Barnbilstol?

C

Cizzi

Nu är det dax att köpa en bilstol till dottern. Hon sitter fortfarande i babyskyddet men (äntligen) börjar hon växa ur det ;)
Hon är nu 16½ månad och väger 9,5kg :D
Vi har den bakåtvända stolen kvar som syskonen satt i men det är slut och dax att kassera, den av märket Britax. Tog en vända på stan idag och titta på stol och hua vad det finns mycket :eek: Så vill någon dela med sig av sina erfarenheter? Gäna med någon som har stol av märket BeSafe.
 
Sv: Barnbilstol?

Vi har en BeSafe Izi Kid, den som alltid är bäst i test och tål att sitta även i baksätet.

Finns bara en nackdel med den och det är att den är så himla bökig att montera att man inte flyttar omkring den hur som helst.

Men har man en och samma bil och plats är den bra på alla sätt, lätt att knäppa/justera spännet och mycket stabil.

Vi köpte en beg i bra skick ett halvår gammal för 1400:- , de kostar runt 3000 nya men är inte så lätta att hitta beg. för de är ganska nya.
 
Sv: Barnbilstol?

I sista numret av Vi föräldrar var det bilbarnsstols test, kan vara värt att kolla lite på!
Vi har en Akta Graco Cosmic, men tydligen den "sista" omgången som man kan montera utan stödben i baksätet!
 
Sv: Barnbilstol?

Snurrfian skrev:
I sista numret av Vi föräldrar var det bilbarnsstols test, kan vara värt att kolla lite på!
Vi har en Akta Graco Cosmic, men tydligen den "sista" omgången som man kan montera utan stödben i baksätet!
Läste just det testet och blev snopen när jag upptäckte att mina stolar är en av de två som belv diskvalificerade där, har två akta duo xtp. De används dock med remmarna bara och inte med stödbenet.
 
Sv: Barnbilstol?

Jag har två Akta Graco Cosmic, varav den ena av modellen med stödben (dock monterad fram så det behövs inte). Tycker väldigt bra om Akta Gracco rent allmänt, så jag blev mycket förvånad över testresultatet nu sist. Å andra sidan var Akta Graccos båda modeller Duo och Cosmic helt klart bäst i ett finskt krocktest, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. På deras egen sida finns ju dessutom video av krocktester i 64 m/h, utan att något går sönder på stolen. Jag fortsätter nog att gilla Akta Gracco tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnbilstol?

Jo jag vet, men om man tittar på deras egna krocktester tex så är dom utförda utan något stöd för stolen.
 
Sv: Barnbilstol?

Tack alla ni som svarat! :bow:
Ännu är ingen stol inköpt, men vi har tittat lite extra på just BeSafe Izi Kid, men när vi fick en demonstration av hur den fungerar så verkar den jobbig att sätta in i bilen, men annars väldigt bra. Nu har vi för det mesta barnen i våran Toyota Previa, och där sitter alla barn bak men i egna kaptensstolar. Däremot så behöver vi flytta över barnstolarna ibland till vår lilla Volvo och då tror jag det kan bli dåligt med plats. :mad:
 
Sv: Barnbilstol?

Hej! Jag kan berätta varför stolen blev bäst i test. När stolen blev testad i sidokollision fanns det ingen vindruta i sidodörren. Stolens nackskydd vek sig av dockans huvudtyngd. Huvudet flög ut i rutan som inte fanns just för tillfället (antar att man vill undvika glassplitter när man testar så mycket). Eftersom huvudet inte flög i något fick den inget krockvärde. De andra stolarna som testades fångade upp huvudet med sidoskydden och fick därför krockvärden. När journalisten skrev artikeln fick han alla resultat och beslutade att inget krockvärde var bättre än att få något. Felaktigt beslut enligt mig!!!! Jag vill inte att min barns huvud ska flyga in i rutan, utan att det fångas upp av stolen. Det är ju trots allt det den är till för.
 
Sv: Barnbilstol?

Vi har en BeSafe Izi Kid, den som alltid är bäst i test och tål att sitta även i baksätet.

Vi har två sådanna och är supernöjda! Min sambo flyttar över den ena ibland utan problem, det går rätt fort när man väl lärt sig! Köpte våra på MICRO och de satte in den åt oss, och demonstrerade så fint :bow:!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?)...
2
Svar
20
· Visningar
1 609
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 953
Senast: Migo
·
Övr. Barn Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta...
2
Svar
36
· Visningar
4 202
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp