fast det där kan ju modifieras....att ha hingstar(äldre) ihop är inte alltid en bra ide, speciellt inte om det finns ston på gården.
Jag har haft hingstar så länge jag kan minnas, ibland har jag dom ihop och ibland går det inte...sen kan 2 hingstar som gått tillsammans helt plötsligt en dag bli värsta rivalerna, att vara hingsta i en flock är ju en sak , men att vara det i våra reglers flock är en annan...alltid finns det "uppstickare" som mer än nog vill ta över ledarskapet, en del nöjer sig med sin rang, andra inte..
Min nuvarande gamla hingst(10 år) var tillsammans med hingstar o valacker tills han var 3,5 år...sen gick det inte längre..när han var liten var han alltid yngst, hans ambitioner var att ta över denna flock...som man ju förstår inte var så enkelt
när man är 1 år och alla andra var äldre...men åren gick och när han var 3,5 fanns bara en enda gammal valack kvar i hagen...tillslut så orkade inte heller den valacken hålla emot längre(som dom andra redan hade gett upp och blev uttagna ur den flocken)och jag fick ta ut honom också.
Jag TROR att i o med att min lille(som nu är 10) var en så ledarinriktad individ, fick verkligen kämpa sig till sin position för att han var yngst hela tiden...att han som numer HATAR hingstar o valacker...han gillar ston o människor...men att ha häst tillsammans med honom är ju att be om problem...nu har jag tyvärr måste jag säga en 1 årshingst hemma som får gå i egen hage (stooor, och bredvid häst)men eftersom jag har 9 hingstar och 3 ston på gården så har jag ingen lämplig lekkamrat åt honom, och det tycker jag är synd...men han har gått på hingstbete i sommar iallafall..