Sv: Barn som inte förstår frågor
Jag tänkte redan tidigare i tråden på det som Linda_77 nämner härovan... Jag är på inga sätt någon expert (bara allmänt intresserad får man väl kalla det), men känner igen just det där med "ekandet" och just svårigheten att kommunicera från det jag läst om autism (som ju finns i massor av olika nyanser).
Din känsla av att "något annat" ligger bakom kan det ju ligga något i. Därmed inte alls sagt att det handlar om just autism, men kanske någon form av funktionshinder och/eller kommunikationsproblem.
Jag tror du/ni gör helt rätt i att släppa den språkliga stressen just nu. Ni har ju funnit sätt att hantera detta i er familj och det är det viktiga just nu. När ni väl får hjälp via BVC så hoppas jag ni får en ordentlig utredning och att du får svar på om din känsla varit befogad eller inte.
Jo, jag vet att "vill ha mjölk" är ett helt adekvat svar på frågan, jag förväntar mig inget mer avancerat. Det som oroar mig är just ekandet och att barnet inte alls kan svara ja/nej. T.ex. frågar vi "vad gör du?" svarar barnet "vad gör du?", vi svarar då "du hoppar högt (som ett exempel)" och barnet ekar då vårt svar.
Barnet nickar inte eller skakar på huvudet, kan peka ibland men inte alltid. Oftast blir det en gissningslek för att veta vad barnet vill, d.v.s. vi ger alternativ tills barnet blir nöjd, vi brukar vanligtvis ge två eller tre alternativ. Barnet berättar mycket sällan saker spontant och kan inte heller berätta för sin far vad vi gjort under dagen.
Som jag skrev tidigare bekymrar inte "normal" sen språkutveckling mig men det känns mer och mer som att något annat ligger bakom. Dessutom är det oerhört frustrerande att inte kunna kommunicera med varandra.
Jag tänkte redan tidigare i tråden på det som Linda_77 nämner härovan... Jag är på inga sätt någon expert (bara allmänt intresserad får man väl kalla det), men känner igen just det där med "ekandet" och just svårigheten att kommunicera från det jag läst om autism (som ju finns i massor av olika nyanser).
Din känsla av att "något annat" ligger bakom kan det ju ligga något i. Därmed inte alls sagt att det handlar om just autism, men kanske någon form av funktionshinder och/eller kommunikationsproblem.
Jag tror du/ni gör helt rätt i att släppa den språkliga stressen just nu. Ni har ju funnit sätt att hantera detta i er familj och det är det viktiga just nu. När ni väl får hjälp via BVC så hoppas jag ni får en ordentlig utredning och att du får svar på om din känsla varit befogad eller inte.