Sv: Barocktråd på dressyr...?
Jag svarar dig + lite allmänna tankar
Jag tror att vi är eniga i det mesta
Vi verkar också uppleva ridning på samma premisser.
Om jag skall fortsätta lite på svaret till jojo54 så lider jag av en besatthet av att förstå saker.
Särskilt när min egen ridning inte tar mig dit jag vill, så vill jag ta reda på vad händer i hästen och mig? varför händer inte det jag vill? Vad skall jag ändra på för att det jag vill - skall hända i hästen?
Vi verkar väl ha kommit fram till liknande funderingar du och jag.
Såsom jag har lärt mig grundridning av hästen, främst av Balkenhool eftersom det var det hans andra clinic till stor del handlade om.
Så handlar det om att rida lång och låg ungefär på det sätt som görs på den bruna hästen.
Jag blev glad då jag hittade bilden på den bruna hästen och fick ha den som illustration på ryggens välvning,. Jag är väldigt tacksam för att jag får använda den. Jag kan inte avgöra på bilden om den är perfekt i kontakten i munnen. Jag är mer lycklig över en ryttare som över huvud taget får upp ryggen - hela ryggen - på hästen.
Jag använde den bruna som en illustration eftersom den har slagit på sin raka magmuskel så att länden välvs en aning och framförallt även bröstryggen trycks upp mot ryttaren, när detta händer kommer hästen fram till bettet av sig själv. Halsen ser ut som ett fiskespö när det nappar -stadig vid basen.
Som du säger är det svårt att bedömma en stillbild, men jag belv gald när jag såg den efetrsom det ä så få ryttare som hittar hit i Sverige. och detvar det Balkenhool kritiserade här och som i RS kallades "beska droppar". :smirk:
Rent opitsk är det inte en jämn kurva i ryggen men väl en fysiologisk. Ihopkrullade hästar och överböjda; böjjer _bara_ i bröstryggen och hamnar då som du säger på bogarna.
Hästar med spänningar i bröstryggen åt andra hället kan se väldigt välvda ut i länden medan framdelen ramlar ner mellan frambenen och halsen står rakt upp som ett torn.
Du skriver om en rakriktning av ryggraden - och det är det jag är ute efter. Eftrsom hästen måste stabilisera en extra tyngd - ryttaren - så måste den trycka mer uppåt än neutralläget - detta är steg 1 att lära hästen och ägnas ett helt år i tyskland (inom den statliga ridningen) innan man börjar tänka på att böja och grejja.
Alltså man stärker hästen i en grundform, den behöver inte göra annat än att hitta ett ergonomiskt sätt att bära ryttaren, och som du säger framåt nedåt - halvhalter - för att "ta tillbaka hästen över bakbenen" så att den blir i balans - självbärig
Just det här har jag sällan sett på barockhästar, Därav skapandet av denna tråd. Anser man det inte viktigt inom AR? Är det ingenting man efetrsträvar undrade jag?
Nu har jag inte fått svar i den här tråden, men genom att gå in på MH hemsida så förstod jag varför - man tänker sig dit på ett annat sätt...
Tillbaka till dina funderingar.
Som jag ser det ( och som jag blev så glad att få belägg för i Bürgers bok - är det ngn som har sett den på engelska än?
)
Igen som jag ser det...-Just det faktum att man får hästen att arbeta med sin magmuskel och därmed tar tag i bäckenet vinklar om det, och därmed också böjer knäleden så har du skapat steg ett till samling.
Bürger skriver i sin bok att det första ryttaren måste göra är att åter få hästen att röra sig med sviktande bakknän - böjgång - som den gör naturligt. Det är detta denna grundform handlar om.
När hästen har börjat att knäa, tränar man den i korta repetitioner att knäa mera, med samlande röresler, På så sätt bygger man upp styrkan för djupare och djupare knägång.
Om man gör det på det här sättet, så kan hästen i slutändan gå med djup knägång i en långsam takt under längre tid - Den orkar det. Hur de gör för att komma dit på spanska ridskolan vet jag inte, men deras hästar har verkligen styrkan för det här.
De flesta tävlingsryttare har inte fått till denna böjgång - deras piaff blir trevande och orytmisk. mer skritt piaff.
Undantag finns, av ngn anledning ofta tyskar,men även en finne
(hon har nyligen fått officielt beröm för det)
De flesta barockryttare som jag har sett, har heller inte fått till denna böjgång - deras piaff blir alltför snabb i takten - går inte över ryggen ,mer taktande än piaff som någon elakt sa.
En annan fundering som jag har haft angående allt prat om öppnor och slutor hit och dit. Hur kan man beskriva ngt som en öppna eller sluta om man inet fått till tillstymmelse till böjgång???
Går man in i en öppna utan tilllstymmelse till samling dvs böja bakben så inte hittar man samlingen inne i öppnan. Det blir ingen öppna det blir en flyttad bog eller i värsta fall skjuta ut bogen.
Det här har jag undrat över, och frågat om.
Jag har sällan fått svar, men jag har fått en inblick i hur totalt olika vi ser på form och mekanik, och det har varit intressant.
Jag är inte ute eftetr att alla skall göra likadant, det har jag sagt förrut, men jag är intresserad av att vrida och vänd apå saker och titta på det från flera håll. Det är lättare med feedback, vilket man får här
(smileys för att få texten lättläst)