Barnvaktslön

Snuffsan

Trådstartare
Dottern (15 år) ska jobba som barnvakt i sommar. Tre glada barn, 5-9 år. Bor nära oss. Hon ska få dem i säng på kvällen och sova i huset som trygghet för barnen eftersom mamman ska jobba lite nattpass i sommar. Vad är rimlig lön? Vad betaler ni era barnvakter?

Sv: Barnvaktslön

Min granne som nu är 15 år får ca 50 kr i timmen av oss. Är det bägge barnen får hon ibland kanske lite extra och är det bara ett barn som sover kanske hon får lite mindre ibland, men ca 50 kr timmen...
Ska bli kul att se vad andra ger då man ibland undrar om man kanske är lite snål...:crazy:

Min 16-åring får 50 kr i timman, fritt med mat och ofta något gott för alla barnen att smaska på.

Är hon barnvakt hela helgen, tex sover två nätter, så gör de upp om ett fast pris innan.

//Waern

Jag tycker att man bör dela upp det i vaken och jourtid på något sätt.
3 st..kanske 75 för vaken tid och 20 för sovtiden?

Jag hade 100 kr i timmen, för två stycken, eftermiddag till midnatt i de flesta fall.

Under 80 skulle jag hellre vara ledig, faktiskt. Du kan ju kolla vad er kommun ger på de kommunala sommarjobben, och lägga dig i linje med det om du vill.

Sen är ju frågan om det är svart eller inte, och hur ofta kan jag tycka.

Jag betalar 100:-/timme plus något att äta till barnvakten, köper även hem chips, dricka och godis.

Ska barnvakten stanna över natten (hänt en gång, drygt 10 timmar) har jag betalat 100:- vaken tid och 50:- sovatid.

Har dock bara behövt betala för barnvakt 3 gånger allt som allt. Min barnvakt är vuxen, 25 år, och får även ansvaret att rasta hunden när hon är här.

Jag tycker att man bör dela upp det i vaken och jourtid på något sätt.
3 st..kanske 75 för vaken tid och 20 för sovtiden?

Det låter rimmligast. Detta blir regelbundet under sommaren eftersom mamman tar ett sommarvik inom vården med en del schemalagda nätter.

Jag hade 100 kr i timmen, för två stycken, eftermiddag till midnatt i de flesta fall.

Under 80 skulle jag hellre vara ledig, faktiskt. Du kan ju kolla vad er kommun ger på de kommunala sommarjobben, och lägga dig i linje med det om du vill.

Sen är ju frågan om det är svart eller inte, och hur ofta kan jag tycka.

100 kr??? :eek: Och ledig för under 80 kronor? 80 kr/timmen är ju betydligt mkt mer än 0 kr/timmen.

Feriearbete är en kommunal anställning som pågår i två till tre veckor och förläggs i perioder över sommaren. Ungdomarna ska arbeta högst sex timmar per dag (exklusive lunch) eller högst 90 timmar per period. Efter utfört arbete åtar sig kommunen att betala ut lön. Lönen kommer sommaren 2009 att vara 50 kr/timme inklusive semesterersättning. Ferierabetare skall inte arbeta på obekväm arbetstid och kan inte få någon extra ersättning utöver de femtio kronorna i timmen.

Edit, hittade även att lägstalönen inom kommunal är 16500 kr/månaden. Man jobbar 2080 timmar på ett år = 173,3 timmar i månaden, det ger en timlön på 95,21 kronor. Sen är det skatt på pengarna oxå. 16500 - 30% i skatt = 11500 kr ger då 66,35 kr i timmen.

Senast ändrad:

jag är 26 o jobbar lite som barnvakt ibland, får 50kr / timme + middag o så brukar det finnas lite godis osv.. Då är det ett barn plus en hund jag tar hand om.
Barnet är i sjuårsåldern. Jag ser till att barnet får mat, borstar tänderna o somnar, sen stannar jag tills föräldrarna kommer hem på natten nångång.

100kr/timme!!! Herregud, då är det inte mycket lönt för mamman att köra till jobb! Det hade jag aldrig haft råd att betala då Mini var liten.

100:- är vad barnvakterna begär häromkring. Klart att det blir knivigt. Jag har dock den stora turen att ha hjälp från Mor och Moster, men vid några tillfällen har de inte kunnat - och här vågar man inte tacka nej till jobb, då blir man bortvald nästa gång. Då får man allt betala och se glad ut. :crazy:

Hej. En kompis dotter satt barnvakt en kväll åt mitt barn. Jag köpte henne ett vackert smycke som hon blev jätteglad för. Dessutom fick hon mat och fika när hon var här.

Det beror på om det är skattefritt eller om pengarna ska skattas på tycker jag. Är det svarta pengar är 50 kr/timmen helt rimligt. Är det vitt ska det till lite till tycker jag.

Jag tycker 50kr/timmen är rimligt. Alternativt som någon sa att hon får 75kr/h för vaken tid och en lägre peng för sovandet.

Som 15aring jobbade jag vitt i min pappas Ica affar. Min forsta lon var 48 kr/ timme eftersom jag var under 18. Minns att jag jobbade for "half nothing" tills jag var 18.

Jag tycker 100 kr per timme svart ar rena ranet. Det ar ju 140 kr innan skatt om det skulle vara vitt, hur manga har tjanar sa mycket?

Mellan 50-75 tycker jag verkar lagom, plus att hon far mat mm nar hon ar dar.

Jag fick 40-50 kr/timmen när jag satt barnvakt. Nu är det några år sen sist (4-5 kanske?).
Det var vaken tid, med pengarna i handen.

Delvis kl

Sist jag var barnvakt så fick jag två pizzor för barnvaktande två dagar i veckan i drygt ett år:grin: och jag kan väl säga att jag inte var så nöjd med den betalningen, barnet var 6 månader när jag började ha honom och 21 månader när det var slut.

Visst ska man ha betalt men hundra kronor i timmen hade varken jag eller någon annan ensamstående haft råd att betala, då tjänar barnvakten mer än vad den som jobbar ofta får ut i lön.

Jag tycker att det beror på varför man ska vara barnvakt, 3-400 kr för en lördagskväll när föräldrarna ska gå ut är helt ok och runt 200 kr vid jobb samma tid.
Sedan är det skillnad om det är dag eller natt, om föräldrarna kan komma hem med kort varsel, om det är natt och barnet inte sover så bör det ju generera mer pengar än ett barn man lägger efter en halvtimme och som sedan sover resterande tid.
Är det är på dagtid och man ska aktivera barnet hela dagen ska ju det ge mer än att komma dit och sova.

100:- är vad barnvakterna begär häromkring. Klart att det blir knivigt. Jag har dock den stora turen att ha hjälp från Mor och Moster, men vid några tillfällen har de inte kunnat - och här vågar man inte tacka nej till jobb, då blir man bortvald nästa gång. Då får man allt betala och se glad ut. :crazy:

Herregud:eek:
Du kan ju knappt tjäna på att jobba:crazy:
Du behöver flytta närmre mej så kan jag barnvakta gratis ibland;)

Jobbat mycket som barnvakt tidigare. När jag var 15 år brukade jag passa två glada tjejer på 6 och 9 (tror jag) och fick då 50 kronor i timmen. Brukade alltid äta middag tillsammans med dem också + lite godis/chips om det var fredad eller lördag.

Däremot tycker jag inte att 100 låter helt orimligt heller, ju äldre jag blev och ju mer erfarenhet jag fick desto högre lön fick jag. När jag var 16-17 år jobbade via kommunen för en familj som hade tre barn (en 4 åring och två 10åringar) och tjänade då 85 kronor timmen, men det tillkom även OB på det och eftersom jag nästan bara satt barnvakt på kvällar och helger när föräldrarna jobbade så det blev snarare 100 kronor i snitt i timmen. Kanske mer till och med. Även här fick jag ta vad jag ville ur skåpen, åt middag tillsammans med barnen, fredagsmys osv.

Som 18-åring jobbade jag via ett företag som hyrde ut barnvakter. Tjänade då 115 kronor i timmen, utan OB och inklusive semesterersättning.

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 729
Senast: Seaside
·
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 728
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka