Barn som inte förstår frågor

GerdOs

Trådstartare
När har era barn börjat svara på frågor? Har någon upplevt att ett barn inte förstår vad en fråga är?

Mitt barn är 3,5 och är hemma på heltid med mig och sitt småsyskon. Barnet har varit väldigt sen i sin språkutveckling och använt relativt få ord framtill sin 3-årsdag. Därefter lossnade talet, trodde vi. Den senaste tiden har jag fäst mer uppmärksamhet vid att barnet inte svarar på frågor, istället upprepar det frågan, väntar på att vi svarar och upprepar sedan svaret (eventuellt kunde det vara ekolali). Vi pratar mycket, läser mycket och försöker titta på något barnprogram om dagen och prata igenom vad som händer i programmet. Vi försöker ställa frågor och vänta på att barnet ska svara men det händer inte! Idag blev jag dumt nog så frustrerad på barnet att jag försökte tvinga fram ett svar men märkte att barnet inte förstod hur man svarar på en fråga, inte ens en ja/nej- fråga.

BVC har inte anmärkt på språkutvecklingen vid årskontrollerna annat än att den är något försenad. Barnet är väldigt fysiskt aktivt och därför tyckte BVC att vi inte skulle fästa för stor uppmärksamhet vid just talet, utan det kommer senare. Självklart ska jag kontakta BVC igen och be om remiss både till psykolog och logoped för att utreda vad det kan vara för problematik i bakgrunden. Jag undrar dock vad ni har för tankar om detta? Något som upplevt liknande problematik och löste det sig?

Sv: Barn som inte förstår frågor

Vad händer om du frågar om h*n t ex vill ha mjölk eller vatten att dricka, får du inget svar då? Alltså frågor där det inte finns rätt eller fel svar, utan där det handlar om vad barnet vill.

Vår äldsta var sen med talet, men såna frågor har han svarat ja eller nej på länge, långt innan han kunde prata i övrigt. Typ Vill du ha mjölk?

Hänger lite på Mabuses fundering härovan.

Vår snart-2-åring har svarat på frågor ganska länge. T ex "vill du ha välling nu?" eller "vad heter du?".

Nu är svaret mest NEJ (som den snart-2-åring hon är), men visst förstår hon och kan svara på frågan.

Barnet svarar inte ja eller nej. Frågar jag "vill du ha mjölk eller vatten?" Blir svaret oftast "vill ha mjölk". Barnet svarar alltså men svaret blir en upprepning av det vi frågat och det känns som att det inte finns någon egentlig förståelse bakom utan hen svarar för att vara artig.

Som jag svarade Mabuse blir svaret oftast en upprepning av frågan så det finns ju en språkförståelse hos barnet. Barnet kan uppge sitt namn men vi måste verkligen fiska efter det med många olika typer av frågor, ifall främlingar frågar svarar barnet inte alls men där är det ju antagligen någon form av blyghet alternativt social inkompetens som ligger bakom. Barnet kan inte svara på hur gammalt det är eller var det bor, s.k. Vanliga frågor som jag upplever att de flesta barn kan svara på.

Vi har en son med liknande problem. En språkstörning helt enkelt. Han lärde sig inga ord automatiskt vilket det tog låååång tid innan vi förstod. Svårt med inlärning överlag, kommer inte ihåg instruktioner och hade svårt med ovana situationer. Vi fick hjälp när han var 8-9 och han kommer aldrig att riktigt komma ikapp jämnåriga men det har blivit lättare och lättare. Ju tidigare man kan få hjälp desto bättre. Dessa barn faller inte under särskolan men i vår kommun finns en speciell Tal och språkklass vilket varit guld. Nu, 12 år gammal går han 3 dgr där och 2 dgr i sin "gamla" klass.

Oj vad svårt.
Våran 1 år och 8 m. dotter svarar adekvat på alla möjliga saker, både med ord och peka. Men det säger ju inget om Ditt barn! Eftersom du känner att nåt inte verkar stämma så kanske du ska kontaka BVC ...

Barn är ju otroligt olika och en del ungar tenderar ju att tycka att det inte spelar någon roll eller är så sabla självklart att man inte behöver svara. Men så är ju inte alltid fallet. Det finns ju ganska många exempel på ungar som när de väl träffar en logoped och man börjar använda tecken till stöd och annat så blir det så bökigt att det är lättare att börja "prata som folk".

Eller så är det nåt som "inte stämmer" och ju tidigare man kan kartlägga och få reda på det desto mer vinner man vad gäller hjälp och stöd.

Det här med mjölk eller vatten och ekolali kan man testa lite halvenkelt. Är det ekolali som en följd av att man inte begriper så brukar man alltid följa samma mönster.
Frågar man: "vill du ha mjölk eller vatten?" och barnet svarar: "vill ha mjölk" så säg fråga igen men kasta om: "vill du ha vatten eller mjölk?" får du då svaret "vill ha vatten" så KAN det indikera att barnet inte väljer/förstår utan bara upprepar.

Men OM det är såna situationer/saker så brukar det också leda till att barnet blir förbannad. Te.x barnet ekar att det vill ha mjölk men vill egentligen ha vatten - och när det då serveras mjölk blir man arg ....typ.

Jag misstänker ju att vårt barn har någon form av språkstörning men inget är bekräftat än.

Hur förflyter kommunikationen med er son i dagsläget, kan ni kommunicera utan större problem? Minns du ungefär i vilken ålder ni kunde börja kommunicera och resonera med varandra?

Vi har faktiskt aldrig prövat att kasta om orden så men det ska vi absolut göra. När jag tänker efter har barnet i perioder haft kraftiga utbrott vid just mjölk/vatten situationer, vilket ju kan tyda på att hen enbart ekar vår fråga men menar något annat.

Sen språkutveckling har inte alls oroat mig tidigare men efter idag känns det definitivt som att det är någon annan problematik i bakgrunden.

Kolla upp det.
Det bästa som kan hända är ju att det inte är nåt spök alls och då är det ju bara bra. Har barnet någon svårighet av något slag så finns det både kunskap och hjälp att få och ta del av som ni behöver.

Är det bara med talupprepning som svar på frågan som det märks? Pekar barnet eller visar med kroppen på glaset mjölk?
Jag hade definitivt tagit det vidare genom bvc, oavsett vad det beror på behöver barnet antagligen extra stöd eller hjälp. Lycka till!

Barnet svarar inte ja eller nej. Frågar jag "vill du ha mjölk eller vatten?" Blir svaret oftast "vill ha mjölk". Barnet svarar alltså men svaret blir en upprepning av det vi frågat och det känns som att det inte finns någon egentlig förståelse bakom utan hen svarar för att vara artig.

Fast Vill ha mjölk är väl ett fullständigt adekvat svar på frågan, hur skulle man annars svara på frågan om man vill ha mjölk eller vatten? Vad är det som gör att du inte tycker barnet verkar förstå, vill h*n inte ha mjölken (t ex) sen när den ställs fram?

Om du förväntade dig svaret "jag vill ha mjölk" så kommer det nog senare, pronomen är rätt svårt och det tar tid innan barn börjar använda dem. Mitt barn är snart tre, och han pratar fortfarande om sig själv i tredje person, det är helt normalt.

Svarar barnet med att skaka på huvudet/nicka istället för nej/ja??
Pekar barnet på saken h*n vill ha? eller hur förstår ni hur barnet menar?

* Jenny*

Fast det känns som ett fullständigt normalt svar när jag läser det. Man kan ju inte svara ja eller nej på frågan "mjölk eller vatten". Det är ju fullt rimligt att svara "jag vill ha mjölk" eller möjligen bara "mjölk".

Upplever du att barnet egentligen inte VILL ha just mjölk utan kanske egentligen ville ha vatten eller ingenting? Eftersom du menar att det bara är en slags artighetsfras.

Vi har faktiskt aldrig prövat att kasta om orden så men det ska vi absolut göra. När jag tänker efter har barnet i perioder haft kraftiga utbrott vid just mjölk/vatten situationer, vilket ju kan tyda på att hen enbart ekar vår fråga men menar något annat.

Ah, jag skulle läst vidare ser jag. Glöm min fråga härovan!

Kan man inte snabbtesta genom att hålla fram två lätt olika saker (yogurth, frukt, godis), en i varje hand och fråga
-Vilken vill du ha? och se om han pekar eller säger -den. (Då har han inte så mycket att upprepa).

(Som svar på frågan, vår snart treåring svarar på frågor utan problem och kan tex välja tröja (eller inte...), han har gjort det ganska länge. Men han pratar oupphörligen (skavsår i öronen) så det kan vara svårt att jämföra med.)

Jag försöker svara alla här.

BVC är kontaktad men det är flera månaders kö både till logoped och barnpsykolog, vi har dock bestämt oss för att släppa all språklig stress tills en utredning är gjord. Vi kommunicerar helt enkelt på barnets villkor tills vi får mer stöd att utveckla kommunikationen.

Hörseln är inte kollad sen barnet fyllde 1, dock verkar hen höra enligt det vi uppfattar. Vi ska ta upp det med BVC.

Jo, jag vet att "vill ha mjölk" är ett helt adekvat svar på frågan, jag förväntar mig inget mer avancerat. Det som oroar mig är just ekandet och att barnet inte alls kan svara ja/nej. T.ex. frågar vi "vad gör du?" svarar barnet "vad gör du?", vi svarar då "du hoppar högt (som ett exempel)" och barnet ekar då vårt svar.

Barnet nickar inte eller skakar på huvudet, kan peka ibland men inte alltid. Oftast blir det en gissningslek för att veta vad barnet vill, d.v.s. vi ger alternativ tills barnet blir nöjd, vi brukar vanligtvis ge två eller tre alternativ. Barnet berättar mycket sällan saker spontant och kan inte heller berätta för sin far vad vi gjort under dagen.

Som jag skrev tidigare bekymrar inte "normal" sen språkutveckling mig men det känns mer och mer som att något annat ligger bakom. Dessutom är det oerhört frustrerande att inte kunna kommunicera med varandra.

När har era barn börjat svara på frågor? Har någon upplevt att ett barn inte förstår vad en fråga är?

Mitt barn är 3,5 och är hemma på heltid med mig och sitt småsyskon. Barnet har varit väldigt sen i sin språkutveckling och använt relativt få ord framtill sin 3-årsdag. Därefter lossnade talet, trodde vi. Den senaste tiden har jag fäst mer uppmärksamhet vid att barnet inte svarar på frågor, istället upprepar det frågan, väntar på att vi svarar och upprepar sedan svaret (eventuellt kunde det vara ekolali). Vi pratar mycket, läser mycket och försöker titta på något barnprogram om dagen och prata igenom vad som händer i programmet. Vi försöker ställa frågor och vänta på att barnet ska svara men det händer inte! Idag blev jag dumt nog så frustrerad på barnet att jag försökte tvinga fram ett svar men märkte att barnet inte förstod hur man svarar på en fråga, inte ens en ja/nej- fråga.

BVC har inte anmärkt på språkutvecklingen vid årskontrollerna annat än att den är något försenad. Barnet är väldigt fysiskt aktivt och därför tyckte BVC att vi inte skulle fästa för stor uppmärksamhet vid just talet, utan det kommer senare. Självklart ska jag kontakta BVC igen och be om remiss både till psykolog och logoped för att utreda vad det kan vara för problematik i bakgrunden. Jag undrar dock vad ni har för tankar om detta? Något som upplevt liknande problematik och löste det sig?

Nu kan jag inte speciellt mycket om barn, men har arbetat länge med ungdomar som har autism och råkade se den här tråden.
Hur är barnet i övrigt när det gäller kommunikation och samspel med andra?
Missförstå mig inte, jag påstår absolut inte att ert barn har någon diagnos, men det kan ju vara värt att undersöka (ifall barnet har svårt med fler saker). Men barn är ju barn och rätt vad det är så löser det sig säkert :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 614
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 289
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 928
Senast: Milosari
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar