Sv: Barrering

Ja det har jag hört att en viss ryttarfamilj använder sig av, först hoppar de som vanligt på framhoppningen sen hoppar det ett litet hinder precis innan de ska in.. Sen lyfter hästarna jätte bra på fötterna...
Undrar hur det funkar?

SanchoPancho, enligt TR får man inte ställa bommar som infångare på tävling, och det är framridningen det syftar på. Att ställa bommar som infångare eller lägga dem så att de bildar ett V mot översta bommen är en viktig del av unghästens hopputbildning, så att den ska lära sig att hoppa mot mitten! Det är ingen som helst form av barrering.

superstar skrev:
Min häst är importerad från Holland och har fula ärr i karlederna på frambenen, och på insidan av skenbenen på båda bak... Man blir ju misstänksam. Däremot visar hon inga som helst teckan på obehagliga minnan vid hoppning, så jag vet inte...

En häst jag var och provred (tysk import) totalvägrade hoppa om det stod någon brevid hindret, också ett varningstecken...

Ullis
Har också en häst importerad från Holland. Förra ägaren berättade att hästen antagligen är barrerad pga "mystiska" ärr på både fram och bakben samt två gallor på bakbenen som två oberoende vet har "diagnostiserat" uppkomna av sk yttre våld.
Tack o lov finns inga mentala spår hos hästen av barreringen. Hon är som en hindersökande missil och vill hoppa ALLT!

Nu gav inte detta trådskaparen något användbart, utan var mer ett "inlägg i debatten". :D

//Alice

alice skrev:
samt två gallor på bakbenen som två oberoende vet har "diagnostiserat" uppkomna av sk yttre våld.

Berätta mer!

Har en dam som verkar vara barrerad från tyskland med vissa yttre skador...
Sen även en skum grej, hon får panik när man spänner sadelgjorden! (har inget m sadeln o göra!) men när man lugnar henne o hon förstår att det inte är farligt så är hon lugn...

Montéryttare skrev:
Svårt att förklara...men där hasen övergår till "skenben" finns två, ganska stora (som femkronor ungefär) gallor i form av bollar på tåsträckaren. Det är inget som besvärar henne (idag) och de är konstanta! Hon har även ärr mitt på framsidan av båda haserna bak samt ärr på båda fram ungefär mellan knäna och bringans början. Hon är alltså troligvis barrerad fram och bak.

Hon gillar inte heller när man spänner sadelgjorden, men "nöjer" sig med att sura och hugga i grimskaftet på vänster sida, oavsett vilken sida man spänner gjorden på....

//Alice

*knapp lån*

Nu tycker jag att detta är lite underligt att typ "alla" har barrerade hästar som har en massa skador på benen. :crazy:

Under alla år jag hållt på med hästar (ca 30år) har jag aldrig lyckats att hitta en sönderbarrad häst oavsett de utländska eller de svenska. Tillika så har jag själv tagit in hästar både från England, Irland och Tyskland.

Min förre svåger tävlar på mkt hög nivå (top 20 i världen) och genom honom har jag sett otaliga hästar från både Holland och Tyskland och INGEN av dessa har barreringskador.

Jag måste nog säga att de skador som ni beskriver låter betydligt mer som taggtrådskador eller stängselskador än skador orsakade vid hoppning :angel:

olgaklara skrev:
*knapp lån*

Jag måste nog säga att de skador som ni beskriver låter betydligt mer som taggtrådskador eller stängselskador än skador orsakade vid hoppning :angel:
Jag hoppas INNERLIGT att du har rätt!!! Jag har också tänkt tanken att OM det verkligen är barreringsskador är det inte några milda metoder de har använt för att orsaka regelrätta ärr. Då borde hästen rimligtvis fått helvetiskt ont och då förknippa hinder med smärta = inte hoppa alls!

Nu kan jag bara tala för min egen häst, men hon har absolut inte några som helst problem med hinder, snarare tvärt om. :D Hon hoppar mer än gärna och hennes teknik talar lite emot att hon ska vara/finnas fog för barrerad, för SÅ kass är den inte, även om den kanske inte är super heller. Sen att hon blir nonchalant när matte inte vågar hoppa högre än futtiga 1 m än så länge, är en helt annan sak...

Det var förra ägaren som sa detta med barrering och jag köpte det! Men när du lägger fram detta låter det i mina öron som en mer rimlig teori!

//Alice

Montéryttare skrev:
hon får panik när man spänner sadelgjorden! (har inget m sadeln o göra!) men när man lugnar henne o hon förstår att det inte är farligt så är hon lugn...

det låter som sadeltvång, vissa hästar med den "åkomman" kan störta i backen om man spänner för snabbt/hårt..

Olga tror du kan ha rätt, i alla fall om jag betänker kvaliteten pâ mângas staket härnere:crazy:

Jag hoppas verkligen att du har rätt i det, och tror att du har det, min ponny har också ärr på benen men det är knappast från barrering :p Han har fixat det själv i hagen...

Men vad jag ville säga är att på högre nivå så "sköts" det nog på snyggare sätt... Det finns brännande, salvor, "blister" som stryks på hästens ben etc.

Att självaste Schockemöhle dessutom använde sig av tvivelaktiga metoder får iaf mig att undra om inte fler gör det i såfall... (Vilket dem bevisligen gör...)

Men är det någon som vet / kan räkna ut varför man har nubbar på insidan av nosgrimman?
Och evt någon vilket år som Franco di Simone var påm plats och sålde benskydd med spik i etc?

SofiaOfSweden skrev:
btw, vår svenska hoppryttare peter eriksson åkte fast för barrering för sisådär 15 år, SKAM tycker jag!

Han är/var inte den enda svensken som använde/använder sig av barrering.....
Barrering är i princip lika utbrett här i Sverige som i andra länder, bara att här är det förbjudet och man pratar tyst om det.....

Det var väl 88 i Scandinavium?
Tror dem hade slått upp bommar på hästarnas ben / avsiktligt lagt fel på hinder... Det finns andra svenska kändisar som är inblandade i sånt...

det där med nubb i benskydden kommer jag ihåg, men villket år hmmmm. kan det ha varit någon gång runt -95

det med nubb i nosgrimman har jag inte hört om, men det skulle ju kunna va för att hästarna inte ska kasta upp huvet, ta tag för hårt i bettet:confused:

kanske istället för tungsticka:confused:

Splittan skrev:
Han är/var inte den enda svensken som använde/använder sig av barrering.....
Barrering är i princip lika utbrett här i Sverige som i andra länder, bara att här är det förbjudet och man pratar tyst om det.....

nej, det förstod jag, men han är ju en av de kändaste som gjort det, iaf vad jag hört..

men vad är det där med nubb i senskydden? inte kan det väl "hjälpa" hästen att lyfta benen högre bara för att det skaver på benen? :S

nää, men slår dom i benen med sådana skydd så lyfter dom garanterat benen bättre nästa språng....:crazy:

det finns många "metoder" som går ut på just det.
och det finns fler lika kända som använt sig av barrering...tyvärr...

det finns metoder som får "håret i nacken" att resa sig, på 80-talet va det inte helt ovanligt att man "skrapade" lite på benen med en stålborste(inte så det blödde/blev sår) sen duttades lite tex. thinner på den ytan vid hoppning, sved nog rätt illa:( (då blev hästarna oxå väldigt "rädda om sig")

Kl*

Vet inte så mycket om barrering men mitt sto har ärr i på ena fram benet och hoppar av långt innan och landar långt bakom små hinder och hon har alldrig rivit (har i och försig bara tävlat 110) men hon har INTE blivit barrerirad.

Kram

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka