Basprylar sjukvård/sjukdom

Caramba

Trådstartare
Jag brukar se till att ha värktabletter och plåster hemma. Men vad för första hjälpen prylar bör man ha hemma eller i väskan?
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

I väskan vette tusan om man behöver ha några. Men det är ju alltid bra att ha t.ex. sterila kompresser, bandage, sårsprit osv för att kunna ta hand om blödningar ifall man skär sig i köket när man hackar lök eller liknande.
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

Tvål, vatten och plåster :p

Nässpray är ett måste för mig! Jag HATAR att vara täppt i näsan, det stör min sömn så jag vill kunna ha nässpray ifall det inträffar att jag blir det. Ögondroppar fanns här tills för några dagar sedan.

Allergitabletter, åksjuketabletter finns här också. Utöver mina astmamediciner, epilepsimedicin och propavan. Bedövningssalva och sådan där klisterbandage man har på häst/hund (olika färger ni vet) är bra att ha! Bandage hade jag också tills för någon dag sedan då jag fick plåstra om min ena hund efter ett slagsmål. Idominsalva och eksemsalva finns här för dotterns eksem. Och givetvis plåster i olika former och material! Motivplåster till Småfolket :P Och värktabletter, men det är rätt ofta slut tyvärr.
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

Jag tror inte jag har nåt med tanke på oss tvåbenta, men det finns en del för de fyrbenta.

- kompresser (sterila)
- sax
- pincett
- gasbinda
- vetflex
- steril koksalt
- hudvänlig häfta

I medicinskåpet finns (för de tvåbenta) värktabletter, allergitabletter och termometer.
 
Senast ändrad:
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

Pja, jag har fått sätta mig i bilen och köra dotter till läkare en söndagkväll när hon blev klippt i fingertoppen av disträ lillebror (som att och klippte i luften med en vass sax utan att tänka sig för) - bara för att jag inte hade några såna där sårstrips (eller något liknande) hemma...
Så, mitt tips är att alltid ha något som kan dra ihop sårkanter om man t.ex skär sig.

I övrigt är mitt apotek (även kallat medicinskåp) ganska välfyllt och vissa av de läkemedel jag använder själv till vardags går att använda som "akutmedicin" (efter läkarkontakt) också. T.ex när ena dottern (då typ 2-3 år) hamnade för nära ett jordgetingbo, hon fick inte så många stick, men ett av dem var på halsen. Då blev jag beordrad av sköterskan på jouren att ge henne en halv av mina vanliga allergitabletter och sen avvakta och övervaka.
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

- Bred sårtejp - såna där sårstrips tycker jag är helt värdelösa, de lossnar och det blöder bara igenom.

- Klorhexedin
- Gasbindor och kompresser.
Men det är inte så viktigt för mig, jag brukar jag gå efter devisen att man tar vad man har. Är olyckan framme och man får ett så pass djupt sår att man håller på att förblöda så ringer man ju ändå ambulans, och under tiden duger vilket tygstycke som helst som tryckförband. Nylonstrumpor eller tights, t ex!

- Värktabletter har jag nästan alltid hemma
- Postafen mot illamående om man blir magsjuk (eller är bakis:D)
- Allergitabletter och alsolsprit mot kliande myggbett och liknande under sommaren
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

- Postafen mot illamående om man blir magsjuk (eller är bakis:D)

OT men mot illamående vid magsjuka? Är det inte meningen att man ska kräkas upp det man är magsjuk av?
Annars låter det ju rätt bra om det fungerar mot annat än åksjuka.
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

Vi köpte en första hjälpen kudde att ha hemma, där finns allt från plåster i olika storlekar, antiseptisk sårtvättare, sax, brännskadegel, sterila kompresser, ögonskölj, mitella, engångshandskar, kylpåse och så en del saker till som jag säkert glömt att räkna upp. Ganska praktiskt att ha hemma om något händer tyckte vi.

Sen blir väl vissa saker lite överdrivna för ett hem kanske som räddningsfilt och mun till munmask och reflex (men den kan man ju använda i andra sammanhang) som också ingick men det mesta känns relevant om olyckan är framme. Har läst nånstans att var tredje olycka av alla olyckor sker i hemmet så varför inte vara helgarderad.:)
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

Nu sommartid så är xylocainsalva ett måste hos oss, den hjälper mot brännässlor, getingstick och andra mindre skavanker som kan vara katastrofer om man är ett barn. Även plåster i olika storlekar och varianter, lite kompresser och bandage kan komma till nytta.

I handväskan finns det plåster, våtservetter (bättre än inget om man är ute och får ett sår) och alvedon för barn och vuxna. ;)

Sen finns det en hel del andra saker men inget jag anser som basprylar men sånt som har hamnat där och finns kvar. Hostmediciner, halstabletter, div magsyredämpande medel och lite annat smått och gott, trots att jag gjorde en urrensning i höstas och åkte iväg med allt som var för gammalt.
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

En grej som är bra att ha i väskan (min sitter på nyckelknippan) är en sådan här:

c09cba3521f9db1b8af43afd847d7474.jpg_thumb_800x800.jpg


Utvecklad:
4dbc1a15ae8c4a803e1888fd662fb3f2.jpg_thumb_800x800.jpg


Du lägger den alltså emellan din mun och den du ska göra HLR på, vilket kan vara trevligt om den kräkts eller slagit sig så det finns blod. Och den är pytteliten och väger ingenting.
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

Det där är en skitsmart pryl! Ska försöka göra en mental notering att köpa en sån i veckan och sätta på nyckelknippan :)
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

En sån mask har jag (såklart) på min jobb-nyckelkedja men kanske skulle jag plocka på mig några extra att ha även privat. Har faktiskt inte ens tänkt på att göra så :o
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

Jag fick min genom en utbildning, men nu när jag googlade "munskydd HLR" kom det upp flera träffar till hemsidor som verkade sälja sådana. :)
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

Det jag vi har i vårt lilla "apotek" är:
*Plåster i mängder. Elastiska plåster, vattenavvisande plåster, skoskavsplåster, stora plåster och små plåster.
(Har en sambo, en bonusdotter och en dotter som skadar sig titt som tätt:meh:)
*Kompresser
*Bandage och gasbindor
*Vetflex
*Jodopax
*Klorhexedin
*Pincett
*Nål
*Alvedon (Flytande och i tablettform,. Även suppar)
*Värktabletter (Ipren, panocod och treo)
*Resorb
*Pepsid duo och/eller novalucol
*Febertermometer

I väskan finns alltid värktabletter(ipren och alvedon) , plåster, skoskavsplåster och våtservetter.
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

Kirurgtejp, sax, gasbinda, kompresser, arme'ns inplastade första förband, pincett. kniv, snöre.

Värktabletter, koltabletter, allergitabletter, läkarsprit eller en burk med salt ( för att blanda saltlösning).

Typ.
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

OT men mot illamående vid magsjuka? Är det inte meningen att man ska kräkas upp det man är magsjuk av?
Annars låter det ju rätt bra om det fungerar mot annat än åksjuka.

Jo, det förstås, men vid magsjuka kan illamåendet vara så överväldigande att det inte försvinner efter kräkning. Det som behöver komma ut kommer ju ut ändå, på ett eller annat sätt. Det lugnar lite, helt enkelt. Och så är det förstås bra att ha mot alla möjliga former av illamående: mensvärk/graviditet, hungerillamående eller vad det nu kan vara.
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

Min lista är kort.
Plåster i lite olika storlekar.
För sårrengöring litar jag på tvål och vatten.
Tror knappt jag har alvedon hemma en gång men numera gör det ju inte så mycket eftersom det finns att köpa "över allt".
Febertermometer har jag också någonstans, även för mig själv.
 
Sv: Basprylar sjukvård/sjukdom

För människa eller för djur ?

Först och främst så måste ju rejäla första förband ingå så att du kan lägga tex tryckförband om så behövs. Inget småfjoll utan stora rejäla, i storlek som försvarets är bra. Cederroths så blir det den större modellen.

Nått att tvätta rent med, tex koksaltlösning på pipetter så att man verkligen kan skölja rent även tex sårfickor.

En rejäl sax som man kan klippa sönder kläder med. På djur så kan man även kunna behöva klippa bort sårkanter om dom har blivit för gamla för att kunna läka ihop.

Brännskadeförband kan vara bra att ha.

Salvkompresser är också bra att kunna lägga.

Strips för att kunna dra ihop skärsår. Superlim kan ju även användas ibland.

Någon form av smärtstillande kan ju vara bra, men i ett akutläge så är ju receptfria alternativ lite väl klena... men i medicinskåpet så kan man ju tex ha Alvedon och Voltaren.

Har man djur så ska en brems ingå.

Bomull.

Kompresser. Stooora såna.

Sporttejp.

Jodopax. Jodopax är ibland sämre att använda än koksalt och ibland bättre, det beror på omständigheterna.

Vetflex, självklart.

En ficklampa eller pannlampa, djur och människor har ju en förmåga att göra sig illa där det är dålig belysning. En ljusstark diodlampa ska det vara - diodlampor har dels kallvitt ljus med god färgåtergivning och dels så räcker batterierna länge.

Pincett. Så att du kan plocka bort skräp, grus m.m. från sår etc.

En skalpell eller mycket vass kniv kan vara bra att ha...

Vi har ju även slaktpistol hemma + avfångningskniv, men den förvaras på annat ställe.

Visitertång och febertermometer kan vara bra att ha ibland, men måste kanske inte ligga bland akutgrejjerna.

Personligen anser jag inte att plåster hör hemma i en akutväska, det som kan avhjälpas med plåster är oftast inte några stora sår och då är det risk för att du springer och öppnar akutväskan när det inte är "läge" - med risk för att akutgrejjerna inte finns där när det väl är "läge".
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
574
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
263
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp