Bärrandsröta - gips?

Det har då jag aldrig gjort :confused:
man skär ur ordentligt och lägger en bommulstuss med exempelvis jodsprit i, sen får man vara med o kolla o verka allteftersom.

skär ut ordentligt - från vilket håll? Har verkat (och sprutat med kopparsulfat) för att avlasta hovväggen för att inte fläka ut ytterligare men då får ju sulan ta det mesta av bärytan vilket ju inte är helt bra heller? Vilket prioriterar man? Och vad är följderna av långvarig bärrandsröta? / Å

Aldrig hört talas om... :confused:
Kopparsulfat och tjärdrev..
Funkar skitbra! Min häst hade bärrandsröta i våras. En rejäl sådan.. :crazy:

:confused: vilket håll??? man skär ur där det är röta...skulle hovväggen gå sönder så gör den det , jag skulle prioritera det iallafall...det som kan hända är ju att rötan letar sig uppåt och hela hoven blir infekterad...

Med en BRA hovslagare så fixar h*n det...jag har aldrig haft problem, min hovis skär ur så mycket han behöver....tills rötan är borta...nu har jag bara haft det på unghästar som aldrig haft skor...men ALLT ska skäras/gröpas bort.

Hovslagarskolan gipsade min kompis hästs hovar, men de var riktigt illa däran och fick opereras. På min pålla räckte det med att skära bort, på med thrush buster och hålla rent och luftigt.
Hur behandligen ska utföras ska en kunnig hovslagare kunna avgöra.

har rötan blivit så allvarlig att den gått uppåt och så att en stor del av hovväggen måste tas bort är ju gipset en stor hjälp för att "trycka" tillbaka kötthoven som annars kan flyta ut....

Jaha, så Lotagenet fungerar tills det har avdunstat då, efter ett par dagar? Smart.

Ni borde nog lyssna alvarligt på Martha som har en så gammal och erfaren hovis!Hådens gamla kompis.
För övrigt är bärrandsröta synnerligen ovanligt,man säger ofta att det är det,fast det inte är så,(enligt säker källa).

O.k. enligt säker källa (som skor 150 hästar med ca. 8 veckors intervall) så finns 1 obs 1 med tendens till b.r.
Den källan låter hälsa ta en skiva till,verka hästen ofta så försvinner det.

Vänl Stally

Vad är det då om det inte är bärrandsröta undrar jag :confused:,
eftersom jag också hört att det ökar markant i olika delar av landet ?

O.k vi kan ju inte stå för alla hästar i hela landet,men vem säger det?
Men ofta tror man att det år b.r men om man verkar bort det mjöliga och svarta trådiga e.v.lägger dec. omslag ger det sig,i allmenhet.

Kanske kan bero på hovslagarna :idea: jag måste säga att det finns mycket klantar, dom vet inte hur man verkar en häst rätt...och dom enda jag fått på är unghästar på ettårsbete.....de flesta hovisar tror jag är lite fega med att verka ordentligt.

OK, uttryckte mig klantigt. Vad jag var intresserad av att veta var just hur rädd man ska vara om hovväggen, detta gäller en ponny med småå hovar och man vill ju inte hamna för långt in heller.

Det är inte så lätt att få tag på hovslagare öht där jag bor och vad gäller utbildade/duktiga är det ännu värre, har dock fått tag i en 14 mil bort som kommer på någon vecka. Eftersom jag gärna vill göra vad jag kan för att häva detta så fort som möjligt frågar jag här på forumet där jag har tillgång till många fler med kompetens än om jag sätter mig och ringer runt till alla veterinärer och "skopåslagare" i min närhet. Dessutom får jag mer på fötterna när hovslagaren nu kommer och kan lättare bedöma om han vet vad han pratar om (vilket jag hoppas, men jag har aldrig själv använt honom). Inom parentes sagt att den förra enl uppg utbildade hovslagaren jag provade sket i att raspa och verkade så att hoven hade kontakt med skon i tån och trakten. Hästen halkade av (!) bakskorna i spiltan (!) två veckor senare vilket aldrig någonsin hänt oavsett om jag eller annan "skopåslagare" skott. Jag betalar inte 600:- * 2-5 hästar för något som jag gör gratis själv (är det avsevärt bättre är det en helt annan sak). Därför är det väl extra svårt att få tag i någon när sådana här problem uppstår eftersom jag inte har någon ordinarie.

Här på forumet kan man snabbt få upplysningar om just den detalj man är intresserad av och har man som jag hästarna ensamma hemma på gården utan någon annan att diskutera med så är ni guld värda! Tack för svaren :) / Å

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 598
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 454
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd