Barnflrsäkringar

Ajda

Trådstartare
Jag känner mig vilsen i djungeln med försäkringar.
Totalt ointresserad är jag också (tills den behövs) av allt pappersjobb det är med försäkringar.
Jag har helt överlåtit detta på sambon. Han har tecknat försäkringar på barnen och berättade idag att det kostar 250kr/mån per barn.
Är inte det väldigt mycket?

Hur är era barn försäkrade och hur har ni tänkt?

Mina barn är 3 och 5 år.

Sv: Barnflrsäkringar

Det låter väldigt dyrt! Jag har höga försäkringar till båda mina barn (medicin/invaliditet etc.) och det kostar mig 313:- för båda barnen. Tog visserligen de när båda var nästan nyfödda så jag vet inte om det spelar in?

Tycker inte det låter så mycket. Det beror helt på vad som ingår och hur höga belopp vid tex invaliditet det rör sig om.

Att bara jämföra månadskostnad säger inget alls. Du måste titta på innehållet.

Det är vad min olycksfallsförsäkring ligger på. Har barnförsäkring hos Salus.

Jag har just börjat kolla upp försäkringar på våra tre barn som idag är oförsäkrade. Jag tänker som så att det finns ju ett skydd i samhället, behöver man verkligen den här försäkringen? jag har bank i länsförsäkringar och har just nu deras papper hemma om barnförsäkring och det var ju en hel del undantag, mycket den inte gäller för.

Ni som har försäkring, varför bör man ha det? om barnet blir sjukt får det väl den hjälp den behöver i alla fall?
Är det ok TS att jag ställer denna fråga i den här tråden? hade tänkt starta en egen tråd men så såg jag att ämnet redan var uppe :)

Jag hade tänkt ta en lägre summa i så fall, då skulle kostnaden bli runt 1000 kr per barn och år.

Tror att vi betalar runt 2500 kr per barn och år.

Sassiball: jo, visst får barnen vård oavsett om de är försäkrade eller inte. Mitt huvudargument för att försäkra är de månadsersättningar barnet kan få om det pga sjukdom inte kan jobba - annars kan det ju bli att leva snålt för den som blir sjuk utan att ha hunnit etablera sig på arbetsmarknaden. Sedan finns det förstås också andra moment i försäkringen som kan vara bra att ha, men som kanske inte är jätteviktiga om man har lite luft i ekonomin - typ ersättningar vid sjukhusvistelser och vid ärr, etc.

Vi har redan haft nytta av barnförsäkringarna. De går in med ersättning vid akutenbesök, om de blir inlagda på sjukhus etc. Det är till stor hjälp när man måste vara med på sjukhuset, sitta och åka fram och tillbaks och alla kostnader det medför.

Jag vet inte om den allmänna försäkringen täcker det? Vi har i alla fall bara använt vår privata försäkring.

Sassiball: jo, visst får barnen vård oavsett om de är försäkrade eller inte. Mitt huvudargument för att försäkra är de månadsersättningar barnet kan få om det pga sjukdom inte kan jobba - annars kan det ju bli att leva snålt för den som blir sjuk utan att ha hunnit etablera sig på arbetsmarknaden. Sedan finns det förstås också andra moment i försäkringen som kan vara bra att ha, men som kanske inte är jätteviktiga om man har lite luft i ekonomin - typ ersättningar vid sjukhusvistelser och vid ärr, etc.

Sassiball skrev det så bra så mitt inlägg vart nog överflödigt :)

Jag har via mitt fackförbund (tror det är via Folksam då) den största försäkringen för mitt första barn och det blir samma för barn nr 2.

Jag och min bror har alltid haft bra försäkringar med extra olycksfall och det har varit mkt bra då vi båda varit äventyrliga och sportat mkt. Försäkringsbolagen har ersatt skadad utrustning vid olyckor (ramlar av häst, får uppsöka sjukhus och de klipper sönder ridskor och ridbyxor osv). Min bror skadade vid 7 år ålder tummen vid skridskoåkning och fick ersättning för det osv.

Nu i vuxen ålder har jag också olycksfallsförsäkring deluxe vilket jag varit glad för då jag fortsätter att umgås med hästar och får diverse skador osv.

Huvudargumentet är ju som Uva skriver, att barnet får en ersättning om det på grund av skada eller sjukdom inte kan etablera sig på arbetsmarknaden.

För egen del känner jag mig trygg med att få ersättning om barnet tex behöver sjukhusvård under en längre tid eller behöver vårdas hemma. Den ersättning som betalas ut vid skador, ärr m.m är mer en bonus. Jag personligen fick ut ca 60000 kr på min barnförsäkring på grund av allergier, dom räknade mig som 6% invalid, om jag inte minns fel.

Jag vill minnas att vi betalar ca 2500 kr per år för en barnförsäkring hos Skandia.

Jag har just börjat kolla upp försäkringar på våra tre barn som idag är oförsäkrade. Jag tänker som så att det finns ju ett skydd i samhället, behöver man verkligen den här försäkringen? jag har bank i länsförsäkringar och har just nu deras papper hemma om barnförsäkring och det var ju en hel del undantag, mycket den inte gäller för.

Ni som har försäkring, varför bör man ha det? om barnet blir sjukt får det väl den hjälp den behöver i alla fall?
Är det ok TS att jag ställer denna fråga i den här tråden? hade tänkt starta en egen tråd men så såg jag att ämnet redan var uppe :)

Jag hade tänkt ta en lägre summa i så fall, då skulle kostnaden bli runt 1000 kr per barn och år.

Som flera har sagt är det bra vid längre sjukhusvistelser, skador och sjukdomar som sätter spår på längre sikt. Och om det nu skulle bli så att barnet behöver ligga på sjukhus en längre tid så får självklart barnet den vård den behöver men det är inte lika säkert att man som förälder får ersättning för förlorad arbetstid och där kan försäkringen var en bra hjälp oxå.

Vi har försäkrat barnen från att de varit nyfödda. Den yngsta betalar vi 162 kr/mån för och då har vi maxat basbelopp.

Jag tänker som övriga att försäkringarna främst är bra om barnen råkar ut för något som sätter ned deras arbetsförmåga i vuxen ålder, ersättning för hjälpmedel, vård i hemmet osv.

Vi har länsförsäkringarna på sonen, men jag gjorde en ansökan hos trygghansa igår då det skiljer en hel del mellan dom. Jag upptäckte att deras försäkring inte gäller utomlands, alltså ingen ersättning vif sjukhusvistelse utomlands mm.
Vi har även valt att teckna hos trygghansa åt dottern. Jag vet inte om sonen kommer kunna få full försäkring hos dom pga sin förkylningsastma som han hade isf behåller vi den hos länets.

Vi fick när vi fick åka akut in på sjukhus en natt över 1000 kr i ersättning.
Jag anser att man skq ha försäkring o jag har valt att försäkra dom för det högsta hos trygghansa. Vilket kostar 2500 kr första året för sonen o 2300 kr för dottern.

Min lillasyster har ingen sjukförsäkring o det ångrar mamma bittert idag då det upptäckts något som gör att hon inte kan använda höger handen fullt ut o antagligen kommer bli sämre. Haee hon haft försäkring så skulle hon mycket väl kunnat fått ut en bra summa med pengar. :(

Vård får dom alltid men allt runt omkring. Skulle det hända något allvaröogt så behov att hjälpmedel mm behövs så är inte allt sånt gratis utan du får bekosta det själv osv. Att då få en summa pengsr kan vara en hjälp på vägen. Om du själv t.ex. måste vårda barnet ett längre tag så kan försäkringen gå in med vårdbidrag osv.

Det finns en bra sida där man kan jämföra barnförsäkringar på konsumenternas.se

Så jag tycker nog man ska försäkra sina bsrn.

Jag känner mig vilsen i djungeln med försäkringar.
Totalt ointresserad är jag också (tills den behövs) av allt pappersjobb det är med försäkringar.
Jag har helt överlåtit detta på sambon. Han har tecknat försäkringar på barnen och berättade idag att det kostar 250kr/mån per barn.
Är inte det väldigt mycket?

Hur är era barn försäkrade och hur har ni tänkt?

Mina barn är 3 och 5 år.

Våra barn är mycket väl försäkrade med högsta belopp. Det tyngst vägande argumentet är som tidigare har sagts om de på grund av olycksfall eller sjukdom (därför bör man ha en barnförsäkring som täcker båda, inte bara olycksfall) aldrig blir arbetsföra och därför inte hunnit arbeta upp någon sgi. Däremot har jag valt att inte teckna någon barnsjukvårdsförsäkring eftersom barn är så pass prioriterade inom den offentliga vården.

Att inte teckna någon barnsjukvårdsförsäkring , utan mer som skydd ifall de inte kan arbeta som vuxna. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar