Barnaga - när börjar man?

Sv: Barnaga - när börjar man?

kan säga att när jag gick i skolan (1-3:an) och pojkarna kallade mig saker och retades, så var det JAG som fick vara kvar i klassrummet tills de hade gått hem en bit så att JAG slapp bli retad...
Den läraren tyckte bättre om killar än tjejer (strålande).

och när pojkarna bråkade med mej och jag gav tillbaka, så fick jag alltid skiten av lärarna :mad:

Men jag fattar inte... Nästan alla länder har skrivit under barnkonventionen. Ändå tillåter de flesta länder barnaga. Uppenbarligen tolkar jag barnkonventionen på ett helt annat sätt än majoriteten av världens människor, för jag tycker att denna artikel är oförenlig med barnaga:

Tja, häromdagen kritiserades även Sverige för att inte följa konventionen i samband med utvisningen av en mamma och hennes spädbarn medan den större dottern och pappan har uppehållstillstånd. Billström tyckte inte konventionen hade med det hela att göra. :grin:

Tja, häromdagen kritiserades även Sverige för att inte följa konventionen i samband med utvisningen av en mamma och hennes spädbarn medan den större dottern och pappan har uppehållstillstånd. Billström tyckte inte konventionen hade med det hela att göra. :grin:

Det är väl så att varje land har sina käpphästar. Vi i Sverige har noll-tolerans mot våld mot barn, men vissa andra bitar (som exemplet du ger) tycker vi inte är så angelägna...:confused:

Det är väl så att varje land har sina käpphästar. Vi i Sverige har noll-tolerans mot våld mot barn, men vissa andra bitar (som exemplet du ger) tycker vi inte är så angelägna...:confused:

Precis - just detta var bara ännu ett exempel på hur en stat kan tolka konventioner lite som det passar. :crazy:

Även om jag aldrig skulle försvara att barn ens smiskas det minsta lilla, så förvånar det mig hur du kan ha tänkt dig att det är sådant som barnkonventionen handlar om.

FN:konventionerna om mänskliga och barnsliga rättigheter är ju ett slags lägsta nivå - under det får/ska/bör man inte hamna.

I en kultur och ett samhälle där "lindrigt smisk" allmänt förekommer, tror jag egentligen inte att det behöver vara det värsta de barnen råkar ut för (jag tänker nu på "vanliga" barn, som inte utsätts för övergrepp och regelrätt misshandel etc). Tex finns det många britter (och andra) som har matvanor som jag gott kan tänka mig är minst lika skadliga som "smisk", bannemig. Och jag kan ändå inte se hur de barnen rimligtvis skulle kunna omhändertas av myndigheter pga detta.

Tips!!!!!

Tips till alla som följde den här tråden. Ikväll (om fem minuter) kl 20.00 går ett jättebra program på Kunskapskanalen som handlar om barnaga.

Det är en repris från i måndags. Det svarar på det mesta som vi har diskuterat här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka