Sv: Barnen på förskolan - fast man är hemma?
Är det bara jag som tycker att det är konstigt att man har sina barn 6-8 h på förskola fast man själv är hemma? Arbetslös, föräldraledig med yngre syskon eller hemma 1 vecka med sjukt syskon?
Hur resonerar de/ni som har det? Från vilken ålder tycker ni att barnen har det bättre på förskolan än hemma hos sina föräldrar och varför?
För det första få man inte ha barnet på förskolan mer än 15 h/vecka om man är arbetslös eller föräldraledig. Det betyder oftast 3 h/dag, olika i olika kommuner.
För det andra så beror det på barnet. Min fyraåring skule bli tokig att vara hemma jämt, och bara umgås med lillasyster. Han älskar sina förskolekompisar! Finns ju inga barn hemma på dagarna, alla andra är ju på förskolan liksom. Jo, det finns ju öppna förskolan, så då skulle man ju gå dit istället. Min son har älskat förskolan från början (började som 1,5 åring) och sprungit dit och varit svår att få hem. Men han har aldrig gått lägre än 6 h/dag som mest.
För det tredje så tycker jag det är helt OK att ha barn på förskolan om man är hemma med ett annat sjukt barn, hur kul är det för det friska barnet om föräldern inte kan gå ut eller inte har tid att leka pga det sjuka barnet?
För det fjärde så kan det vara viktigt för barnet att vardagen fortgår någorlunda som vanligt om han/hon får småsyskon. Att det har sina kompisar och rutiner kvar. Men det är säkert individuellt.
Jag ser faktiskt inte förskolan som barnpassning/förvaring, utan pedagogisk verksamhet som barnet mår bra av. Kanske beror det på vilka förskolor det är, hur kvalitén är. Vi har haft turen att ha sonen på fantastiska förskolor, med underbar engagerad personal, med mycket teman och mycket utevistelse!
Men på semester skulle jag
aldrig ha barnen på förskolan. Då vill jag ju umgås med familjen!