Kul att höra att rasklubbens informationsfolder är beskrivande och rättvis. Har tyvärr motsatt erfarenhet inom annan ras så jag vågar, tyvärr, inte lita hur mycket som helst på rasklubbars info längre
Men det är en självklarhet för mig att alltid börja kika på rasklubbens sida ändå. Gillar dock att få lite personliga åsikter också, från så många håll som möjligt.
Främst undrar jag om hälsoläget och hur de är att leva med i vardagen. Att ha lösa, umgås med andra hundar och djur, hur pass sociala/reserverade de är osv.
Har lite dålig koll på hälsostatus då det var några år sedan jag köpte mina. Ögonlysning, sen vet jag att sköldkörtel och navelbråck är något man håller koll på.
Jag har 2st efter en mycket bra uppfödare som hade kennel som hobbyverksamhet men sålde sina hundar över hela världen. Jag har haft tur och fått väldigt lugna hundar. Nu är ena basenjidamen en gammal tant men alla som har varit i kontakt med basenjisar blir förvånade över hur lugn denna hund är.
Hennes son däremot.
Det är mycket aktiva hundar antingen är det på och då är det bus gärna springa som gäller eller sova. Det är mycket vakna och alerta hundar som undersöker allt. tar gärna mat direkt ur handen vare sig de får eller inte. Det går att träna basenjin men det är mycket svårt. Du kan inte ha dem lösa. Basenjin brukar rekommenderas som stadshund.
De har ingen vidare jaktinstinkt. De jagar med syn och får de inte tag i bytet med en gång så släpper de det och går vidare. Får våra syn på ett rådjur i hagen drar de ca 20m och har de inte fångat det då så släpper de det.
Vi har tur att bo mitt ute i ingemansland och haft andra hundar som hjälp vid inkallning. Vi har även med dem ibland när vi tar en kort tur på hästryggen. De älskar att springa gärna på ridbanan där det är lite sand. Värme älskar de också. Ligger gärna ute i solen och solar när det är varmt ute. Öronen blir alldeles knallröda på dem för de avlastar värmen.
Det är väldigt självständiga hundar. Är man ute med flera hundar så drar basenjin lätt iväg och sköter sig själv. Vet att aveln går framåt för att få en mer interagerande hund med familj.
Basenjin är en väldigt vänlig/godmodig hund och klarar lite "hårdare" tag. Dvs de behöver nästan åka på en smäll eller två innan de fattar.
Basenjidamen har fått många smällar av hästarna innan hon började flytta sig för dem. De kör bara på. Fäller nästan ingenting och tack vare sin korta päls och hårda hud får de väldigt sällan fästingar. Vi har inte haft något fästingmedel på dem de senare 10 åren och har plockat totalt 3 fästingar tror jag.
Av alla basenjisar jag träffat är det bara min dam som har en lite taskig attityd gentemot andra hundar. tar lite tid att introducera speciellt om det kommer till andra vuxna hundar. Valpar inga problem. Hanen träffar glatt andra hundar.
Jag älskar basenjin men nu har jag skaffat en "lättare" ras som jag kan ha med mig överallt och som 'är lite lättare att träna.
Våra basenjisar går bra med katter/äldre kattungar men mindre djur skulle jag inte ha i närheten. De bröt sig in och hade ihjäl alla kattungar för oss når vår katt fick kattungar. Det är fruktansvärt.
Kan skriva hur mycket som helst om de här underbara, värdelösa hundarna
Tillägg: Våra basenjis är nyfikna på nytt folk som kommer sen är de ganska ointresserade av andra. Om det inte finns godis vill säga.