barnuppfostran och principer

Status
Stängd för vidare inlägg.

elbereth

Trådstartare
Det här kommer bli en flummig fråga men jag ska försöka ändå!

Jag tar ett exempel ur verkligheten:

Min dotter är 14 månader. På morgonen och kvällen får hon gröt. Ibland äter hon jättefort och utan problem men ibland så går det väääldigt trögt. Då brukar hon peka på allt möjligt annat "dä dä dä" och vara upptagen av saker som händer som tex att kissen kommer förbi, om TV:n är på, om den andra föräldern håller på med något osv

Jag brukar då tycka att då är hon väl inte hungrig och så får hon gå och leka med nåt istället medans min sambo är lite mer påstridig och trugar i henne lite gröt med mkt tålamod.

Det jag funderar på är hur mkt ska man låta så små barn bestämma själva?
Jag vill att hon ska bli en självständig och klok tjej som kan göra saker själv och då måste man låta henne bestämma saker själv tror jag. Om hon säger nej till något så kan man respektera det, om det inte är helt galna och farliga saker så klart.

Men samtidigt tycker jag att det är viktigt med klara gränser, jag tror att barn (liksom hästar:angel: ) behöver veta vem som är så att säga ledaren så att hon kan känna sig trygg med det.

Har ni några tankar om detta?
 
Sv: barnuppfostran och principer

OM vi tar ditt exempel så tror jag att man måste prova sig fram vilket som fungerar bäst. Jag tycker det är viktigt att inte krångla till det med ätandet, samtidigt som de naturligtvis behöver få i sig näring.
Nu är din dotter inte så stor än och jag har nog inte tvingat/trugat i mina barn mat vid den åldern. Däremot kan jag ryta i ordentligt åt mina tjejer (snart 3 och snart 5) om de sitter och tramsar vid matbordet. Oftast händer detta om vi har nån tid att passa t.ex en av dem ska på simmis. Och då sätter jag simmis på spel, äter de inte upp maten bums så hinner vi inte dit innan det slutar. Och de vet att vi stannar hemma om de fortsätter krångla, för det har faktiskt hänt...

Det allra viktigaste tror jag är att man undviker onödiga konflikter *pick your battles* och att man står fast vid det man bestämt sig för, för stunden. Bestämde man sig för att gröten ska ner innan man går från bordet så måste detta genomdrivas. Att man halvvägs kan inse att det kanske var ett dumt beslut är inte så ovanligt, men man kan inte ändra sin inställning mitt i en konflikt! Däremot så är det fullt tillåtet att göra på ett annat sätt nästa gång man kommer i samma situation.
 
Sv: barnuppfostran och principer

Jag har ett annat exempel: Dottern gillar att se på musikvideo på datron, hon kommer och ber oss sätta på, dansar med kroppen och pekar på musen, för hon vet hur man ska göra.

Och visst får hon se det, favoriter just nu är HelloSaferide och Muppets.:D

Men jag vill inte att hon ska se hur mkt som helst förståss.

Blir hon förvirrad om hon ibland får och ibland inte? Än så länge accepterar hon ett nej och är rätt lättdistraherad men med tiden så blir hon väl mer bestämd och mindre lättdistraherad. Hur ska jag kunna förmedla till henne på nåt begripligt sätt när man får och inte får? Eller måste jag helt sluta låta henne se? Det känns ju inte bra, för hon gillar verkligen musik.

Om igen ett hästexempel, om man låter hästen beta gräs ibland och ibland inte så blir det ju oftast en väldig kamp om när man får och inte får och det vill jag inte ha.

Tack för rådet om att stå fast vid besluten!
 
Sv: barnuppfostran och principer

för det första så är inte barn och djur samma sak även om de kanske finns ganska mycket likheter i "uppfostran" Ett barn klarar att du säger nej till musikvideo ibland och ibland inte om du förklarar varför.
"Just nu får du inte för det är för sent och vi ska sova, så vi orkar upp imorgon Eller nu ska vi iväg till affären men du får gärna höra när vi kommer hem etc"

Ett djur tex har inte det framtidstänket, de upplever nuet.
 
Sv: barnuppfostran och principer

nå är du 14 månader så har du inga bekymmer :) :) i världen.

min yngsta dotter som oxå är 14 månader hon har sina åsikter om vad som går och äta och inte.
och jag brukar inte hålla på att krånga med henne, utan låter henne pilla på med maten.

vi har ju bestämda tider vi äter på och då försöker vi sitta alla ner vid matbordet i köket och äta, och då finns det inga större störningsmoment
alltså vi äter frukost vid 07:00, lunchen äts vid 11:00
middag vid 16:00
och kvällsfikat 19:30

äter men inte vid dessa tider då får man gå hungrig
 
Sv: barnuppfostran och principer

för det första så är inte barn och djur samma sak även om de kanske finns ganska mycket likheter i "uppfostran" Ett barn klarar att du säger nej till musikvideo ibland och ibland inte om du förklarar varför.
"Just nu får du inte för det är för sent och vi ska sova, så vi orkar upp imorgon Eller nu ska vi iväg till affären men du får gärna höra när vi kommer hem etc"

Ett djur tex har inte det framtidstänket, de upplever nuet.

Små barn förstår inte heller sådana saker. Det är NU som gäller. De förklaringar som du ger kan jag säkert ge om nåt år eller två.

Frågan var just vad jag ska kunna ge för "förklaring" som en så liten kan förstå?
 
Senast ändrad:
Sv: barnuppfostran och principer

vi har ju bestämda tider vi äter på och då försöker vi sitta alla ner vid matbordet i köket och äta, och då finns det inga större störningsmoment

Ja det är ett bra tips att äta samtidigt och det gör vi oftast, fast inte just vid kvällsgröten, för då är det bara hon som äter. Och faktiskt är det då hon krånglar oftast. :idea:
Fast när vi äter samtidigt så vill hon oftast inte äta något annat än det vi äter. Speciellt när hon är på lite matkrångelhumör.
 
Sv: barnuppfostran och principer

men de kommer ju aldrig att lära sig "inte nu" om man inte börjar säga det.
Tyckte att sonen förstod tidigt om jag sa "inte nu" om sådana saker, är värre nu när han är fyra för nu måste man svara på 2546215525 olika varför innan han har kommit fram till att han inte får, just nu. :crazy:

Så mitt svar är väl nej, jag tror inte att de blir förvirrade, och om de skulle bli det.. tja, då får de väl bli det, de utvecklas ju och lär sig.
En häst, den "står ju still" i utvecklandet, kan inte lära sig av "inte nu" på samma sätt som ett barn kan.
Och hur skulle man klara av vardagen om man måste hålla stenhårt fast vid ett nej till varje pris? Skulle bli väldigt krångligt anser jag...

I matfrågan skulle jag försöka distrahera lite och se om det inte går att få ner lite mer, går det inte får man väl försöka lite senare, det går ju inte att tvinga i nån mat.
Just kvällsgröten, då äter ju sonen också kvällsmat, så då brukar vi sitta framför barnprogrammen, dottern ser ju inte direkt på TV, bara nån gång när det är extra färggrannt :-), men då sitter ju ändå sonen stilla och det mesta är still just i "heliga timman" så då funkar det bra faktsikt, för oss.
 
Sv: barnuppfostran och principer

Självklart kan du låta henne göra vissa saker bara ibland. Annars blir det ju ohållbart, tex Freddan skulle med glädje tillbringa hela dagarna i badkaret och plaska, men det fungerar ju inte. Alltså "frågar" han nästan hela tiden om han får bada, men det är bara ibland som jag säger ja...
 
Sv: barnuppfostran och principer

Kände när jag läste mitt svar att det kändes ganska negativt och det var inte min mening alls!
Det jag menade var mer det Tokmaja skrev, de kopplar ett "inte nu" för det blir som ett nej i deras öron, men att de kan ta ett ja ibland. Medan tex hästar inte vet skillnaden ens om några år. De kräver att man är helt konsekvent.

Oj, fattar du vad jag försöker få fram? :crazy:
 
Sv: barnuppfostran och principer

Vi är rätt prestigelösa med maten. Äter inte barnen är de antagligen inte hungriga och då känns det som slöseri med tid att sitta och truga. Jag vill heller inte att maten ska bli ett maktmedel när trotsen kommer. Vill de inte äta får de gå och leka, blir de hungriga kommer de tillbaka och vi värmer på deras mat. Annars får de vänta tills nästa mål som jag gör tidigare än vanligt.
Missbedömer jag och ger dem grötkvällsmålet för sent så att de inte riktigt orkar äta gör jag ett drickmål istället (välling).

Jag ser inga problem med att barnet ibland får göra något speciellt. Det jag tycker är viktigt är att något annat erbjuds, "-du får inte se på video nu för det är för sent, vi kan läsa en bok istället".
Våra små är totalt ointresserade av tv och video så vi har ännu inte stött på problemet. Jag vet dock inte om det finns någon anledning att reglera tittandet, antingen får de väl titta sig less på samma musikvideo om och om igen eller så aktiverar man barnen så att suget försvinner. Utomhus finns det ju ingen tillgång till musikvideos:idea:! Skulle det vara annorlunda om hon ville spela ett band om och om igen, är det själva tittande du reagerar på?
 
Sv: barnuppfostran och principer

Självklart kan du låta henne göra vissa saker bara ibland. Annars blir det ju ohållbart, tex Freddan skulle med glädje tillbringa hela dagarna i badkaret och plaska, men det fungerar ju inte. Alltså "frågar" han nästan hela tiden om han får bada, men det är bara ibland som jag säger ja...

Jag känner att jag var lite otydlig i min frågeställning. Det jag är ute efter är att jag vill att hon ska känna sig trygg i vetskapen om hur saker går till. Sånt som rutiner tex, när jag ska gå hemifrån får hon en kram, jag vinkar, vi pussas och sen går jag. Hon vinkar från fönstret. Inga problem, vi vet båda hur läget är.

Men när det gäller musikvideoer eller inte så är det mer flytande, ibland ja, ibland inte.
Jag skulle vilja ha något som tex är lika klart som sopskåpet. Det är nej nej om man inte ska slänga en blöja, då får hon öppna och slänga och det förstår hon och accepterar. Fast ibalnd slänger hon andra saker på eget bevåg men det är mest gulligt:love:
 
Sv: barnuppfostran och principer

Ja jag tror det. Och självklart vet jag att barn inte är som djur:p men vissa likheter i uppfostran finns det allt.
 
Sv: barnuppfostran och principer

Missbedömer jag och ger dem grötkvällsmålet för sent så att de inte riktigt orkar äta gör jag ett drickmål istället (välling).


Våra små är totalt ointresserade av tv och video så vi har ännu inte stött på problemet. Jag vet dock inte om det finns någon anledning att reglera tittandet, antingen får de väl titta sig less på samma musikvideo om och om igen eller så aktiverar man barnen så att suget försvinner. Utomhus finns det ju ingen tillgång till musikvideos:idea:! Skulle det vara annorlunda om hon ville spela ett band om och om igen, är det själva tittande du reagerar på?

Det ska jag fundera på. Är hon kanske för trött? Kanske är det bättre att få maten lite tidigare?

Vad gäller video så är jag skeptisk till hela datorprylen. Jag vet inte hur det påverkar ett så litet barn att sitta framför en skärm och dator. Hur påverkar elektromagnetiska vågor en växande hjärna egentligen?
Och det är ju inte bra om hon vänjer sig vid att sitta vid datorn för mkt. Både jag och pappan är flitiga datoranvändare så hon kommer nog hamna där tillräckligt hon med så småningom ändå.

En videotitt åt gången några gånger om dan tycker jag räcker. Ute är vi såklart också, och hon vill inte titta på video jämnt inne heller. Däremot vill hon så gott som alltid ha musik på, på skiva eller band.
 
Sv: barnuppfostran och principer

Då brukar hon peka på allt möjligt annat "dä dä dä" och vara upptagen av saker som händer som tex att kissen kommer förbi, om TV:n är på, om den andra föräldern håller på med något osv

När min son gör så har det oftast inget att göra med ifall han är hungrig eller inte. Han kan vara mätt, men han kan lika gärna vilja ha några skedar till, när han fått titta färdigt.

Jag brukar äta samtidigt som han äter, så när han börjar dona med något matar jag mig själv en stund istället. Om jag inte äter kollar jag kanske lite på tv:n, eller läser i en tidning. Sen erbjuder jag skeden igen. Men jag trugar inte. Jag bara kollar om han vill ha mer eller inte.

Fast han är ju mycket yngre. Han är bara åtta månader.
 
Sv: barnuppfostran och principer

Frågan var just vad jag ska kunna ge för "förklaring" som en så liten kan förstå?

"Borta !"

"Mammas dator !"

"Nej inte nu !" kombinerat med vad man SKA göra nu, avledning

Tim - som hört ett-åringen skrika sig hes några miljoner ggr för att han vill se musikvideon med Zlatan-låten :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 455
Senast: Modest
·
Småbarn I relation till mitt barn (och väl egentligen alla människor i min omgivning) har jag en önskan om att i möjligaste mån alltid...
Svar
18
· Visningar
1 839
Senast: Tora
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 042
Senast: paradiset
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 645
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp