V

Vertigo

Det är som så här att vi fått i uppgift att skriva ett "grävande reportage" och jag har valt det omsusande ämnet barrering...

Nu söker jag bukarnas hjälp...
Finns det ngn som arbetat i stall där det förekommit? Du pixi... (som jobbar i Italien) får jätte gärna slänga iväg ett PM för du verkar ju veta ett å annat... Skulle vara jätte snällt! Naturligtvis ska jag inte basera det på internet historier men jag känner att jag behöver lite underlag...

Sen undrar jag om någon vet hur man kan översätta ordet till engelska?

Sv: Barrering

När jag bodde i Saudi Arabien hade jag en italiensk tränare (lite snurrigt jag vet) och han sa:-Jag barrerar alltid mina hästar innan tävling, då hoppar de högre.
Har även sett honom göra det, både genom att 2 pers håller bommen och lyfter den när hästen hoppar så den slår i benen och genom att sätta en järnstång bakom hindret som en "oxerbom" som hästen inte ser mot underlaget och då slår i..

Men detta var å andra sidan mannen som var stolt över att han kunde sätta dopingsprutan i halsen på sin häst från hästryggen...

hmm Dem från det landet har ofta en knepig inställning till hästar & hästhoppning... många av dem borde hålla sig till ferraribilar...

Du evt inte hur man kan översätta barrering till engelska?

En väldigt mild form av barrering som förekommer överallt är att lägga bommar på hindret, typ som infångare eller som en spets på mitten av hindret. Detta för att komma i mitten och hästen inte skall dra sig åt något håll. Med två bommar på hindret är det inte lätt att riva ifall hästen skulle så i.
Detta har jag varit med om massor av gånger. Vet inte om man kan se det som barrering men enl. TR får man väl inte sätta fast bommarna så.

Min tränare brukar ibland lyfta bommen när en häst hoppar (som är väääldigt klumpig,lyfter aldrig på fötterna) och dunka ner den i hållaren. Den rör alltså aldrig hästen,tränaren vill bara att den ska haja till och lyfta på tassarna :angel: fast det här kallas väl knappast barrering.

Jag jobbade i Tyskland 99/00.
fick se det mesta,barrering,krämer på kronranden,grus i skydden.mm.
Det bästa var när jag o min kompis påpekade att det gick ju minst lika bra för killen i grannstallet att hoppa med sina hästar,och han var väldigt bra mot sina hästar. Inge fusk o sånt.
fick höra en hel del också, har numera ingen som helst respekt för en del av de internationella "toppryttarna".:devil:

Men visst blec Schockemöhle dömd i början av 90 talet? Men det finns väldigt begränsade uppgifter om det på internet...

SanchoPancho skrev:
En väldigt mild form av barrering som förekommer överallt är att lägga bommar på hindret, typ som infångare eller som en spets på mitten av hindret. Detta för att komma i mitten och hästen inte skall dra sig åt något håll. Med två bommar på hindret är det inte lätt att riva ifall hästen skulle så i.
Detta har jag varit med om massor av gånger. Vet inte om man kan se det som barrering men enl. TR får man väl inte sätta fast bommarna så.

det är ju knappast barrering :crazy: Det är ju korrigering dvs tränig för att hästen skall hoppa rakt.

Om det skulle vara barrering så skulle ju det vara det varenda gågn jag hoppar ett terränghinder :angel:

Och är det någon som kommer ihåg vilket år som det såldes benskydd med nubb på insidan i Scandinavium?

Jag tror bara att det uttalas typ barring med långt a. Han fattade mycket väl vad jag menade iaf..

När vi var i spanien för något år sedan fick jag rida en D-ponny som dom tyckte att jag skulle tävla med när jag var där. Då visste jag inte att dom talade spanska junior mästerskapen när dom talade tävling.
Så min först lektion på hästen gick ut på barrering. Han lade upp hindret på 1.10 . Hästen hade inte hoppat på två månader och rev, dock med liten marginal . Jag klappade hästen, han var ju duktig trotts allt.
Ridläraren blev rasande och beföll mig genast att sitta av . Han hoppade istället upp på ponnyn, slog den med ett spö och borrade in sporrarna i sidorna . hoppade ett språng, han rev igen, den här gången helt nervös. Han bad mig sitta upp igen . När jag tog ett språng märkte jag att något dunsade i hästens ben och jag såg att han hade släpat fram en metall stång som han slog upp mot hästens ben . Ponnyn hade inga skydd och jag bad om att få komma tillbaka nästa dag igen. Han visste dock inte att jag skulle kolla hästens ben. Nästa dag var dom stora som fotbollar och det var den sista lektionen på den ridklubben .

vet att det förekommit att det spikats kapsyler eller glasbitar på bommen, som sedan "vissa" tränare slått upp på hästens ben.:eek:

hade för 20 år sedan ett halvblod som gått svår hoppning, han lyfte benen så "väl" att broddarna gjorde hål under magen(va därför tvungen att ha magplatta). dessutom rev han istortsett aldrig, han stoppade hellre. min tränare (a-tränare) sa att det va ganska klassiska tecken....

Min häst är väldigt känslig i benen, stannar faktiskt hellre ibland..Men hon e bara 5..så vi lär oss.
Men, när hon kom i somras,så vägrade hon att hoppa ifall det stod någon brevid hindret :eek: ,kan göra så ibland när vi hoppar fram.

jag vet att vissa använder typ igelkottspälsar eller nåt liknande . Det känns på hästarna men syns inget på benen

Min förra sköthäst hade blivit barrerad i Norge sa hennes dåvarande ägare. Hon var full i ärr överallt, hon såg hemsk ut:cry: Hon hade ärr från halsen till mellan fram benen, Fram+Bakben ja överallt hon gock tom konstigt mmed ena bakbenet.. Dom i norge hade tagit taggtråd och lindat runt en bom som två stora män höll, Ja resten kan ni lista ut.. När jag å kompisen skötte henne fick vi inte rida med sporrar spö räkte med att hon såg ett spö så fick hon panik.. hon var då 19 år och efter halvår slutade ägarna bry sig om henne och ridskolan tog henne å gav som sällkaps häst sen dess har ja inte hört nått.. Men det vart grymt det dom hade gjort mot henne! Detta handlar inte om en gång eller två.. utan mängder av gånger!

olgaklara skrev:
det är ju knappast barrering :crazy: Det är ju korrigering dvs tränig för att hästen skall hoppa rakt.

Om det skulle vara barrering så skulle ju det vara det varenda gågn jag hoppar ett terränghinder :angel:

Beror väl lite pâ hur man "fixar" spetsen. Drar man den lângt utanför och "upp" sâ kan man "fâ" hâsten att komma i bak. Annars âr den "lilla tunna" vanlig tror jag. Sedan kan man ju göra som P....a, hoppa oxern baklänges........Som jag sagt förr...jag älskar dom inte alltid:crazy:

Men fy satan!!!!! Vilken läskig karl!!! Jag hatar sâna träningar eller vad man ska kalla det:eek: . Hästen mâste BEGRIPA träningen annars är det ju "sâgat"

Min häst är importerad från Holland och har fula ärr i karlederna på frambenen, och på insidan av skenbenen på båda bak... Man blir ju misstänksam. Däremot visar hon inga som helst teckan på obehagliga minnan vid hoppning, så jag vet inte...

En häst jag var och provred (tysk import) totalvägrade hoppa om det stod någon brevid hindret, också ett varningstecken...

Ullis

Min häst gick knappt att hoppa små hinder med när jag fick honom, han hoppade typ 1.50 över ett 50 cm hinder. Ett större hinder gick mycket bra. ( han har gått 1.60) Man kan tydligen se samma fenomen på stora internationella tävlingar.
Enligt min tränare beror det på att de använder el, men bara på små hinder.

*Tillägg*
Hon fick aldrig hoppa heller såg hon ett hinder så flippa hon ur..

Förstår inte hur folk kan göra så, mot någon häst överhuvudtaget..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka