEVER i allra högsta grad.
Och för er som tycker att Basset Hounds ska vara en flygande jakthund. Glöm inte att dom aldrig varit avlade som det utan som en långsamt drivande hund.
Och skinnet varken fladdrar eller fastnar. Då är det värre med mitt hår som både kan fladdra och fastna i grenar i skogen.

Senast ändrad av en moderator:

Tryckte visst fel...

Senast ändrad av en moderator:

Jag är en lycklig ägare till ett gäng basset hounds. Tillsammans med dom utforskar vi skogen i stort sett dagligen. Vi spårar viltspår, både spår som vi har lagt ut och naturliga spår. Eller oxå tar vi bara rejäla långpromenader i skogen som ofta varar i flera timmar, i blandad terräng, allt från djurstigar, hyggen, över omkullblåsta träd, klättrar i berg, genom ris, ja överallt där andra oxå går och tar sig fram med vilken annan ras som helst.
Att vi alla älskar skogen är det ingen tvekan om.

Det är härligt när dom får upp riktiga viltspår. Då går det undan minsann. Det enda som då möjligtvis hindrar dom att ta sig fram är då möjligtvis jag som håller i snöret. Jag tar mig liksom inte fram i undervegetationen lika smidigt som dom utan blir hindrad av alla grenar där "uppe" i den täta snårskogen. Aldrig någonsin har jag kommit hem med en basse med skador i skinnet. Inte så mycket som en skråma. Jag har haft rasen i 20 år.

Vi har startat på riktiga spårprov och dom har visat sig mycket duktiga. De går spåren på ca 20 minuter. En av dom är nu nära sitt viltspårschampionat.
Men roligast är nog när vi lägger våra egna träningsspår. Vi lägger oxå våra spår i betydligt trassligare terräng, allt för att efterlikna ett riktigt vilt så mycket som möjligt, precis som Ginst. Och jag håller verkligen med att hunden ska kunna spåra i all sorts terräng. Det är ju därför vi håller på och målsättningen är att få vara med i verkligheten och spåra.

Och vad har jag då för typ av basset hound? Är dom höga, låga, strama eller skinniga eller mitt emellan? Strunt samma. För ingen ska sitta och titta på bilder och utifrån dem bedömma mina hundars kroppsliga förmåga att leva ett lyckligt friskt liv, fullt av glädje och aktivitet, utan hämningar på grund av en kropp. För det enda sättet att bedömma livskvaliteten är att följa dom in live i det verkliga livet.
Mina basset hounds lever ett minst lika bra liv fullt av kvalitet som vilka andra hundar av andra raser som helst. Dom gör vad som faller dom in, dom är lyckliga och glada, njuter av livet fullt ut och LEVER i allra högsta grad.
Och för er som tycker att Basset Hounds ska vara en flygande jakthund. Glöm inte att dom aldrig varit avlade som det utan som en långsamt drivande hund.
Och skinnet varken fladdrar eller fastnar. Då är det värre med mitt hår som både kan fladdra och fastna i grenar i skogen.

:bow::bow::bow::bow:

*nyfiken* vem är du????
pm:a mig gärna;)

PL

Det är precis lika tungt för en domare som inte dömer i uppfödarnas smak - de får inga uppdrag. Domarna är ofta själv uppfödare, och anlitas alltid av klubbar. Det är i klubbarna förändringen måste göras om man ska ha en chans att vända skutan.

Det är precis lika tungt för en domare som inte dömer i uppfödarnas smak - de får inga uppdrag. Domarna är ofta själv uppfödare, och anlitas alltid av klubbar. Det är i klubbarna förändringen måste göras om man ska ha en chans att vända skutan.

Fast flertalet utställningar är ju via SKK, där dom anlitar domarna. Då har rasklubbarna inte så mycket att säga till om.

Jag är oxå nyfiken på Super Mario, vem är du ??

Jag ska försöka hålla god ton nu, men det är just sånt här som gör mig förbannad. Det är INTE en människas rättighet att avla fram djur som det finns risk för att dom inte ska kunna röra sig ordentligt eller röra sig med bekvämlighet/ha sjukdomar och eller vad åkomman nu kan ligga. Det är framförallt inte våra hundars skyldighet att få se ut som vissa av dom gör , dom om några ska ha rätt till ett liv utan diverse hinder i tillvaron. Det är baske mig folks skyldighet att se till att våra djur har dom bästa möjliga förutstättningarna dom kan få, och trots att vissa skinniga/låga/tunga bassethounds kan ursäktas just för att de tar sig fram iallafall så är det inte ett sunt ideal att sträva efter. VARFÖR försvarar folk ett ideal som uppenbarligen inte kommer att hålla i längden och som fäller krokben för dom djur som blir utsatta för det? Jag menar..folk pratar om hur deras djur minsann klarar av att gå i skog och mark och så vidare som om det skulle ursäkta allt och vara fantastiskt på något vis (det är det inte, det ska vara en självklarhet) och att dom är glada och lyckliga vilket jag inte betvivla. Men, hur långt får det gå? Om vi ska dra det till sin yttersta spets har jag sett hundar med endast två ben som antingen lärt sig gå tvåbent eller får ha rullstor i bakkärran. Jag vet att många skulle säga att dom hundarna levde ett lyckligt liv...men är det rätt? Och är det att eftersträva? Ska inte våra djur få vara djur?

Jag uppskattar att du är på bra humör ;)

Men så vitt jag kan läsa i tråden så är det ingen som har bortförklarat basset houndens utseende med att den faktiskt kan gå i skog och mark. Snarare förklarat att en basset hound klarar det lika bra som vilken ras som helst. Jag har svårt att förstå erat resonemang att bara för att en basset hound är skinnig så är det en osund ras. Basset hounden är inte osundare än någon annan ras, om jag nu ens får lov att skriva så utan att få påhopp pga min mening.
Är inte det en självklarhet för alla att hundrasen man väljer är rörlig? Och lever ett bra hundliv?

På tal om dina extremfall med tvåbenta hundar och hundar i rullstol tycker jag faktiskt inte går att jämföra med en basset hound. Då skulle jag lika gärna kunna jämföra med en utställningsschäfer som ser ut att gå på sina egan bakhasor för att rumpan är lika böjd som en räka eller chinese crested som man rakar för att dom ska följa den nakna standaren. Men det kan jag ju inte göra för då kommer jag väl bara bortförklara basset houndens utseende med att det finns faktiskt värre varianter :smirk:

(jag är faktiskt på väldigt bra humör men jag börjar mer och mer bli irriterad på att det ska klagas på basset hounden överallt och oftast av folk som inte haft någon själv, det är ju som om jag skulle klaga på alla hundraser som jag inte tycker är sunda men då skulle ni få så fullt upp på buke med alla mina trådar om olika hundraser för se, jag är en mycket envis flicka ;))

Men så vitt jag kan läsa i tråden så är det ingen som har bortförklarat basset houndens utseende med att den faktiskt kan gå i skog och mark.
Det har jag!

Snarare förklarat att en basset hound klarar det lika bra som vilken ras som helst. Jag har svårt att förstå erat resonemang att bara för att en basset hound är skinnig så är det en osund ras. Basset hounden är inte osundare än någon annan ras, om jag nu ens får lov att skriva så utan att få påhopp pga min mening.
Det där är ju faktiskt inte sant. Dels är basseten osundare än "vilken ras somhelst". Jag kan räkna upp flertalet som är långt mycket sundare. Däremot finns det givetvis raser som inte är i närheten av "sundheten" på en basset eller ligger i samma klass.
Och fortfarande så handlar det inte om att "klara" utan att bekvämt och lättsamt kunna röra sig i skog och mark. Dom extema exemplena kan inte göra det utan att släpa magen i marken (det gör dom nog på asfalt också)..det är inte schysst mot hunden!!!

På tal om dina extremfall med tvåbenta hundar och hundar i rullstol tycker jag faktiskt inte går att jämföra med en basset hound. Då skulle jag lika gärna kunna jämföra med en utställningsschäfer som ser ut att gå på sina egan bakhasor för att rumpan är lika böjd som en räka eller chinese crested som man rakar för att dom ska följa den nakna standaren.
Javisst, det är väl en jättebra jämförelse? Vem här har någonsin försvarat utställningschäfrarna som dom ser ut idag? Dom om några hundar är det väl ruskigt synd om. Crested kan jag inte uttala mig om ang rörlighet. Dom verkar kunna röra sig prima. Men de flesta vet nog vad jag tycker om aveln på dom hundarna också.

(jag är faktiskt på väldigt bra humör men jag börjar mer och mer bli irriterad på att det ska klagas på basset hounden överallt och oftast av folk som inte haft någon själv, det är ju som om jag skulle klaga på alla hundraser som jag inte tycker är sunda men då skulle ni få så fullt upp på buke med alla mina trådar om olika hundraser för se, jag är en mycket envis flicka ;))
Du får starta precis hur mycket trådar du vill om vilka raser du inte anser är sunda. Men då ska du ha fakta på det också och inte bara "tycka". Jag skulle likväl kunna starta en tråd ochs kriva "jag tycker den hunden är ful och inte borde få finnas"..men det hade inte funnits något att diskutera iom att det hade varit tyckande.
Och varför irreterar du dig bara för att folk inte ägt en basset?
Jag vet otaliga människor som klagar på "min" ras (westie) för att ca 10% av hundarna har ärftliga hudsjukdomar...med all rätt!!! Jag klagar tom själv på min egen ras!:eek: Jag blir förbannad på att saker och ting ser ut som dom gör idag för westien. Lyckligtvis har det gjorts en drastisk ändirng i avelsarbetet. Men jag har fortfarande ingen förståelse för att "det blev som det blev". Inga ursäkter här inte. Alla hundar har rätt till ett bekymmersfritt liv.

Vart hittar du alla bortförklarningar på basset hounden i tråden? För allt jag kan hitta är förklaringar SAMT ifrån min och pippilottas sida våra egna åsikter om rasens extremfall. Vi har också negativa åsikter om rasen, men dom kanske inte räknas? För vi försvarar ju tydligen bara en ras. Jag tycker iofs att man ska kunna se både dom negativa och postiva sidorna med hundrasen man äger. Men det är fördelarna som gör att man har rasen ifråga.

Saken är den att jag har erfarenhet av rasen som jag faktiskt diskuterar om, så det är inga påhittade ord eller meningar som jag kommer med. Vilket jag inte tror kommer ifrån dig heller, för alla har vi olika åsikter. I denna tråd är det ingen som diskuterar varken kinserna eller schäfer, men det är heller ingen som diskuterar dina exempel. Jag bara drog ett lika dåligt exempel som du.

MrsScabtree skrev:
Och varför irreterar du dig bara för att folk inte ägt en basset?

Så där skrev jag ändå inte :smirk: och jaa Gnist, nu är jag oförskämd när man inte ens läser meningen i sin helhet.

(Nu ska jag gå och jobba, får se om jag hinner in i kväll för ett svar ifrån er annars så svarar jag imorgon efter morgondagens jobb.Tänkte bara berätta vart jag tar vägen så du inte tror att jag lägger ner denna intressanta diskus. Jag tycker att den är intressant på många sätt)

Men har man inte som domare ett speciellt ansvar att, med sunt förnuft o med rasens bästa för ögonen, opartiskt följa rasstandarden.
Jag tror inte o har aldrig påstått att man skall lasta allt ansvar på domarna men man skall inte heller ursäkta dem.
Alla inblandade har ett ansvar när aveln går till sjukliga överdrifter: SKK centralt, avelsklubbarna, domarna, uppfödarna samt SJV som inte ser till att gällande lagstiftning följs.
PL

Jag är så urbota trött på folk som inte kan läsa. Jag berättar om hur MINA EGNA bassets fungerar och inga andra OCH DOM SLÄPAR DÅ INGEN BUK I BACKEN.
Och angående Westien, ja vi har en sådan i familjen oxå. Och jag kan nog påstå att HAN, JUST HAN lider nog mest av sitt utseende. HAN HATAR nämligen allt vad pälsvård heter. Det är ett enda stort lidande varje gång. Och gör man inget åt pälsen, ja då lider han för det.
Det där med aveln diskuterar jag inte här och jag har oxå ett ideal hur jag vill att min ras ska se ut, men det tänker jag heller inte diskutera här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka