barockriden

Sv: barockriden

Är det inte en tränares jobb att åtminstone har en grundläggande kunskap om rakriktning?!

Jag håller med om att konstruktiv kritik är att föredra, men någonstans måste man få lov att kritisera tränarna? Det är ju DE som utger sig för att kunna något, deras "sanningar" som sprids.

Ja, visst håller jag med! Det finns "dåliga" tränare, självklart.
Fast dessa tränare behöver också lära sej, ifall de är ute och cyklar?
Och eleven kommer ju självklart fortsätta rida för tränaren om den tror att just den tränaren kan hjälpa. Så länge tränaren får elever så kommer den fortsätta vara tränare och lära ut.
För att förhindra att saker och ting blir "helfel" måste man ju försöka prata med folket som rider på kurser man bevistar? Visst är det svårt, men att starta en "diskussion" kan ju faktiskt bemötas på ett positivt sätt - vem vet om man inte provat?

Men det finns också många *bra* tränare - är min erfarenhet alltså (men vi har alla olika syn på vad som är bra och dåligt, jag vet).

Visst är konstruktiv kritik att föredra, men brukar det inte heta att ridning är en konstart? Ingen lekskola? ;-) Jag tycker man ska begära av den som utger sig för att vara tränare att åtminstone kunna dessa basgrejer. Kanske är folk olika, jag skulle aldrig börjat träna folk om jag inte visste till 100% vad jag pysslade med.

Tycker nog inte det är elevens jobb att själv känna och förstå att det som upplevs på hästryggen inte är bra nog, för hur sören ska man kunna veta det? Man är ju där för att lära sig. Vilket också är en anledning, tror jag, till avknäppta hästar, hästar i lusig skritt (ej bärig), överböjda hästar, viljan att experimentera med olika bett fem år för tidigt osv osv - det KÄNNS som om hästen är lösgjord. Ända tills någon visar en hur det bör kännas när hästen går som bäst just då, kan man i regel inte ha någon uppfattning om det. (Sen ändras ju det hela tiden, i takt med att hästen blir bättre, och det känns ytterligare annorlunda och man kan begära nya saker. Lika självklart som att man inte kan börja med "slutmålet" - att kunna rida på lös tygel....).

Djurjouren skrev:
Hoppryttare däremot, de är oftast superduktiga, sitter rakt över hästen, har en fin hand och bra ryttarkänsla.

Och jag som tog det som en oerhörd förolämpning när du sa att jag såg ut som en hoppryttare... :o ;)

Jag skulle inte köpa en "barockriden" häst. För det första vill jag att min nästa häst inte är riden alls. Men om vi säger att jag skulle köpa mig en ny ponny eller en av mina vänner skulle köpa sig en häst/ponny så skulle jag fortfarande inte köpa/rekomendera att köpa en "barockriden" häst. Varför? Jo därför att jag vet mer vad jag får om den är vanligt riden än om den är "barockriden". "Barockriden" är alldeles för brett för att jag ska kunna veta om det är en välriden häst eller en häst vars ägare valt "barockridning" pga popularitet eller liknande & inte inriktat sig mer seriöst på själva hästen & dess utbildning utan mer på att få göra "flashiga" & populära saker med sin häst.
Förstår ni vad jag menar? (är inte så klar i språket just nu... :crazy: )

Ännu en anledning då att jag vill ha en vanligt riden häst hellre, är att jag har lättare att korrigera en felriden & vanligt riden häst än en felriden barockhäst. Kanske därför att jag mer vet vad den vanligt ridna hästen "borde" varit med om än den "barockridna" kanske har varit.

Hoppas ni förstår vad jag menar! :bump:

Hm, fast i ditt fall var det en förolämpning *rodnar* . Du satt inte som en bra hoppryttare utan mest bara i hopplös stolists och bakvikt. En sån hoppryttare som jag menar RIDER på ett helt fantastiskt sätt, har allt det jag försöker lära mig alldelles gratis.

Jag frågade faktsikt den tränaren lite såna saker och svaret jag fick vara långt och innehöll orden " du bör söka hjälp, ligga på en sån där brits och prata".......
Detta är en av de tränare som jag förståt anses seriösast...

Där håller jag inte alls med dej, ridningen är alltid ryttarens ansvar att utveckla.
Ang din fråga - hur man ska kunna veta vad som är rätt och fel? Tja, lyssna och lär av alla man träffar på, vara självkritisk men samtidigt lita på sin egen känsla tycker jag är en bra början.

Ang tränare, man kan aldrig komma från att de som är "mindre duktiga" tränar folk, så länge det finns folk som rider för dem och betalar för deras tjänster. Så fungerar det överallt, även i vanlig hoppning eller dressyr. Går det göra något åt det?

Det låter bra i teorin, att det är ryttarens ansvar att utveckla sin ridning. Men det finns inte en ärlig chans för oss som inte är naturtalanger då.

Många saker som görs med hög kvalitet av ryttare är ofta inte det som är mest naturligt för oss människor. det naturliga är stolsits, bakvikt, dra hästen i truten osv. Nu vet de flesta av oss att det är fel, men hur lär man en kropp som aldrig rakriktat en häst för första gången, om inte läraren kan lära ut det?

För mig hade det åtminstone blivit mission impossible. Jag hade ALDRIG räknat ut hur mitt säte skulle göra för att få hästen att höja ryggen. Om jag så ridit i 100 år. Det finns de lyckliga människor som gör det, och det är kul för dem. Men för oss andra, som inte KAN utveckla vår ridning i en positiv riktning av oss själva, måste det finnas tränare.

På dina inlägg låter det som om du är en naturtalang, och för det är jag avundsjuk på dig! Önskar jag också vore det, det hade sparat både tid och pengar. :smirk:

Om man skall sälja sin häst på annons kan man väll bara beskriva vad den kan eller namnge den tränaren man ridit för som referens (fast man får väll fråga först).
Jag tycker alltid det är lite luddigt även med vanligt ridna hästar där man anger ungefärlig klass, typ utbildad till LB, då kan det vara allt från hästar som alltid arbetas i form gör skolor, framdels vändningar skänkelvikngar osv som rinnande vatten till hästar som med nöd kan göra en halt och alltid rids på gummisnodd. Det är ju alltid väldigt olika.
Om jag var intresserad av en häst på annons där det stod barockriden skulle jag ringa och höra vem dom ridit för. Och om hästen verkade ok så är det ju bara att åka och kolla på den eller be dem skicka en video.

monster1 skrev:
Om man skall sälja sin häst på annons kan man väll bara beskriva vad den kan eller namnge den tränaren man ridit för som referens (fast man får väll fråga först).

Ja, det är en bra variant. Att uppge vilken tränare man rider för ger ju iallafall en vink om vilken filosofi man har använt i utbildningen av hästen. Jag fick använda en av mina tränare som referens, men jag hade inga spekulanter som jag tyckte var vettiga nog att slösa tränarens tid med...och inte blev det någon försäljning heller (än).

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 002
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama