Bärrands??

H

husvallalantbruk

Hovslagarna var här och skodde 3 åringen vi haft här i 1½ månad. Hon hade bärrands?? (stenar som samlat sej i bärranden).
Nån som också varit med om detta. undrar om det är lätt att dom får det igen?? :(

Sv: Bärrands??

Röta? Då kan små stenar tränga upp och ge upphov till sk hålvägg.

Bärrandsröta beror på att bakterier som trivs i syrefri miljö bryter ner hornet. Ofta är det en smitta som sprids snabbare vid blött väder och till hästar som redan är försvagade av t ex kronisk fång.

Rötan verkas bort och området behandlas med något desinfektionsmedel. Om man bara får bukt med smittan (ofta drabbas flera hästar i samma stall) så löper inte hästen ökad risk att drabbas igen. Vid hålvägg behövs ofta beslag för att mekaniskt hindra att småsten äter sig upp i det luckra bärrandshornet.

jag rekomenderar att använda virkon att rengöra med! det hade jag till min..han hade det på alla fyra! och det gick bort. har inte kommit tillbaka..den bakterien som orskakar bärrandsröta finns i speciella marker..kan vara så att ni har det i er mark och då måste ni vara noga med att rengöra allas hovar varje dag. då gärna med virkon som dödar bakterierna innan de "kryper "in i hoven..

enligt min hovis så beror bärransröta på en svamp/bakterie som finns i marken. en travanläggning i närheten schaktade bort det översta lagret i hagarna och ersatte det med nytt, det har visst avhjälpt deras problem.

jag och min dåvarande man köpte en gård för 6 år sedan där inga djur gått på över 20 år, men vi hade hela den tiden jag bodde där stora problem med bärrandsröta (vilket vi inte haft tidigare).

höll det i schack med bla. jodopax, tjära, kopparsulfat, nelex och blåstenssalva och även virkon. tydligen kan det även vara effektivt att tvätta hovarna i klorin (sa veterinären och hovis). när mina hästar sedan flyttades till ett annat ställe (2 år sedan) upphörde alla dom "problemen". flyttade dom i mitten av sommaren till ett nytt ställe, och har återigen fått lite "problem" med bärrandsröta, tack och lov inte lika mkt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 415
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025