Bärrands seperation...

caradan

Trådstartare
Min foderhäst visade sig ha bärrandsseperation (eller hovväggsseperation om man vill kalla det så) när hovslagaren kom ut och skodde om henne första gången. Ena fram var det inte djupt men på andra så är det ca 3-4 cm djupt.
Hon har inte ont och är inte halt eller liknande.

Hovslagaren tyckte att nu första gången så lägger han skorna över med förhoppning om att det ska växa igen, ser han dock ingen skillnad när han kommer nästa gång så kommer han att skära upp och plasta. Jag litar på hovslagaren.

Nu är min fråga:
Hur uppkommer detta?
Är det troligt att det funnits länge?
Vad kommer att hända?

Sv: Bärrands seperation...

Har du bara en godkänd hovslagare så borde han väl veta bäst, min syrras häst hade så där ngn gång men bara en liten sträcka på 1 cm och kanske 0,5 mm djupt. Det är värst om det kommer i skit och småsten för då kan det spränga och trycka. Ligger skon bra emot så borde inget komma in. Ibland har jag doppat bomull i trätjära och klämt fast runt så inget grus skall komma åt...
Lycka till.;);)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka