Barns toalettvanor

Sparrisen123

Trådstartare
Väldigt konstiga frågor kanske, men det beror förstås på att jag har noll erfarenhet...
Jag har nyss tagit studenten och funderar på att åka iväg som au pair ett år eller så. Jag tycker mycket om barn och sådär men det är en sak jag har noll koll på, nämligen deras toalettvanor. Ni som har barn borde väl kunna ge mig svar på åtminstone det mesta :)
1. Hur länge ungefär använder barn blöja?
2. Hur länge behöveer de hjälp när de går på toa (torka och sånt)?
3. Hur vet man när de behöver få blöjan bytt eller när de behöver gå på toa om de inte är såna/inte är tillräckligt gamla som säger till själv?

Sv: Barns toalettvanor

1. Hur länge ungefär använder barn blöja? Kan skilja mycket endel är torra vid 1 år andra vid 4-5 år. Mycket hänger på hur engagerade föräldrana är.
2. Hur länge behöveer de hjälp när de går på toa (torka och sånt)? olika där också men runt 6 år brukar de kunna sköta allt.
3. Hur vet man när de behöver få blöjan bytt eller när de behöver gå på toa om de inte är såna/inte är tillräckligt gamla som säger till själv? Det luktar :p

Väldigt konstiga frågor kanske, men det beror förstås på att jag har noll erfarenhet...
Jag har nyss tagit studenten och funderar på att åka iväg som au pair ett år eller så. Jag tycker mycket om barn och sådär men det är en sak jag har noll koll på, nämligen deras toalettvanor. Ni som har barn borde väl kunna ge mig svar på åtminstone det mesta :)

mitt svar på dina frågor är att det varierar

1. Hur länge ungefär använder barn blöja? vissa lägger blöjan både dag och natt innan de är 2 år andra inte före 4 år
2. Hur länge behöveer de hjälp när de går på toa (torka och sånt)?Innan 5 bör de klara sig själva, en del klarar sig långt innan
3. Hur vet man när de behöver få blöjan bytt eller när de behöver gå på toa om de inte är såna/inte är tillräckligt gamla som säger till själv?Man lär sig läsa barnen och se när de behöver byta eller gå på toaletten

Jag rekomenderar inte dig att åka iväg som au pair och ensam ansvara för småbarn innan du hunnit öva lite först:D

Mycket hänger på hur engagerade föräldrana är.
Onödig generalisering. Barn blir i allmänhet torra i brallan när de är mogna för det.
var tionde sjuåring kissar fortfarande i sängen
Källa http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Sangvatning-hos-barn/ Att en av 10 sjuåringar har slapphänta föräldrar är jag tveksam till (egen erfarenhet).

Till TS:
Mina barns skolor har krävt att barnen ska klara toaletten själva när de börjar förskloleklass, alltså när de är 6 år men alla är ju individer. Om du är tveksam just på den här biten ska du kanske fundera på ett annat arbeta.

Jag upplever det inte så. Klart att nattblöja är oftast inget man kan styra över men torra på dagen är det bra många mer barn som kan bli om förälderna tagit tag i det hela tidigare. Det finns barn som blir torra bra mycket tidigare än 2 och det har det varit många repotage om att förälderna sett till att läsa sina barn tidigt och på så sätt lärt barnen tyda signalerna tidigare än när de har blöja på sig som håller dem torra hur länge som helst.

Vår ena dotter hade absolut behållt blöjan på i ren bekvämlighet bra mycket längre om vi tillåtit henne det.

Det där är ju som alla andra också säger väldigt olika på barn, men låt inte det hindra dig, du lär dig!

Min dotter är iväg som au pair nu, har två barn på 1 och 3½ år, och det har inte varit nåt problem, fast hon inte hade någon erfarenhet av småbarn direkt.

Förhoppningsvis "skolas" du ju in av föräldrarna och lär dig vad som behöver göras.

1. Hur länge ungefär använder barn blöja?
2. Hur länge behöveer de hjälp när de går på toa (torka och sånt)?
3. Hur vet man när de behöver få blöjan bytt eller när de behöver gå på toa om de inte är såna/inte är tillräckligt gamla som säger till själv?

Mina tjejer slutade med blöja dagtid kring 2 års åldern och nattblöja ngt halvår senare. Ena tjejen har ibland haft små olyckor dagtid men inget alarmerande.

Nu är de snart 4 år och torkar sig själv när det gäller kiss (och tvättar händerna efteråt). Vi torkar dem efter att de bajsat, de har fortfarande för korta armar för att kunna torka sig bakifrån.

Du får kolla blöjan regelbundet och börjar det lukta vet du ju att de antagligen gjort nr 2 eller släppt en fis.

*Delvis KL*
Tack allihop för era svar! :bow:

Basilika: Kan du allt på ett nytt arbete redan från dag ett? Jag tycker inte det borde vara nåt hinder att jag som 19-åring inte har samma erfarenhet av att ta hand om barn som en kanske 35-åring som haft barn många år redan.

Tajger: Kul att höra om någon annan som är iväg! Och skönt att det inte varit nåt problem med din dotter :) Jag har heller ingen jätteerfarenhet av småbarn, har väl varit barnvakt och så men inte ensam åt blöjbarn.

Men du..
Har ju glömt att fråga den viktigast fråga :p;)

Hur kul det är att byta blöja på andras barn än sitt eget?

:crazy: jag är kanske löjlig men jag klara inte av det utan att klökas... Mina egna inga problem alls.

Äsch, det är säkert inte så skoj i början men jag tror nog man vänjer sig rätt snabbt :)
Det är ju så MÅNGA som jobbar som au pair, dagisfröken osv så jag tror inte alla kräks av det :p

Basilika: Kan du allt på ett nytt arbete redan från dag ett? Jag tycker inte det borde vara nåt hinder att jag som 19-åring inte har samma erfarenhet av att ta hand om barn som en kanske 35-åring som haft barn många år redan.

Självklart inte, och när jag fick mitt eget första barn hade jag bara hållt i en bebis en enda gång innan. Det var mer din attityd till blöjtemat som jag tyckte att det kanske passar dig bättre med något annat. Själv avstod jag ett au-pair-erbjudande just för att jag var måttligt intresserad av barn och särskilt då den hygienrelaterade delen när jag var i din ålder.

Självklart inte, och när jag fick mitt eget första barn hade jag bara hållt i en bebis en enda gång innan. Det var mer din attityd till blöjtemat som jag tyckte att det kanske passar dig bättre med något annat. Själv avstod jag ett au-pair-erbjudande just för att jag var måttligt intresserad av barn och särskilt då den hygienrelaterade delen när jag var i din ålder.

Jag tycker inte hon har visat någon "attityd" när de gäller hennes blöjrelaterade frågor.
Hon efterfrågar information, jag hade säkerligen kunnat ställa de två första frågorna och då byter jag blöja nästan varje gång jag arbetar. Med vuxna då.

Hade hon skrivit som scilla "hur kul är det det att byta på andras barn" DÅ hade jag tyckt att hon hade en negativ attityd.

Jag skrev aldrig negativ attityd men visst är det svårt med skrivet språk. Jag kanske tolkade in för mycket av mina egna erfarenheter. Jag är nämligen en sån som inte byter blöjor på andras barn.

Fast hade jag inte kunnat tänka mig att byta blöjor och sånt där hade jag inte funderat på att åka som au pair ;)
Jag ville bara veta ungefär vad det kan vara för nåt som barnen behöver, om det är tex tre blöjbarn eller bara ett känns ju lite bra att veta. Även om det såklart är olika mellan alla barn, så på ett ungefär :)
Så tack alla ni som svarat :)

När jag var au pair hade jag ingen erfarenhet av barn. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av barn, förrän jag fick egna. Min au pair-familj hade en bebis och en femåring. Femåringen hade inte blöjor, men bebisen hade det förstås. Det gick hur bra som helst. Mamman och pappan visade hur allt skulle göras.

Nu, när jag har egna barn, känns det konstigt att jag en gång i tiden skötte två småttingar utan att riktigt inse vilket speciellt ansvar det var. Jag var med när bebisen lärde sig stå och gå. Jag trivdes och så, men jag blev liksom inte rörd och fascinerad av bebisens utveckling, som jag skulle bli NU.

;) tror nog blöjbytandet kommer att gå utmärkt. Det är inte så komplicerat direkt, kunde/fick fixa det på mina småkusiner när jag var 14 och framåt - utan instruktioner... (med snibbar och allt, haha. Moderna kanske jag inte är så hemma på. Har en känsla av att deras mor var en av dem som föredrog att låta bli bytandet.) Dessutom brukar de själva ha kunnat kläcka ur sig om de ska ha blöja eller ej när de blir gamla nog att kanske inte behöva det. (iofs kanske ibland vådligt att lita på så små barn, men om jag bara vaktar så har jag gjort det om inte föräldrarna sagt ngt).

När det gäller fascination/vördnad inför barnets utveckling så räcker det nog med att föräldrarna visar det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 171
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 247
Senast: Emtherlia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama