Barn och pussar

Sv: Barn och pussar

Jag är snart 42 och pussar fortfarande min mamma på munnen ibland ;). Och även min 17-åriga dotter. Tycker inte det är något konstigt med det. Skulle dock inte pussa någon annans barn på munnen.

Jag pussar bara ett av de 20 (?) barn jag känner, och henne träffar jag dagligen.
Så fort jag är hos pållarna kommer hon springandes, hon och hennes föräldrar bor grannar med mina föräldrars gård.

Hon blir 3 i sommar, och vill alltid ha kram och puss innan hon går, och avslutar alltid med "ses en annan dag".

Hennes pussar kommer så naturligt så det är inget konstigt med det,
däremot skulle jag aldrig ta initiativ till att pussa något barn på munnen, de får göra det om de vill. Mina gudbarn pussar jag på kinden, annars funkar kramar bra tycker jag.

Jag har tre barn och pussar fortfarande min egen mamma på munnen :o

Det gör jag med:D. Jag måste säga att för mig hade det känts väldigt underligt att inte pussa mina barn på munnen. Sedan kan jag tänka mig att det kan ändras (främst från barnens håll) i tonåren eller om kontakten av någon anledning blir dålig.
Min pappa pussar jag nog oftast på kinden, det bytte nog från mun till kind någon gång i tonåren.

Detta ska bli intressant sen när min lilla är på utsidan.... Detta med pussar På munnen på oss barn är aldrig ngt som förekommit i min släkt vad jag kan minnas. Mamma oh pappa har pussats på munnen inför oss barn, men oss pussade de på kinden, pannan, klappade, smekte och kramade.

Som ni säger, jag tror ens syn på detta beror en del på hur man haft det själv. Min barndom var full av kärlek och mys, men pussar på munnen......neee....!!
Så som sagt, ska bli spännande sen oh se hur jag själv blir med detta med en egen liten :) Just nu känns det totalt otänkbart att pussa andras barn på munnen även om de tog initiativet, och ja, nästa otänkbart även på min egna.....

*kl*

Nu har jag inga egna barn än, men med en mamma som fortfarande vill pussas på munnen ibland och en pappa som knappt kramas så är det ändå väldigt intressant. Mamma och jag har alltid pussats på munnen, har ingen aning om vems initiativ det var från första början men det var säkert bebisjag som ville det. Numera pussas jag hellre på kinden men mamma snor en "riktig" puss ibland :D Hon är rolig. Pussarna är av slaget med ganska hårt putande mun, en kort och ljudlig puss på samma sätt som man pussar bredvid kinden, ingenting som kräver att man lutar huvudet eller utbyter minsta antydan till saliv för det hade känts jättekonstigt såklart. Kindpussas gör vi alltid när vi träffas och när vi säger hejdå.
När jag var såpass liten att jag inte hade fattat vad sexualitet var, runt 4-5 år, så tyckte jag för övrigt ibland att det var jätteroligt att busa och trycka in tungan i mammas mun men då förklarade hon bara att så gjorde man inte för det var inte mysigt. Mamma är för övrigt en sån som berättar dagligen att hon älskar mig och det har hon aldrig gjort. I hennes fall så beror det säkert på en känslokall mamma som aldrig var fysisk eller känslosam med sina barn, hon ville att jag skulle växa upp och veta att jag var älskad.

Pappa å andra sidan har aldrig varit fysisk alls, har nog aldrig sagt att han älskar mig tror jag. Han är rent generellt väldigt oemotionell och pussar knappt på sin fru. Känslor diskuteras inte. Han och jag kan på sin höjd ge varandra en "enarmad kram" och jag blev jättechockad när han lade sin panna mot min för några veckor sedan och berättade hur fantastisk jag var. Då han hade druckit ett par öl och blev jätte, jätte, jätterörd när han fick höra en av mina sånginspelningar. Så hade han aldrig vågat göra nykter, han har seriösa hämningar den karln. :D Hans fru, min plastmamma sedan jag var ett år gammal, kramar jag men ingenting annat.

Jag vet inte hur jag kommer att göra med mina barn på pussfronten, det beror helt på vad barnen vill. Jag är extremt fysisk och gosig, så jag kommer att kela och krama och klappa, många pussar kommer det bli men om det blir på munnen eller bara på kinderna, pannan, näsan, håret och händerna vet jag inte. Mina barn kommer i alla fall få höra att jag älskar dem varje dag och jag och min sambo kommer inte att "gömma oss" när vi ska kramas eller pussas utan det kommer att vara naturligt för barnen att i vår familj så får man kela och gosa med varandra, man får visa känslor. Man får gosa ihop sig i en stor hög i soffan.
Inget hångel, tungkyssar eller annat sexorienterat såklart, sånt gör man inte när barnen tittar på.

Nä, fel behöver det väl inte vara. Men det är nog lite som andra skriver, att det beror på vad man är van vid. Själv var det väl knappt att jag blev kramad när jag var yngre, av vad jag kommer ihåg. Munpussar får bara min sambo, får se om det blir ändring på det när jag själv får barn.

Jag hade som sagt exakt samma känsla innan Elina föddes, och även när hon var bebis. Det är först sista halvåret när hon ville pussas på munnen jag gjort det och nu känns det bara mysigt och kärleksfullt.
Tror aldrig jag har sett något som du såg, men om jag hade gjort det (innan jag ändrade mig) hade jag reagerat precis som du.

Allmänt;
Är det någon skillnad om det är mamma eller pappa som pussar på munnen? Min man vill som sagt inte pussa på munnen, jag tror att han är rädd för missuppfattningar. Han tycker dock att det inte är konstigt att jag gör det.

*knapp*

Jga är 30 och pussar alltid både mamma, pappa och mina systrar på munnen när vi träffas och när vi säger hej då. Kommer från en väldigt kramig och nära familj på det viset så jag är ju van vid det sen jag var liten. Har aldrig ens tänkt på att det kan ses som konstigt faktiskt. Vi har alltid gjort det utom kanske de där känsliga åren på högstadiet när allt var "såååå pinsamt" :D

Syskonbarnen får mest pussar på kinden av mig ( men väldigt många då :love: ), men det brukar ofta bli att man får en mitt på munnen av dom ändå. Men då är det ju dom som bestämmer.

Jag har oxå haft förmånen att bli pussad, kramad och omtalad att jag var älskad som barn, och gör det samma med min son (2½år) och för mig är munpussar helt naturligt. Jag pussade lätt mina föräldrar på munnen tills jag var runt 10 i alla fall. Pussar är ju knappast det samma som djupa hångelkyssar... Jag skulle dock inte få för mig att pussa någon annans barn på munnen, men om det kom en unge o pussade mig så skulle jag bara tycka att det var gulligt.

Min mans 9 åriga son ger sin mamma pussar på munnen, vilket jag reagerade en del på. Min 1,5 åring pussar gärna på munnen när han vaknat (efter natten, efter middagslur) och änsålänge tycker jag det är helt okej. Men innan skolåldern ska det definitivt vara slut med det. Hua. Tycker det är skumt att pussa sina skolbarn eller vuxna barn på munnen. Mina föräldrar varken kramar eller pussar jag, utan där är det ett hej och så är det bra sen.

Men kramas kommer jag nog inte vilja sluta med! Det finns inget mysigare! Att min 1,5 åring varvar mellan kramar & pussar tycker jag inte är konstigt. På något sätt måste han få uttrycka sin kärlek till oss och han har ju sett mig & mannen pussas en del så =)

En fråga som dök upp när jag läste ditt inlägg, hur gör du om din 1,5 åring fortfarande tycker om att pussas på munnen när denne nått skolåldern?
Kommer du säga ifrån då?

KL

Som jag tidigare skrivit så pussade jag och syskonen vår mamma upp i vuxen ålder, och vi skulle ha fortsatt med det om hon inte gått bort.

Jag tycker det är en fin ömhetsbetygelse. som inte behöver känns minsta konstig, konstlad eller sexuelltladdad mellan barn och förälder.

Är det det det sistnämna vi är rädda för, att det ska kännas fel, att andra som ser oss pussas ska tro att man har en osund relation?

I så fall är det väldigt tråkigt om det är det som hindrar oss.
Det tycker jag i alla fall.

Pöss, Maya ;)

En fråga som dök upp när jag läste ditt inlägg, hur gör du om din 1,5 åring fortfarande tycker om att pussas på munnen när denne nått skolåldern?
Kommer du säga ifrån då?

Jag ber aldrig om att få en puss utav honom, utan frågar alltid; kan mamma få en kram? Och får det. Jag försöker uppmuntra kramandet, att pussas är ju förvisso gulligt, men inte när barnen blir äldre. Då tycker jag faktiskt att det känns, perverst (ursäkta ordvalet). Jag kan inte hjälpa det. Pussas gör jag med min man. Att lillen vill ha puss ibland, det funkar NU, när han fortfarande är så liten. Förhoppningsvis så föredrar han själv att kramas när han blir äldre också, precis som han gör nu.

Vad sorgligt att du ser det så tycker jag :(. Helt amamtörpsykologmässnig kan jag nästan tycka att det är något du borde typ gå i samtalsterapi e d för, för att tycka att det är en obehaglig situation att se en nioåring pussa sin mamma låter ju som närhetsfobi eller något?

Men den egna uppväxten avspeglar sig väl i hur man ser på andra, och eftersom det tydligen inte är mer än ett kort "hej" mellan dig och dina föräldrar så skulle jag gissa på att det är därför. Jobbigt!

Och varför en puss på munnen mellan barn och förälder skulle ses som perverst kan jag inte i min vildaste fantasi förstå...

Jag själv pussade t o m min pappa på munnen någon enda gång i vuxen ålder (när han var sjuk/döende) och inte 17 hade vi något incestuöst förhållande.

Senast ändrad:

Och varför en puss på munnen mellan barn och förälder skulle ses som perverst kan jag inte i min vildaste fantasi förstå...

Det håller jag med om!
Har man en vanlig sund relation till sitt barn kan det aldrig ligga något fel eller negativt i en puss på munnen.
I det har nog barn med vett än oss vuxna, som när vi växer upp genast börjar lägga en massa värderingar i det vi gör och lägger vikt vid vad andra kan tycka om våra handlingar istället för att bara vara, och som barn är härligt öppna om vad de tycker och tänker och visar kärlek med pussar och kramar.

Pöss på er, Maya :D

Då tycker jag faktiskt att det känns, perverst (ursäkta ordvalet).
Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan tycka det, då tilldelar man ju i allra högsta grad situationen en betydelse som inte existerar.

Jag pussas med många jag tycker om, bästa kompisarna, hästen, kaninen. Jag och mina vänner har massor med bilder från unga tonåren och uppåt där vi vänskapspussas på munnen. Det finns ju absolut inget sexuellt i en sån puss, det är bara ett sätt att hälsa. Det är inget sexuellt i att jag pussar på min hästs mule. Om ett barn pussar mig så är det knappast någonting sexuellt, så länge jag inte tilldelar det en sexuell betydelse - för det handlar ju just om det: Man pussar varandra, man pussas inte så att säga. Det är ju kort och koncist, precis som en puss på kinden, man står ju inte och pussas ömt gång på gång liksom. Alltså kan det omöjligtvis vara perverst.

Jag och min sambo kan duscha/bada ihop och göra det till en mysig, sexig grej att tvåla in och skölja av varandra, men det betyder ju inte att det är en sexuell eller pervers grej när jag badar tillsammans med min nioåriga lillasyster och hjälper henne att tvätta hennes hår :) Det är ju två helt skilda grejer, går inte att jämföra.

Jag tycker å andra sidan att din åsikt när du nämner att föräldrar som pussar sin barn ( äldre än vad? ) har avvikande sexuella handlingsmönster mot barnen är både främmande och väldigt ledsamt.

Jag tycker att det är sorgligt att du tycker att det är perverst att pussa sina egna barn, var i ligger det perversa jämfört med en kram? Är puss alltid en laddad sexuell handling från din sida alltså?

Senast ändrad:

Jag vet inte om jag skulle använda ordet perverst, men tycker också att det är "obehagligt" när barn (äldre än småbarn) ska pussas på mun. Och ja, för mig är pussar (på mun) något intimt med sexuell laddning. Därför pussar jag bara min sambo på mun.

Så tyckte jag också fram tills sonen kom. Nu pussas vi lite då och då och än så länge känns det bara mysigt. Får väl se hur det känns när han blir äldre.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Gnägg Blev lite fundersam då jag såg 2 spiltor uthyres på hstnet. Hur vanligt är det idag att man har det som uppstallningsform? Menar inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 335
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar