Barnvagnar: hjulfunderingar

Sandra78

Trådstartare
Vi har en fyrhjulig "vanlig" vagn, men tänkte nu köpa en lite smidigare vagn som komplement.
Har hittat en trehjulig vagn billigt, men den har ej svängbart framhjul, blir det någon skillnad alls mot en vagn med fyra hjul?

Sv: Barnvagnar: hjulfunderingar

Nu kan jag inte svara på om trehjulingar, men just svängbara hjul.
Vi har också en vanlig standard fyrhjulig vagn men skaffade en lättare vagn att fälla ihop och ha med i bilen osv. Den har svängbara hjul, men usch och fy, jag har dem alltid låsta i fast position. Enda ställena som jag personligen tycker att svängbara hjul fungerar optimalt är på golv i varuhus som tex IKEA, där det ändå flyter på. Tycker inte att det fungerar någon annanstans, absolut inte grusvägar och liknande. Men det är bara min uppfattning :) Åk och titta på den och 'provkör' :)

Nu kan jag inte svara på om trehjulingar, men just svängbara hjul.
Vi har också en vanlig standard fyrhjulig vagn men skaffade en lättare vagn att fälla ihop och ha med i bilen osv. Den har svängbara hjul, men usch och fy, jag har dem alltid låsta i fast position. Enda ställena som jag personligen tycker att svängbara hjul fungerar optimalt är på golv i varuhus som tex IKEA, där det ändå flyter på. Tycker inte att det fungerar någon annanstans, absolut inte grusvägar och liknande. Men det är bara min uppfattning :) Åk och titta på den och 'provkör' :)
Jag instämmer! Vi har en vanlig robust 4hjulig vagn (lufthjul) som funkar ypperligt här i "terrängen" där vi bor. Sen har vi en sulky med två såna där "snurrhjul" fram. Det är suveränt vid t ex stadsbesök/varuhusbesök, men kräver rätt bra och framkomliga gator också. Guppig kullersten eller många trottoarkanter är inte något vidare för de där hjulen.

Men det är väl det som är vitsen med just de svängbara - att de SKA fara hit och dit väldigt enkelt.

Sandra> det låter ju inte som att ett icke-svängbart framhjul gör vagnen särskilt mer lättkörd än en fyrhjulig. Men kanske är den ändå nättare/smalare i modellen och därmed kommer fram bättre i t ex stadsmiljö?

Jag håller inte med ;)

Svängbart framhjul är guld och gröna skogar jämfört med en traditionell fyrhjuling. Sedan beror det på märke/modell och om det är små hjul eller ett stort, om hjulen är lufthjul eller punkteringsfria m,m. Paraplysulkys går inte att jämföra med en robust vanlig vagn ( båda med rörliga framhjul ).

Bugaboo är exempelvis väldigt trevlig att köra på varierat underlag och hjulen far verkligen inte hit och dit, men vår paraplysulky ( hårda hjul ) är verkligen bara för släta underlag.

*kl*

Har en vagn ståendes nu (bebis inte här än) med fyra hjul varav de två främre är svängbara. Dock är alla hjulen stora och luftfyllda vilket var ett villkor för mig om jag skulle ha svängbara hjul fram. De går förstås att låsa också. Har ju inte använt den i "vardagen" än utan bara testat och tycker att den rullar riktigt smidigt. Inget hoppande av hjulen här inte, de ska inte fara fram och tillbaka utan bara göra svängandet smidigare och den funktionen uppfyller den.

Hjulen demonstreras i den här filmsnutten efter 45 sek, dock på slätt underlag.

Hade jag inte hittat den här vagnen hade det blivit en kronan med fasta hjul.
Trehjulingar har jag dock ingen erfarenhet av, men kan tänka mig att gå från en 4-hjuling med fasta däck till en 3-hjuling med fasta däck inte blir så himla stor skillnad...? Vagnen måste fortfarande lyftas fram för att kunna svängas.

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Pegasus63
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
889
Senast: Angel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 813
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 074
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka