Sv: barn rumm/pojk-Flickrum
Som vanligt håller jag med Svea
Min förståndiga moder köpte i doppresent till mig fyra Carl Larson tryck som hon ramade in och hängde i barnkammaren. Jag har alltid älskat de tavlorna och de hänger än idag på mina väggar. Skulle jag en dag få barn kommer något liknande garanterat hänga på väggarna i barnrummet Dali kan jag tänka mig också, finns mycket att upptäcka i de bilderna, ffa hans senare. Mycket för fantasin att leka med..
Säng med förhängen var alltid min stora dröm som liten! Får jag barn lär de väl avsky det
Jag onda, konservativa kulturkärring till människa kommer, om ödet vill mig så väl att det blir bebbelinos i huset, att inreda barnrummet ganska sparsmakat. Jag vill ha en lugn färg på väggarna. Sen vill jag ha tavlor eller inramade affischer på vägarna som inte är så grälla, men fantasieggande. Gärna sagomotiv med mycket att upptäcka i bilderna, av konstnärer som Ilon Wikland, Ernest Shepard och Tove Jansson. Det finns ju även vuxenkonst som är spännande för barn, och fina fotoposters.
Jag tycker att barnkultur har en tendens att vara väldigt hysterisk - det är grällt och det skriks och gapas - och jag vill att mina barn ska lära sig att även uppskatta det lågmälda. Jag tror att man mår bra av att kunna kontemplera.
En sak som är väldigt mysig som jag kommer att ha är en ljusslinga med lampor i olika färger i taket som man kan ha som "somna-belysning". Det hade jag när jag var liten, och den fick mig att tänka på festerna i Mumindalen varma augustikvällar.
En annan sak som jag hade velat ha när jag var liten är en säng med sänghimmel som man kan dra igen om sig. Jag skulle vilja göra en med dubbla förhängen - ett inre skirt som silar in ljuset vackert, och ett yttre tjockt som gör sängen till en hemlig grotta.
Sen vill jag ha mycket förvaring med lådor och luckor så att man enkelt kan skyffla undan leksakerna när det ska städas! Varför inte en jättestor skiva på möbelhjul som går att skjuta in under sängen, som man kan ha som lekyta för legoprojekt och liknande. Bara att skjuta in den på kvällen, så är projektet ur vägen när det ska vara städat utan att man behöver förstöra leken!
Som vanligt håller jag med Svea
Min förståndiga moder köpte i doppresent till mig fyra Carl Larson tryck som hon ramade in och hängde i barnkammaren. Jag har alltid älskat de tavlorna och de hänger än idag på mina väggar. Skulle jag en dag få barn kommer något liknande garanterat hänga på väggarna i barnrummet Dali kan jag tänka mig också, finns mycket att upptäcka i de bilderna, ffa hans senare. Mycket för fantasin att leka med..
Säng med förhängen var alltid min stora dröm som liten! Får jag barn lär de väl avsky det