Barnkläder

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Nu har jag varit ute och försökt hitta vardagskläder åt barnen igen...
Tyvärr visar det sig att Elin som nu är lite drygt fyra och drar 110 i kläder inte får leka längre, utan hon ska traska runt i korta kjolar och fina blusar... Utomhus ska hon tydligen stå stilla under tak för det är nästan omöjligt att hitta en overall som tål lite lek och blöta.

Däremot Fredrik som är dryga året får gärna leka i mörka rejäla kläder, overallerna tål, både tuffa tag och rejäl blöta. Men några färger får han inte ha, blått, svart och grått känns inte så upplyftande...

Ja nu är jag en ganska så upplyst mamma så jag bryr mig inte så mycket om vad som står på ettiketterna utan köper killkläder åt Elin och tjejkläder åt Fredrik, men då stöter man på nästa problem... Vilken storlek? Det skiljer nämligen i storlek på samma storlek beroende på vad det står på ettiketten... Visst är det otroligt? Jag mitt dumma fån trodde att centilongstorlekar faktiskt betydde att de följde vissa mått, men hur kan då en tröja som det står kille på vara längre i armarna än en tröja det står tjej på? Och varför skiljer det i midjemått på byxorna?
Ja jag förstår att det blir skillnad på kroppsformen när man blir äldre, men jag köper inte att det ska skilja så mycket på fyra fem åringar? Jag ser ingen så markant skillnad på barnen på dagis?

Jag har även fått en länk som jag tyckte var bra här så får ni se...
 
Sv: Barnkläder

Ja jag vet precis vad du menar.Och försök hitta ett par jeans till nämnda dotter (har en i samma stl)som håller för att åka kana på en berghäll med utan en massa jox och ogräs(broderier eller likn) på!Det är inte enkelt det inte.....

Jag vill att mina barn ska kunna leka i sina kläder inte visas upp som några modelejon på en catwalk men det är banne mig nästan omöjligt.
 
Sv: Barnkläder

Var har du letat kläder? Min dotter är 4,5 nu och drar 110-116 och vi hade inga problem att hitta kläder sist vi handlade. Visst blev det en veckad knäkort kjol också, men även bekväma "mjukisbyxor" som hon älskar. Tröjor har heller aldrig varit några problem för oss att hitta:confused:
 
Sv: Barnkläder

Välkommen till klädhelvetet :devil:
Jag vet vad du menar!!!! Jag försöker klä sonen i relativt könsneutrala kläder, helst med trevliga färger.

Jag var och letade ytterkläder åt sonen, snart 4 år (drar 110/116) i fredags. Höll på att bli knäpp! På Kappahl hittade jag ett par OK bruna täckbyxor, men de stod det "Hellrider" på.... Tittade på tjejavdelningen, där var allt glittrigt och rosa och stod "girl" på....

På HM är Logg relativt neutralt, det blev tillslut en svart/vit/röd jacka där och ett par röda legobyxor för halvapriset. Relativt neutralt iallafall.

Jag tycker du gott kan köpa neutrala "killkläder" som bas, med färgglada "tjejkläder" som komplement, så gör jag. Utsvängda jeans är ju hel-opraktiskt att leka i både med och utan överdragsbyxor.
Puttinuttiga kläder signalerar "jag är söt" och ger att omgivningen uppmuntras att kommentera deras utseende, och det tror jag inte är nyttigt.

Och JA, jag måste alltid köpa en storlek större om jag är på flickavdelningen än den sonen drar på pojkavdelningen. Det är helt idiotiskt.

Fast du, hur menar du att det är omöjligt att hitta en overall åt henne? Om du nödvändigtvis måste ha en som signalerar FLICKA kanske det är svårt, för det finns få rosa glitriga sådana, men helt OK overaller i röd och blå finns överallt.

Iallafall, växlar jag med att sträva och köpa könsneutrala kläder till barnen (har även en 1-årig tjej), alternativt blanda mellan de olika avdelningarna, och ibland ger jag upp orkar inte utan går direkt till pojk om jag ska köpa till sonen.

Tack för länken, jag har skrivit på!
 
Sv: Barnkläder

Klaga över sånt här kan man ju alltid göra.... Men Faktiskt så är det föräldrarna själva som väljer kläder till sina barn och affärerna tillhandahåller bara sånt som går att sälja..... Uppenbarligen säljer glittriga och rosa kläder bättre än neutrala.

Själv handlar jag mycket på lindex och hm till mina pojkar, en del logg och mycket med nalle puh och snobben och gissa tre gånger vilka kläder som kommer att användas till bebis som föds snart???

Jag struntar högaktningsfullt i könet för en tröja och byxor med nalle puh går utmärkt att sätta på en flicka och pojke!

Som jag ser det så har mina pojkar mycket neutrala plagg, javisst, i dag har äldsta sonen ett par byxor med en grävskopa på men han har också en t-tröja med blå, röda och vita ränder på.

Köp neutrala plagg till din flcika och komplettera med rosa glittriga plagg om hon vill ha det ibland.

Själv har jag inget emot att klä en flicka i rosa ibland men blommigt går verkligen bort!!! Hujedamig vad fula såna plagg är!!!:eek:
 
Sv: Barnkläder

I förrgår köpte jag en svart jacka med spindelmotiv på på hm, varför är inte en sådan jacka ok?

I samma butik fanns en knallgul dunjacka också, är den ok?
 
Sv: Barnkläder

I förrgår köpte jag en svart jacka med spindelmotiv på på hm, varför är inte en sådan jacka ok?

I samma butik fanns en knallgul dunjacka också, är den ok?

Gillar inte Spindelmannen motivet, därför går den bort. Tycker det är tråkigt med svarta kläder med action motiv på, om det blir för mycket av den varan. Farmor till barnen har en förmåga att bara köpa (mängder) av sådana kläder. Enstaka sådana kläder till en annars färgglad garderob kan ju vara helt OK.

Hittade igen gul dunjacka, däremot många 70-tals inspirerade täckjackor (svårt att förklara hur de såg ut) men jag tycker de är sk*tfula! Som sagt HMs Loggkläder är ganska OK, så det blev en sådan tillslut! Hade helst velat ha en mer färgglad jacka, helst röd, för sonen passar i rött. De röda jackor jag hittade var endera figursydda (sonen passar inte i det-han är ju tjockast på mitten :D ) eller blommiga... En fixjacka på Lindex dock, men tyckte den var för dyr, då jackan bara ska vara ett komplement till Reimaoverallen vi redan köpt.

En annan sak jag tycker är irriterande är att de separerar kill- och tjejkläderna i butiken, så man får springa fram och tillbaks om man vill titta på båda varianterna. Inte ens sockor får vara på samma ställe, de ska gärna vara i olika hörn av affären, varför då?:confused:
 
Sv: Barnkläder

Klaga över sånt här kan man ju alltid göra.... Men Faktiskt så är det föräldrarna själva som väljer kläder till sina barn och affärerna tillhandahåller bara sånt som går att sälja..... Uppenbarligen säljer glittriga och rosa kläder bättre än neutrala.

Delvis har du säkert rätt, men i vissa affärer hittar man inga neutrala kläder, utan får istället kombinera pojk och flick kläder. Då syns det ju inte att det jag försöker att handla ostereotypt, utan det tolkas som jag har både en kille och en tjej....

Men den enda makten man har är ju makten som konsument, så jag försöker bokjotta affärer som bara har stereotypa kläder, samt de värsta steroetypa kläderna i alla affärena, och köpa av de neutrala kläderna och hoppas att de som tycker som jag blir fler så vi får ett bättre neutralt klädutbud.

Jag tycker det är så trist att killkläderna bara är tuffa eller "bara" tråkiga, och att de söta tjejkläderna är märkta "girl", så det inte känns rätt att köpa dem. Fast jag gör det ändå, ibland för att piffa upp en annars lite halvtrist garderob.
 
Sv: Barnkläder

Fast du, hur menar du att det är omöjligt att hitta en overall åt henne? Om du nödvändigtvis måste ha en som signalerar FLICKA kanske det är svårt, för det finns få rosa glitriga sådana, men helt OK overaller i röd och blå finns överallt.

!

Jag hade gärna köpt den overallen jag tittade på svart, röd och vit, väldig snygg tyckte jag, men nu har tjafset redan börjat på dagis om tjej respektive killkläder och även om jag vill vara en stark och modig förebild så har jag väldigt svårt att utsätta min dotter för det... Hon är ganska så veg och hade nyss kommit hem ledsen då hon på dagis hade fått höra att hon hade killkläder på sig... ( Att hon just den dagen var ovanligt tjejigt klädd, med bobcut byxor och L&B tshirt med blå blommor på...) Killen som hade tjafsat hävdade att alla mjukiskläder var killkläder :eek: jag tog upp det på dagis och de har lovat att ha koll, men när hon då stod i affären och absolut ville ha en rosa overall så hade jag väldigt svårt att neka henne...
Så i år blev det rosa och lila... Men å andra sidan så har hon övriga år fått haft röda och blå... ;)
 
Sv: Barnkläder

Klaga över sånt här kan man ju alltid göra.... Men Faktiskt så är det föräldrarna själva som väljer kläder till sina barn och affärerna tillhandahåller bara sånt som går att sälja..... Uppenbarligen säljer glittriga och rosa kläder bättre än neutrala.

Själv handlar jag mycket på lindex och hm till mina pojkar, en del logg och mycket med nalle puh och snobben och gissa tre gånger vilka kläder som kommer att användas till bebis som föds snart???:

Ja jag väljer själv vilka kläder jag vill köpa, men det gör mig frusterad när jag inte kan hitta det jag söker... Så jag gör som Stinaelin, jag köper från båda avdelningarna, men som sagt syns det ju inte till vilket kön jag handlar, för visst kan det var kul ibland med något "gulligt tjejigt" att blanda upp det mörka med...
Var jag handlar, Lindex, H&M, KappAhl, Åhlens och en hel del på Maxi, men favorit kläderna kommer från L&B...

Självklart kan jag fortsätta gå in på killavdelningen och handla åt Elin, och självklart kommer jag att bli tvungen att handla på de ställena även i fortsättning för jag har inte råd att enbart handla på ställen som är könsneutrala för de är ofta betydligt dyrare, men jag stöttar så långt jag har råd!

Jag har inget som helst emot roda och glittrigt, men jag stör mig på att det ska stå GIRL överallt, killar gillar oxå rosa...
 
Sv: Barnkläder

Min son har faktiskt haft lila bävernylonoverall från Åhlens två år i rad. Vet dock inte om de sålde den i år också. Den var hyfsat könsneutral, ingen text, inga blommor, bara lila. Jag älskar lila, så det passade bra. Nu i år blev det dock en blå Reimaoverall, för vi hittade en på rea.

Tråkigt med sådana kommentarer på dagis redan! Och det är klart att barnen inte orkar stå emot i den åldern, fast egentligen blir det ju värre om man viker sig. Man förstår ju att sådana kommentarer kommer inte från intet, utan har sitt ursprung hos trångssynta föräldrar. Och vad gör man åt dem?
 
Sv: Barnkläder

Vad jag har reagerat på är faktiskt att först har HM söta nalle puh kläder och sedan vid st 92 blir det enbart actionmotiv nästan. Sktitråkigt att alltid hitta tråkiga motiv på kläderna. Bilar och disney är helt ok men drakar och monster går bort för min del.

Jag förstår inte heller varför tex strumpor må¨ste vara på olika ställen, kan inte rosa hänga bredvid blått då?? Däremot skulle jag själv inte köpa rosa strumpor till mina söner men däremot rött och lila. Min mamma är extrem, inte ens rött "får" jag klä pojkar i.... pojkvännen är ännu värre och talar öppet om pojkigt och flickigt. Dock har sönerna ofta röda tröjor i alal fall!! Och lila strumpor med blommor på!!!
 
Sv: Barnkläder

Logg har mycket rea på sina plagg och finsn många billiga plagg också:idea:

L%B kläder gilalr jag inte alls och polarn och pyret avskyr jag verkligen. De är TRÅKIGA:D Så det blir hm och lindex:D

Köpte lite bebiskläder begagnat nu när jag ska ha barn och mamma förfasades över flera plagg och sa att DET kan jag ju inte sätta på en flicka och inte DET heller.... det enda felet var ju att en body var ljusblå med bilar och så var där en randig tröja.......

Kan inte jag???:p Som liten älskade jag att leka med bilar så VARFÖR skulel inte en flickbebis gilla att ha en blå body me bilar på likväl som en rosa body med blommor på? Har hon mina anlag gillar hon inte blommor:angel:
 
Sv: Barnkläder

Men vad tycker ni om polarn och pyret kläderna då? :p
 
Sv: Barnkläder

Jag gillar till viss del PoP men tycker att de har tappat en del i kvalitet, tyvärr för med de priserna borde de kunna hålla kvalitet... Sen blir det lite tråkigt med ränder i längden och deras 70 tals serie kan jag inte alls med, men det är för att jag inte gillar den stilen alls... :o :D
 
Sv: Barnkläder

Hehe, har du varit inne på outleten eller på reorna hos PoP ?

De har en del helroliga grejor. Vidar har en GRÄSGRÖN tröja med jättefina små verklighetstrogna barn av båda könen som spelar fotboll på hela framsidan.

Och båda har knallfärgade turkos resp röda t-shirts med "SOMMAR"-tryck och en del enfärgade knallgula eller oranga eller bruna plagg.

I somras köpte jag mössor tre st för totalt 50 spänn, jättefina - en orange med ett V-mönster på, en grågrön i Eskils färger och en turkos med röda hjärtan som båda gillar.

där FINNS det ofta en hel del som är färgstarkt utan könsuppdelning.

Allt är ju inte randigt - även om Eskils rosa&multirandiga tröja kommer därifrån :p

Fast det är ju snuskigt dyrt till ordinarie pris, det känns helt otänkbart. På rean eller outleten kostar tröjorna ca 50 spänn.

Fast Barkarby ligger ju bra till på vägen till Sthlm :idea:
 
Sv: Barnkläder

...f.ö. är ämnet JÄTTEINTRESSANT och viktigt.

Jag hoppas att vi går mot en revolution :banana:

Men i en sån här byhåla blir man sedd som totalt sinnesförvirrad och snudd på olämplig som förälder om barnen inte är helpolariserade med extremt könsuppdelade hemska plagg :(

Det räcker att åka in och fika i Örebro så ser barnen plötsligt ut som våra, dvs praktiskt klädda utan våldsrelaterade eller förlarvigande mönster :cool:
 
Sv: Barnkläder

Sy och fixa själv, är mitt tips om man vill komma undan billigt. Det går snabbt och man kan likaväl göra det som att glo på en film. Det finns mycket man kan göra för att dekorera bort könstillhörigheten tex genom att sy på tuffa tygmärken på tröjor av "fel" färg och tvärtom. Färga om kläder är inte heller så värst dyrt.
 
Sv: Barnkläder

Men i en sån här byhåla blir man sedd som totalt sinnesförvirrad och snudd på olämplig som förälder om barnen inte är helpolariserade med extremt könsuppdelade hemska plagg :(

Det räcker att åka in och fika i Örebro så ser barnen plötsligt ut som våra, dvs praktiskt klädda utan våldsrelaterade eller förlarvigande mönster :cool:

Alltså, du menar att du ser en sådan skillnad??

Jag tyckte mig se något liknande för många år sedan när min son var liten - hemma i stan smälte han in i mängden med sina blonda lockar och röda tröjor, medan ingen enda på landet där jag har sommarhus gissade rätt på kön. Snarare tyckte de att min unge var lite väl robust klädd för att vara en söt liten flicka... och jag har sett i affärerna att utbudet polariserats ytterligare sedan dess.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 580
Senast: susanne
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 368
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp