Barnvagn som inte går att vända, till bebis?

Ishtar

Trådstartare
Vad säger ni om det? Går det eller blir det bara gråt om bebis inte ser mig? Har hittat kanonpris på en Teutonia Timmy med en Carena mjuklift och ska åka och titta på den nu. Kom sedan på att den går ju för bövelen inte att vända, det går ju på nästan alla vagnar så jag tänkte inte ens på det. Kostar bara 1500:- så jag kanske köper den även om det inte funkar till bebis. Bra att ha sen, fast vi har en gammal sulky/sittvagn (ej ny o lätt) iofs.

Sv: Barnvagn som inte går att vända, till bebis?

Sam har absolut inget emot att åka framåt, snarare tvärtom. Det är mer jag som vill se honom.... Jag tycker det är toppen om man kan vända!

Den har iofs en ganska stor tittlucka så jag kan böja mig framåt och titta in :D jag kör nog på denna!

Jag slog inte till, vill inte impulsköpa nåt. Sambon blir väl tokig om jag köper en sulky till och ingen som funkar som liggvagn vänd åt "rätt" håll. Min kompis sa att det skulle inte funka för henne o hennes bebis. Hon spottar ut nappen osv, då vill man nog kunna böja sig fram o peta in den bara. Sen ville hon absolut gå och titta på dottern och småprata med henne, nu när hon fortfarande bara är 4 månader.

Letande fortsätter.
Svängbara hjul eller inte är den stora frågan just nu. Var på babyland o provkörde, jösses vilken skillnad det är! Från att ha kört svängbart till en vanlig rejäl Brio eller Emmaljunga, oj så tungt det kändes när man skulle vända! Men vissa svängbara hjul kändes ostadig och som att man måste gå och "styra" hela tiden, medans en del var betydligt stabilare. Teutonia Fun kändes bra tycker jag på det sättet.

Nån som har bra erfarenheter vad gäller svängbara hjul?
De ska absolut vara låsbara också. Jag bor i Stockholm så det blir inte nå mkt körande i skog och på grusvägar, men det är ju snömodd och slask på vintrarna.

3-hjulingar kan jag inte med för de är fula i mina ögon...

Jag har läst att man ska ha små barn vända så de kan se en. Det blir så himla mycket intryck annars och bebisen känner sig trygg när de ser sin förälder.

När de sen kommer i upptäckaråldern och ska ha koll på allt (och skiter i vem som kör) kan man vända på dem så de kan åka framåt.

Jag avskyr 3 hjulingar, de känns så ostadiga och vingliga. Men jag gillar Brio Sing. Den ser snygg ut, men väldigt liten.

Jag kommer köpa en vagn där sittdelen inte går att ha vänd emot mig.

En trehjuling ;)

Smaken är som baken, men det finns ju en uppsjö av olika behändigare barnvagnar med rörliga framjhul. Pmms förslag Brio Sing tycker jag också om :)

Jag skulle aldrig ha ett litet barn vänt ifrån mig. Jag vill att vi ska ha ögonkontakt och kunna kommunicera. Dessutom blir det mycket mer skyddat mot väder och vind om vagnen är bakåtvänd.

Efter ett år har vi haft barnen i "framåtvagn" ibland men det är ju så tråkigt, man kan ju inte prata ordentligt!

Nån som har bra erfarenheter vad gäller svängbara hjul?

Jag har en vagn med "fasta" lufthjul. Jag kan jämföra den med kompisens teutonia vagn som har små svängbara framhjul. De är inte lufthjul utan gjorde av tunn hård plast.
Visst den är himla smidig att svänga med, men man får ju gå och styra vagnen konstant! Dessutom är vagnen väldigt hoppig iom att hjulen är så tunna och hårda. Trots att man bara kör den vagnen i stan på asfalt.

Då kämpar jag hellre med att svänga och bebisen ligger skönt.

Quinny är rätt fräcka tycker jag, om man inte ska köra på grusvägar. Jag valde min Brio mest för att jag går mycket på gräs och grus, men hade jag inte gjort det hade jag nog köpt en Quinny...

Fördelen med trehjuling är att man kan få med ett stort svängbart framhjul och det är mer komfort. Många med två svängbara framhjul har små hjul fram och det blir bökigare om man ska fram på knöligt och ojämt underlag.

Jag vet inte hur många singelvagnar som har två stora svängbara framhjul?

Fördelen med trehjuling är att man kan få med ett stort svängbart framhjul och det är mer komfort. Många med två svängbara framhjul har små hjul fram och det blir bökigare om man ska fram på knöligt och ojämt underlag.

Jag vet inte hur många singelvagnar som har två stora svängbara framhjul?

Det skulle vara bra, eller iaf bara lite mindre än de där bak. Teutonia Fun hade okej storlek på framhjulen, större än tex T. Lambda. Emmaljunga City Cerox 360 har ju ganska små hjul fram men ett dubbelt par - det kanske ger mer stadga? :confused:

Nu idag ska jag åka och titta på en Gesslein Fashion (vet inte om det är sittvagn eller kombivagn) med mjuklift.
Har ingen aning om vikt och hur den är ihopvikt, har bara 5 min att köra dit så jag ska kolla upp den på plats. Den har luftdäck, inga svängbara. Den ser lättare och mindre än tex Emmaljunga.

Jag avskyr 3 hjulingar, de känns så ostadiga och vingliga. Men jag gillar Brio Sing. Den ser snygg ut, men väldigt liten.

Brio Sing är jättestum och skumpig för små barn så jag hade inte valt den pga det.
Är däremot jättenöjd med min UJ.

Nu är vagn inköpt! Mitt stackars huvud slipper detta bry nu, skööönt.
Det blev en Gesslein Fashion från 2005, det är en sittvagn med vändbart styre som också är reglerbart i höjd. Liggläget är i princip helt platt, men inte riktigt. Praktisk mjuklift, tittalucka i suffletten, superlätt att ta av/på hjulen vilka är rejäla lufthjul. Skön fjädring och gung så man kan söva bebisen. Kändes viktmässigt väldigt lätt när jag fällde ihop och lyfte in den i bilen, samt blev väldigt platt så det var inga problem att ha den mellan bak- och framsätet. Gav 1500:- för den. Det enda jag ska köpa till nu är regnskydd och en extra madrass att bädda med i mjukliften så det blir lite gosigare för jag tyckte det kändes lite hårt nu.

Ser ut typ såhär (hon har tagit bort annonsen redan) men den är mörkblå med grå detaljer. Fotot är från en annan annons.

0728255085.jpg

:laugh:
Jag kom på att vi får ju en vinterbebis så det kanske räcker med att köpa typ en fårskinnsfäll och lägga i, kommer ju ändå alltid att ha åkpåse/overall. I vår/sommar får vi lägga i en madrass så man kan bädda med lakan o täcken osv.

Glömde nämna att hela vagnen känns väldigt lätt, att vända den var hur lätt som helst! Fick typ sammandragningar av att vända de tunga vagnarna på affären igår. 5-åringen körde runt den här ute nyss och vände hit o dit och styrde aldrig in i nåt, väldigt lättkörd alltså. Längtar tills vi kan använda den! :bump: Babyland verkar ha slutat sälja dem, så jag hittar ingen återförsäljare i landet. Om man typ behöver nya hjul eller så verkar det vara beställa från Tyskland som gäller, men har hört att de är väldigt bra att ha och göra med.

Brio Sing är jättestum och skumpig för små barn så jag hade inte valt den pga det.
Är däremot jättenöjd med min UJ.

Kul att höra att de är fler som är nöj med UJ, har hittills inte hört en enda som varit missnöjd med sin UJ :)

Tydligen är barn inte mogna att sitta framåt förrän efter en viss ålder, 8 mån läste jag.
det kan vara skrämmande att se främmande människor & miljöer men inte föräldern.Det blir för mkt intryck.

Tydligen är barn inte mogna att sitta framåt förrän efter en viss ålder, 8 mån läste jag.
det kan vara skrämmande att se främmande människor & miljöer men inte föräldern.Det blir för mkt intryck.

Brukar inte 8 månader vara den värsta åldern för att träffar främmande människor? Då barnen ofta blir "blyga" och så...
Jag har hört 1 år och 1½ år...

Brukar inte 8 månader vara den värsta åldern för att träffar främmande människor? Då barnen ofta blir "blyga" och så...
Jag har hört 1 år och 1½ år...

Ja vid 8-10 månader hamnar barnen i en seperationsfas som kan vara väldigt jobbig för dem då de kan bli väldigt blyga för även personer de träffat tidigare och blir även väldigt klängiga på mamma och pappa.

Rasmus har gått igenom den fasen *pust* hade jag vänt honom i vagnen då hade han nog skrikit tills vagnen ramlade sönder ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
8
· Visningar
1 103
Senast: Jenka
·
Övr. Barn Vi har idag en Emmaljunga, vi är nöjda med den förutom att den är enorm. Men dottern sover gott i den och den känns gedigen och rejäl...
2
Svar
22
· Visningar
2 212
Senast: ako
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar