Barnmorska här?

Hortensia

Trådstartare
Hej!

Har en fråga ang p-piller.

Jag tar Trionetta, glömde ta tabletter ca 3-4 st och fick då en blödning som satte igång, har inte ätit tabletterna på en vecka nu men vill börja igen.

När kan jag börja ta dom igen från tablett 1?
Nu redan även om jag blöder? vänta tills blödningen är över och börja då?

Tacksam för svar =)
 
Det är nog både första och sista gången jag skriver det här men: ring 1177. Här finns mig veterligt ingen barnmorska.
 
Det där har jag funderat på. Vi har ortopeder, lärare, poliser, sjukskötare, frisörer och allt. Men ingen barnmorska. Har vi ens någon gyn? Vad är detta för nåt sorts ställe som inte har gyn?

När jag pratade med VC så sa de att det rådet stor brist på gyn. Tänk att gyn-bristen skulle märkas även här.
Rent logiskt borde det ju finnas en barnmorska här...
 
Vad jag minns från när jag åt p-piller så skulle man fortsätta på kartan som vanligt. Glömde man en dag hoppade man över det pillret, glömde man två dagar hoppade man över två osv.
 
Observera att jag inte är någon barmorska.

Men det beror väl lite på vilken vecka du glömde? Var det i vecka tre står det i Fass: "Du kan avbryta intaget av aktiva tabletter och gå över på de hormonfria tabletterna. Det är viktigt att antalet hormonfria dagar aldrig blir mer än totalt 7 dagar. Börja sedan på en ny tablettkarta som vanligt." Har du glömt någon av de andra veckorna skulle jag tro att det är som att "börja om" och då säger FASS: "Du kan också börja ta Trionetta 28 på dag två till fem i menstruationscykeln, men då måste du använda en extra preventivmetod (barriärmetod t.ex. kondom) som tillägg under de första sju dagarnas tablettbehandling i första menstruationscykeln."
 
Hej!

Har en fråga ang p-piller.

Jag tar Trionetta, glömde ta tabletter ca 3-4 st och fick då en blödning som satte igång, har inte ätit tabletterna på en vecka nu men vill börja igen.

När kan jag börja ta dom igen från tablett 1?
Nu redan även om jag blöder? vänta tills blödningen är över och börja då?

Tacksam för svar =)
Du kan börja med tabletterna när som men risken med att börja mitt under en blödning är att den fortsätter under ganska lång tid. Det lär dock vara säkrare ur graviditetssynpunkt än att börja efter blödningen slutat.
Oavsett bör du nog dock använda kondom under en veckas tid efter att du börjar med pillren igen för att inte riskera ngt.

Personligen hade jag tagit det som den månadens mens och således väntat precis som vanligt, dvs min mens hade slutat efter några få dagar och 7e dagen efter att jag tog sista pillret skulle jag ta nr 1 igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp