Barn som har problem med ledarskap

anhe

Trådstartare
Har en dotter som i och för sig inte är feg av sig, men hon är så otroligt passiv och otydlig i sitt kroppsspråk gentemot hästar så hon blir ju fullständigt "ägd" av dem. Hur sjutton kommer man runt det där? Det största problemet kommer till att hantera "läskiga situationer" vid uteritt, eller ja, hästarna har en tendens att hitta på en massa såna situationer när hon rider. Ta sig från stallbacken kan t.ex vara en sån situation, eller postlåda efter vägen osv. Jag vet ju att om jag hoppar upp och rider hennes häst, så löser det sig, jag får hästen dit jag vill, oftast utan större problem och större konflikter. Men själv så, ja, hon löser det till slut, men hon får bråka så mycket, och hästarna testar henne jämt, rejält, hon kommer liksom aldrig förbi det där med testandet. De provar varenda motreaktion som finns, vända, kicka, resa sig mm. De försöker ofta ta första möjliga chans att vända hem. Och försöker hon liksom bestämma, då får hon en kraftig motreaktion, en reaktion jag själv aldrig skulle få hos samma häst. Jag försöker ju lära och peppa henne att vara tydlig, stadig på skänklarna och snabb i reaktionerna och tänka framåt. Men något hos henne utstrålar ändå osäkerhet, och det speglar så klart av sig på hästarna. Jag kan inte se vad hon gör för fel, men något är det.

Det här är tydligt även i stallmiljö, hon har svårt att signalera till hästen att hon vill att den ska flytta undan för henne i stallgången, hon försöker, men de lyssnar inte riktigt. Jag fattar inte riktigt varför det blir så här, de flesta tror att hon är tuff, hon framstår nog inte som så osäker för oss människor, men för hästarna..... Hon biter ihop och kämpar på, så hon är ju inte vek på det viset. Hon undviker liksom inte att ta en konflikt med hästen. Men man vill ju inte ha konflikt! Man vill ju att de ska kunna jobba med henne!

Jag är ju med henne och hjälper henne hela tiden, men som jag ser det, så om jag hela tiden finns med som hästens stöttepelare, så kommer ju alltid problemet kvarstå så fort hon blir själv. Tyvärr blir man ju lite förbannad och besviken på hästarna ibland också, som man vet är schyssta individer annars, varför krånglas det så mycket? Jag vill ju att hon ska kunna klara sig själv. Hon får idag ofta försöka lösa problemen själv, men jag är med och ger lite instruktioner på avstånd. Jag känner att hon behöver ju jobba mycket med hästarna i stallmiljö, hon måste bli säkrare, men hur kan jag inte säga. Hon gör liksom inget fel. Synbart. Men vid ridningen? Hur skulle ni göra med en häst som "fjantar sig", ser spöken och ska vända och springa hem, utan anledning, som när man vänder åt rätt håll, svarar med att kicka eller på annat vis dumma sig? Visst, jag som vuxen, kan leda förbi den, eller förstärka från marken, men nästa gång då? Hur skulle ni tänka för att komma förbi det här?

Hon kanske "spelar/verkar" tuff inför människor men luktar rädsla lång väg inför hästarna. Bara gissar.

Hon kanske "spelar/verkar" tuff inför människor men luktar rädsla lång väg inför hästarna. Bara gissar.

Ja, något sånt måste det ju vara. Nu är hon inte tuff på sånt vis så att hon är kaxig, men ser utåt sett inte väldigt osäker ut i alla fall. Men oavsett, hur sjutton ska man komma runt det hela? Just nu känns det som en ond cirkel.

Hästarna, har ni alltså flera hästar som hon handskas med?
Kanske det är lättare för henne om hon istället bara handskas med en av hästarna? ( den snällaste)
Sedan blir iallafall jag väldigt osäker om någon ska hålla koll och kommentera det jag gör hela tiden. Som jag förstod det så vet hon rent tekniskt hur hon ska göra, men hennes osäkerhet göra att det ändå inte fungerar.
Du skulle kunna hålla koll lite mer på avstånd? Låta henne lösa situationen på egenhand. Börja med sådant hon brukar klara, sedan kan ni vartefter göra svårare saker.

Hästarna, har ni alltså flera hästar som hon handskas med?
Kanske det är lättare för henne om hon istället bara handskas med en av hästarna? ( den snällaste)
Sedan blir iallafall jag väldigt osäker om någon ska hålla koll och kommentera det jag gör hela tiden. Som jag förstod det så vet hon rent tekniskt hur hon ska göra, men hennes osäkerhet göra att det ändå inte fungerar.
Du skulle kunna hålla koll lite mer på avstånd? Låta henne lösa situationen på egenhand. Börja med sådant hon brukar klara, sedan kan ni vartefter göra svårare saker.

Hon har haft en häst i taget, även om vi har fler hästar i stallet. Hon har nu en ny ponny som det är tydligt att det är samma typ av problem med som den förra, och då måste jag göra antagandet att det är hos henne det sitter. Den förra var det problem med så där var det lite enklare att anta att hästens personlighet var starkt bidragande. Den här tycker jag inte det skulle vara lika mycket anledning till. Nu är han väldigt ny, så att han testar henne är i sig inget konstigt. Hon vill ha mig med, hon vet inte riktigt säkert hur hon ska göra annars (och jag har inte facit, men idéer och förslag i alla fall). Rent tekniskt kan hon göra det jag ber henne om, men hon lyckas liksom aldrig förmedla att "nu bestämmer jag vart vi ska gå" Tror inte hon blir osäker av att jag säger till henne vad hon ska göra. Min känsla är att om inte jag skulle ge henne lite tips och förslag på vad hon ska göra, så skulle hon kanske ge upp istället för att "rida ut stormen". Jag försöker göra precis som du föreslår, jag är tyst och låter henne försöka, håller mig på så stort avstånd som möjligt. Men det är ju när konflikten eskalerar utan att man kommer till vägs ände som jag måste gå in. Jag vill ju dock inte ha den där konflikten. Hon skulle behöva ha lite mer naturlig pondus om man säger så. Hon verkar inte förmedla någon trygghet till djuren, och hur lär man henne det? Antar att vi får väl helt enkelt gnugga på och träna "häst" i alla lägen. Men ska man kanske backa, och inte låta henne lösa några konflikter alls själv, utan alltid följa med och ta över kanske? För både hennes och ponnyns skull.

Hästar läser av människor på kroppspråk och energier vi utstrålar. Alltså inte på ord eller ansiktsuttryck som vi människor. Jag tror att hon behöver jobba på sin självkänsla, för den har säkert tagit sig en tagg när hon alltid får så många konflikter när hon försöker. Hon behöver också lära sig meningen med att ändra sin inställning, hur det påverkar kommunikationen osv. Att bara säga "skänkla på nu", "sväng nu" hjälper inte. Då vet hon VAD hon ska göra men inte vägen dit.

Jag tror man behöver vara mer uppmärksam på kommunikationen och kroppspråket på både hästarna och henne. Hon måste få lära sig hur hästar fungerar och kommunicerar och sen träna upp sin egen känsla för det här, och framförallt självförtroendet. Sen kan du hjälpa till genom att utbilda dig själv också, så du kan se VART det går fel i hennes hästhållning och kan hjälpa henne korregera det på en djupare nivå.
Det är egentligen ganska svart på vitt när det kommer till kommunication med hästar, så när du säger att du inte vet vad hon gör fel så bevisar det att ni båda måste lära er mer. Det kommer sig naturligt för dig som har hållt på med hästar länge och har en känsla för det, men om du börjar reflektera mer över exakt VAD du gör rätt så tror jag att din dotter kommer få mycket mer hjälp av det. :)

T.ex. min lillasyster har fått leda min häst några gånger samma sak med min mamma. Min häst är extremt snäll när jag leder honom och följer löst osv. Men när de tar över så blir han "plötsligt" bufflig, går över de, går lite vart han vill osv. Varför? För de är inte lika självklara i deras kroppspråk. När de vill att han ska stanna så drar de i grimskaftet, hukar sig själva lite framåt och försöker putta han att stanna när han fortsätter gå. Istället för att bestämt utstråla "stanna" med ett rakt kroppspråk och t.om ryggen emot. Han stannar på det senare alternativet medans han inte förstår det första.

Hästar uppfattar de minsta signalerna och oftast räcker det med att vi tänker "stanna", "följ med här" osv eftersom efter träning så ändrar vi vårt kroppspråk automatiskt och hästarna uppfatta det.:)

Hästar läser av människor på kroppspråk och energier vi utstrålar. Alltså inte på ord eller ansiktsuttryck som vi människor. Jag tror att hon behöver jobba på sin självkänsla, för den har säkert tagit sig en tagg när hon alltid får så många konflikter när hon försöker. Hon behöver också lära sig meningen med att ändra sin inställning, hur det påverkar kommunikationen osv. Att bara säga "skänkla på nu", "sväng nu" hjälper inte. Då vet hon VAD hon ska göra men inte vägen dit.

Jag tror man behöver vara mer uppmärksam på kommunikationen och kroppspråket på både hästarna och henne. Hon måste få lära sig hur hästar fungerar och kommunicerar och sen träna upp sin egen känsla för det här, och framförallt självförtroendet. Sen kan du hjälpa till genom att utbilda dig själv också, så du kan se VART det går fel i hennes hästhållning och kan hjälpa henne korregera det på en djupare nivå.
Det är egentligen ganska svart på vitt när det kommer till kommunication med hästar, så när du säger att du inte vet vad hon gör fel så bevisar det att ni båda måste lära er mer. Det kommer sig naturligt för dig som har hållt på med hästar länge och har en känsla för det, men om du börjar reflektera mer över exakt VAD du gör rätt så tror jag att din dotter kommer få mycket mer hjälp av det. :)

Du sätter lite ord på hur jag upplever det, jag har ju det där naturligt själv, och har alltid haft, och reflekterar därför liksom inte över vad jag gör. Jag har svårt att se vad hon gör fel, jag försöker dock överföra och fundera över hur jag skulle gjort själv, men det är svårt, för man känner ju själv liksom av vad som behövs i varje situation, och eftersom det inte är jag som sitter på så har jag svårt att göra mer än gissa. Men jag är helt överens med dig om att hon måste få träna på sin kommunikation, och jag måste också reflektera över varför det fungerar för mig. Det är intressant med utbildning, absolut. Just nu är jag mest ute efter lite tips om jag ska "ta över" ledarrollen och backa flera steg, eller om hon ska få försöka reda ut varenda konflikt själv tills det släpper. Min tanke nu är att jag kommer köra mycket hantering från mark med henne, bara vanlig bashantering, leda omkring, speciellt med nya hästen som verkar söka en ledarroll. Antagligen tycker han det är redigt obehagligt eftersom han själv inte är en ledare utan snarare är lite feg. Så osäker häst i ovana situationer, ihop med en unge som inte kan förmedla att det inte är farligt, blir inte så bra.... Situationerna ute, hmm, kanske ska gå in och styra upp tidigare när det är på väg att eskalera, så att varken häst eller unge får för lång konflikt. Sen förhoppningsvis ta det därifrån. Jag ska verkligen försöka bryta ner hantering i olika mindre, förenklade, delar och överföra det jag gör och tänker, på henne, men i mindre steg. Det är ju enklare att ge direktiv kring att skänkla eller svänga som du tar upp, för det är en tydlig åtgärd, men precis som du säger så är det ju egentligen vägen dit jag är ute efter. Hon har lite sen timing eftersom hon inte riktigt känner det här själv än, men det är ju inte så konstigt för ett barn kan jag tycka.

Hon har haft en häst i taget, även om vi har fler hästar i stallet. Hon har nu en ny ponny som det är tydligt att det är samma typ av problem med som den förra, och då måste jag göra antagandet att det är hos henne det sitter. Den förra var det problem med så där var det lite enklare att anta att hästens personlighet var starkt bidragande. Den här tycker jag inte det skulle vara lika mycket anledning till. Nu är han väldigt ny, så att han testar henne är i sig inget konstigt. Hon vill ha mig med, hon vet inte riktigt säkert hur hon ska göra annars (och jag har inte facit, men idéer och förslag i alla fall). Rent tekniskt kan hon göra det jag ber henne om, men hon lyckas liksom aldrig förmedla att "nu bestämmer jag vart vi ska gå" Tror inte hon blir osäker av att jag säger till henne vad hon ska göra. Min känsla är att om inte jag skulle ge henne lite tips och förslag på vad hon ska göra, så skulle hon kanske ge upp istället för att "rida ut stormen". Jag försöker göra precis som du föreslår, jag är tyst och låter henne försöka, håller mig på så stort avstånd som möjligt. Men det är ju när konflikten eskalerar utan att man kommer till vägs ände som jag måste gå in. Jag vill ju dock inte ha den där konflikten. Hon skulle behöva ha lite mer naturlig pondus om man säger så. Hon verkar inte förmedla någon trygghet till djuren, och hur lär man henne det? Antar att vi får väl helt enkelt gnugga på och träna "häst" i alla lägen. Men ska man kanske backa, och inte låta henne lösa några konflikter alls själv, utan alltid följa med och ta över kanske? För både hennes och ponnyns skull.
Eller så köper ni för svåra hästar för henne att hantera.

Köp en genomsnäll häst som förlåter alla misstag som din dotter kan tänkas göra. Det blir ju annars en ond cirkel där det bara blir värre ju mer din dotter misslyckas och antagligen blir bara mer rädd och osäker.

Eller så köper ni för svåra hästar för henne att hantera.

Köp en genomsnäll häst som förlåter alla misstag som din dotter kan tänkas göra. Det blir ju annars en ond cirkel där det bara blir värre ju mer din dotter misslyckas och antagligen blir bara mer rädd och osäker.

Det var det som var meningen med denna hästen.

Jag har suttit hela dagen nu och analyserat vad jag gör annorlunda, och har nog kommit på en ganska viktig detalj kring hur jag gör som kanske gör skillnad. Ska prova lite....

Jag har också varit osäker på det sätt som din dotter verkar vara. Det som hjälpte mig var att jag slapp hantera alla hästar, förutom min egna supersnälla och stencoola häst. Med henne behövde jag aldrig bli osäker, utan när jag gjorde rätt så gjorde hon också rätt.
Jag tror att en häst som först blir osäker och sedan eskalerar när dottern gör rätt, istället för att hästen också gör rätt då förvärrar problemen. Det är inte lätt att bli säker när rätt är något som gör att det blir ännu läskigare. Jag håller med @Tora.

Jag har suttit hela dagen nu och analyserat vad jag gör annorlunda, och har nog kommit på en ganska viktig detalj kring hur jag gör som kanske gör skillnad. Ska prova lite....
Och så måste ju hon lära sig att i sitt eget huvud se sig själv passera den farliga brevlådan med hästen. Ser hon framför sig att hon inte lyckas så lyckas hon inte heller. urjobbigt sånt där, men hon kanske behöver hjälp under lite längre period så att hon får upp självförtroendet.

Jag minns själv när jag, som 13-åring, skulle passera ett speciellt hus första gången med min nya ponny. Jag tror jag kämpade i minst en kvart för att få hästen att gå förbi. Jag minns inte om jag gav upp eller hoppade av och ledde förbi eller vad jag gjorde. När jag väl fick förbi hästen så funkade det hyggligt att få honom förbi "läskiga" saker vid de flesta tillfällen. Men jag minns särskilt den där första gången då hästen backade ner i diket, reste sig, hoppade jämfota och alla andra möjliga och omöjliga sätt för att inte gå förbi det där förb... huset och hur tårarna rann och hur jag ponnysparkade och hur sabla förbannad jag var. Hade jag inte varit nervös för hur han skulle vara vid första uteritten själv hade kanske inte problemet uppkommit :p

Och så måste ju hon lära sig att i sitt eget huvud se sig själv passera den farliga brevlådan med hästen. Ser hon framför sig att hon inte lyckas så lyckas hon inte heller. urjobbigt sånt där, men hon kanske behöver hjälp under lite längre period så att hon får upp självförtroendet.

Exakt! Det är ju med så mycket med sitt inre man liksom förmedlar något, inte med vad man gör rent praktiskt.

Det var det som var meningen med denna hästen.
Då får ni köpa en ännu enklare häst till henne.

Och så får hon bara rida i paddocken tills hon känner sig säker.

Det finns sådana hästar som får ängsliga ryttare att känna sig trygga. De är guld värda och inte alltid enkla att hitta.

Jag har också varit osäker på det sätt som din dotter verkar vara. Det som hjälpte mig var att jag slapp hantera alla hästar, förutom min egna supersnälla och stencoola häst. Med henne behövde jag aldrig bli osäker, utan när jag gjorde rätt så gjorde hon också rätt.
Jag tror att en häst som först blir osäker och sedan eskalerar när dottern gör rätt, istället för att hästen också gör rätt då förvärrar problemen. Det är inte lätt att bli säker när rätt är något som gör att det blir ännu läskigare. Jag håller med @Tora.

Hon vill ju hålla på med allt och alla hästar :) Men hon har nog lite dålig tilltro till sig själv. Den nya ponnyn hon har nu borde på pappret vara just en sån genomsnäll häst. Jag har medvetet letat efter en lugn häst och ingen hetsig sportponny. Verkar inte som det räcker....

Då får ni köpa en ännu enklare häst till henne.

Och så får hon bara rida i paddocken tills hon känner sig säker.

Det finns sådana hästar som får ängsliga ryttare att känna sig trygga. De är guld värda och inte alltid enkla att hitta.

Ja, det kan nog vara så. Vi får prova någon vecka till, vi har den bara på prov än så länge. Det kan ju släppa när ponnyn fått bo in sig ordentligt också

Ja, det kan nog vara så. Vi får prova någon vecka till, vi har den bara på prov än så länge. Det kan ju släppa när ponnyn fått bo in sig ordentligt också
Det kanske är bättre om bara du hanterar/rider ponnyn i någon/några veckor.

Så får dottern rida när du har ridit klart men då hålla sig i paddocken.

Edit: såg nu att det hunnits före med detta råd

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 854
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 281
Senast: Tonto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 869
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar