Bärrandsröta och hornpelare

strawberrysylt

Trådstartare
Jag håller på med ett arbete i skolan om ett par olika hovsjukdomar, och undrar om någon av er har någon erfarenheter av bärrandsröta och/eller hornpelare. Det skulle vara jättebra att få lite information om det, hur det gick till att få diagnosen ställd, hur den behandlades för att bli bra osv. Tack :)

Sv: Bärrandsröta och hornpelare

Hej!
Min häst har haft bärrandsröta i två omgångar och har det just nu i en hov. PM:a gärna frågor så får vi se om jag kan svara på dem. Hon har varit inne och blivit uppverkad och gipsad, men skiten sprider sig ändå så jag får ringa veterinären i morgon igen så får vi se vad man kan göra åt det... :(
Mvh Anna

Sv: Bärrandsröta och hornpelare

Fick bärrandsröta på förra tillridningshästen. Hovslagaren skar upp hovväggen och jag tvättade ur två gånger dagligen med klorinvatten, lät det torka och sprayade sen med ett medel som heter "Oinfektion" och som finns att köpa på de flesta jordbruksföretag. Bra pris och mycket effektivt :D fick bort allt på rätt kort tid och hoven växte ut bra. Inget återfall...kan bero på att jag använder Oinfektion i förebyggande syfte då och då. :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 243
Senast: Äpplet.
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: Ajda
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka